FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, January 01, 2010

:: fatwa ulama' PERMAI T_T ::

Salam semua

Ini hanyalah satu post ringkas untuk mengucapkan selamat tahun baru MASIHI.. aku merasakan, memberi ucapan pada hari ini khasnya. Bukanlah keberdosaan. Mahupon kesalahan dalam agama. Mengucapkan selamat keatas teman2, rakan2, sahabat handai. Apatah lagi keluarga. Itulah saranan agama. Wallahua3lam. Aku nih bukan ahli yang bagus tuk berbicara soal DOSA mahupon pahala ini. Tapi asas yang aku ada, adalah memadai untuk membezakan. Boleh atau tidak sesuatu kebiasaan itu ( ucapan selamat tahun baru )

Ats Satu kefahaman yang mudah. “… setiap kata2 dari muslim( lisannya) itu adalah doa…”. Adakah akan diseksa andainya kita mengucapkan SALAM keatas umat manusia??! Itu persoalan nye. Belum lagi ade yang terlalu ekstream ngan agama. Hingga membid’ahkan orang yang bagi ucapan selamat kepada teman2 nye. Adoooooooooooooooooooii~~. Sapa mubtadi3 sebenarnye nih…?? aku yang jahil agama pun makin keliru dan serabut. Itu xboleh, ini xkena. Apa sebenarnya wadah & prinsip dakwah yang ingin mereka2 ini sampaikan…

Erm.. ntah la… makin ghamai orang kt cnie ( PERMAI ) makin bertambah kusut fahaman aku terhadap agama. Apa yang termampu aku lakukan untuk diri sendiri agar tidak terus tersesat dipimpin fahaman2 ekstrimis nih, adalah dengan berdoa.

Ya allah. Engkau jauhkanlah kami dari bencana & musibah kesesatan dalam menuntut ilmuMU. Berikanlah kesenangan, kemudahan kepada kami untuk memahami syariatMU ya Allah.

Seharusnya, dengan lambakan orang yang bersepah2 kat cnie. Kita bolehlah mengutip ‘sepahan2’ ilmu itu semudah mungkin. Tapi sayangnya… adooooi~ sedey… yang nih banned yang tuh. Yang tuh tohmah yang nih…

Dulu ulama’2 muktabar berselisih faham adalah RAHMAT. Coz banyaknya peluang & ruang berbincang ILMIAH… kita pulak lain… dah laaaa TAK ILMIAH. Berselisih faham lak tuh. Then tutup ruang & peluang.. nih ape?? RAHMAH atau musibah??? Nauzubillah…

Ini adalah peringatan untuk semua… bukan tuduhan atau serangan peribadi… aku nih barulah nk berjinak2 ngan apa itu islam. Aper itu ibadah. Kalo da camni suasana. Camne aku nih tahu kesyumulan islam tuh??!

Aku buat post nih, antara lainnya, adalah… kerna terasa & terkilan. Bila ada antara kita menyatakan. Wa sumpah lillah… depan mata, masih xbuta. Dengan muult telinga, masih tidak tuli pekak dan bisu… aku dengar statement ini

“…ust dot dot dot… perlu diTENTANG…” tak tahan ngan perkataan TENTANG tuh… ok fine… kalo xbleh terima pendekatan yang dibawa oleh beliau.. perlu ke nak ngan sorohah menentang… satu perkara yang terlintas masa aku dengar mende nih.. dalam hati mengatakan… sedikit pon tak ubah seperti ABU JAHAL, ABU LAHAB…

“…Ya Allah… kau jauhkanlah kami dari terus menohmah ulama’2… kembalikan kami pada jalan keredhaanMU…”

Nak menentang tiada masalah.. TAPI!!! Bagi dalil, kerna apa perlu ditentang, sehingga begitu JELAS sekali…

هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين

Erm.. k lah.. ade program nih.. nnt sambung lain.. wallahu3alam.. selamat tahun baru 2010… semoga ia akan menjadi tahun yang paling bermanfaat itu kita semua.

2 comments:

faiq zaini said...

salam~

pndapat sy, baik tanya pakar2 agama.

perbezaan pndapat adlh lumrah.
perbezaan pndpat harus diraikan..
y salah kita betulkan, bukn tentang.

semoga saudara sntiasa dpt kbnaran y jelas.

fred said...

wslm..
yeah.. thanx coz komen..

erm.. mmg nk kebenaran..
tuh sbb kite post mende nih..

malam tahun baru je da dpt 2 'fatwa' baru dri kalangan 'ulama2' PERMAI...

adoiiii~.. ape nk jdi ngan dak2 kita skrg nih...