FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, April 12, 2010

:: mama yg suka bergurau ::

1 unread message

0943. 12 april 2008

“…slmat p’gantin baru diucapkn buat md nadzri Ibrahim krna tlah selamat m’nikahi wanita idaman hatinya. Sama2lah kita bdoa agar mereka bahagia ke akhirhayat…”

Sms ini datangnya dari Allahyarhamah mama… sms yf paling aku tersentak, bengang, hangin & merasakan SIOT…

“… ape nih ma? Jgn merepek boleh x. memain lak…”

“…y?! dun trust me?! Dun forget 2 congrtz baba…”

“…maaaaaa, plz. Ape nih. baba kawin ngan sape lak?! Xtau pon…”

“…sbb abg dok joden. Nnt nyusahkan abg lak.. juz keeping studi ye…”

“…ma!!! Knp abg xtau pun…”

“…wanita 2 bernama noor’aishah bt alam…”

“…wuteva!!! U make my day…”

Kaw ADO?!! Main2 sms or gurau ngan mama korunk cam tuh?! Lagi2 set family yang ala2 islamix. Pantang ngan mende2 gini. ( not all, but sum ) yang pernah aku duk bersama. Bersembang sesame ahli keluarga pon. Alaaahai… lomah den. Cakap ckit mende yang kita assume as gurau. Mulalah tarik muka, buat muka ketat. Nak jer aku kakikan pipinya tuh…

Well, lain family lain kekdahnya nye… xpe lah.. mungkin diorg lebih selesa ngan gurau2 ala2 islamix ke camne. I dun know…

Antara kekerasan & kekasaran yang aku dan adik beradik terima…

Mama papa aku xhalang pon kitorg buat apa. Juz let us free, doing wut we want. For example, masa kecik2 kitorg main panjat2 la… lompat2lah… ini smua aku lah nih… pantang tahu aku nak balik kampong… smua orang kampong akan be alert. Serious to say!! Xcaya. Jom balik kampong LENGGONG aku. Tanya kt jiran2 sekitar umah opah aku… dengar je anak nazeri (pronoun orang kampong!!). masing2lak kunci reban, tambat & simpan lembu2, kambing2 & kerbau kat tempat lain. sebab hero kampong akan bertandang…

No no no.. back to da kekerasan & kekasaran tadi… da balik kampong, my fav activity is panjat pokok. Then lompat antara pokok ke pokok. KAW MAMPU?!!! Stakat pokok kelapa yang 20-30 kaki tuh xya cakap la… boleh aku tawan dengan semudah cara… bila tengok aku yang terlalu hyper active nih… mama aku cakap camni

“… abang, yang dok terpanjat2 sana sini nih kenapa? Kalo jatuh terus KIYOK ( mati ) xpe… ini kalo jatuh. Patah sana patah cnie. ulang alik hospital. Ma xmau uruskan.. kalo mati trus tanam. Settle masalaha...”

Haaaa!!! Pernah korunk mak2 tegur camtuh?! Penah??! Penah?! Paling pon mak apak korunk akan tarik tangan korunk, bawa masuk dalam umah. Dok diam diam… nak ala2 ‘mendoakan’ like wut was my mama said, mmg harapan lah kan!!! sayang anak la katakan. Terlalu manja… xley lasak2. Nak duk dalam ghumah je… biasalah. Orang hidup senang lenang. Kita nih orang kampong je… ape la mampu sangat kan!!!

Kenapa aku cakap camtuh?! Bcoz… kalo orang2 yang tidak punyai apa2 harta or tak kaya nih… diorang mati anak or sesapa je. Xde diorang nak kesah sgt. Sbb xde ape yng nk diwarisi. Duit mmg da xder. Apatahlagi rumah & tanah… so nothing to lose bout it..

Lain la pulak kesah nye ngan famil2 yang kayo rayo!!! Duit bertabur, bersepah sepai… anak mati, xde sapa nk warisan peninggalan. Xkan nak wakaf or bahagi sewenang2 nye kat orang luar. Anak2 yatim, fakir miskin, xyh cakap lah… mmg harapan & haram nk merasa… nak xnak.. anak beranak gak yang dibagi… kalo xde, sekali semua2 tu ditanam bawak masuk kubur. ATM card, chequebook , business card & everything related to their wealth…

Ini adalah secara mantik & reality yang ada. Kenyataan ini berlaku didalam hidup aku selama 22 tahun ni…

Akhir kata… jika mama masih ada… mmg akan bahagialah baba…

12TH APRIL 2010 ULANG TAHUN PERNIKAHAN BABA & MAMA… HAPPY ANNIVERSARY YG KE 24

No comments: