FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Sunday, March 21, 2010

:: masalah owh masalah ::

Tidak melihat sesuatu perkara itu sebagai masalah tetapi sebagai satu kenyataan.

“…masalahnye, dia tu degil…”

“…masalahnye, kita tidak pernah buat…”

“…masalahnya, ini jordan. Bukan cam Malaysia…”

“…masalahnya, banyak kena baca…”

“…masalahnya, aku xrapat ngan dia…”

“…masalahnye, dia bukan suka kat aku…”

“…masalahnya, aku nak tolong dia…”

“…masalahnya, dia da amik subjek tu…”

“…masalahnya, kite tidak sepakat…”

“…masalahnya, kita masih membeza2kan…”

Sampai kapan pon, ia tidak akan selesai mahupun pulih. Kerna sibuk dengan terma PERMASALAHAN. Reality hari ini tidak menuntut memperbanyakan kosa kata MASALAH, tetapi lebih pada tindakan menghadapi masalah dalam dunia nyata. Bukan fantasi, bukan mimpi. Malah ia benar2 ada dihadapan kita.

“…Masalahnya dia xfaham…” apa yang menjadi masalahnya??! Tidak perlu di quote kan balik masalah itu, juz trus kearah penyelesaian ( tindak tanduk ). Bila sorang cakap pasal masalah or kekangan. Mulalah yang lain sibuk mengungkap perkara yang sama… jika begini. Kita tidak akan merdeka. Kita akan terus dijajah dengan permasalahan.

Action lebih baik dari terus mencabuli semangat ( dgn kata2 ). Ungkapan, statement masalah itu masalah ini. Sebagai contoh, kita nak buat satu lauk. Tapi sayangnya garam xde. Apa yang akan kita buat?! Orang kate. Lauk tanpa garam, maka ia tidak bermakna.

Sebagus manapun bau lauk tuh. Kalo rasa xda. Ia tidak berguna. Nak nmpak jelas. Dalam filem seniman agung kita. TAN SRI P.RAMLEE. (ahmad albab). Hadiah ulang tahun kelahiran seorang bapa mertua yang kayaraya hanya diberi kopi tidak bergula, kari tidak bergaram. Masalah tak??! YA!! Masalah bukan pada perasa ( orang akan menjamah. Tapi pada sajian or menu itu sendiri )

Samalah juga dalam kehidupan seharian kita. banyak berita gempar, gempak & mengejutkan. Masalah siapa terjadinya kegempakkan ni? Dari siapa menjadi gempar nye khabaran ini?! Smua datang dari kita. dari aku yang menulis ini juga.

Kita sering Nampak masalah atau kekusutan berlaku pada entity selain kita. diri kita?! ada kita pandang. Ada kita muhasabah?! Aku juga bertanya pada diri sendiri. Kerana ketidakMAKSUMAN itulah kita sering mengatakan masalah. Masalah yang memecah belahkan ummah!!!

1 comment:

Anonymous said...

salam..bst tjuk...aku suke tjuk& cter yg ko smpaikan..ade mkne tersurat disebalik nye..sme sperti someone yg aku knl& yg slalu brikan aku bst advice...