FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, November 14, 2009

:: Tak iLmiah....katenye!!! ::

Salam semua

Bismillah… alhamdulillah. Masih ada lagi kesempatan tuk menulis n menukilkan sedikit entry. Esok der xm hadith. Bace2 buku pon need rest kan. so, aku amik masa yang ade nih, tuk merengang2kan otot kepala. Jalinkan kembali sesaraf yang mane xberapa ok, supaya next continuous study xterencat. Mudah2an la ek. Ahakz!! Merepek je aku ni… [Blurrr]

Aku ade 2-3 tajuk yang missed!!! Sebab msuk kelas lambat. Itulah!!! Orang start kelas 1 hari bulan. Awak blik 30hb. Mau idak kena cover tajuk yang awk missed!! Serve my right!!! Ahakx. Xper2, selagi ade kesungguhan dan keazaman, aku percaya n yakin. Aku boleh beri ape yang termampu. Jauh sekali aku nk menyerah kalah. Keadaan nih bukan apa pon, skadar xm2 kecil jer. xm (ujian ) dunia je. If sebelum ujian dunia pon aku gagal tuk hadapi, maka tidak mustahil aku juga akan gagal bile menghadapi!!! Nak tak nak, aku wajib tabah n sabar. Buat ape yang terbaik. Yeah!! Aku boleh.. aku anak malaysia. Malaysian boleh.. huhuhh patriotix sangat aku kan!!! =)

“… zeem, ko knpe ek?? Lain je aku tgok.. berubah semacam je…” -- aku berubah macam2 kang! Bising!!! (dlm hati)

“…nak mati da kot, nk gak aku bersedia tuh mati dlm keadaan husnu khatimah( penyudahan yg baik )…” Aku mencelah sebelum dia cakap lgi

“…isk.. xde la camtu. Xbmaksud pon. Ntah, ko da lain skrg…”

“…Ko nak aq camne? Ape yg lainnye kt aku ni? Ade tumbuh 600 kepak ke? Aq bkn malaikat nk b’kepak2 nih? aq berdahi hitam ke? Solat malam pon ade xde jer ( matilah!! Ibadat sunat nk heboh2!! )…”

“…Da mula dah ceramah dia!!!...”

“…e’eley!! Ceramah jadahnye, aku xder tauliah wak, xley men bagi ceramah sesuka hati… nnt kena tahan. Silap2 ISA…”

“…ah sudahlah ko, ade je mendenye…bile nk bgi introspeksi ni?!...”

“…kaw gile!! Aku n ink bgi introspeksi?! Sah2lah dri jauh org snipe aku… xpe lah, kat sini smuanya salafu solih. Ahli sunnah wal jamaah yang muktabar.. siapalah aku ni dkalangan diorg. Agy pon, baik kita sedar diri, dri org sedarkan diri kita… kan!!! …”

“…ape lak!!! Bagi jelaaa, bkn ape pon…”

“… nk aku bagi??! Ko der budget tuk bayau aku?! ader?? 20min tuk hundred dinar. Ader??!...”

“…kedekut ilmu… tu pun nk byr…”

“…da!! Lau xmampu, xya.. aku pon xde niat nk rosakkan fhmn salafu solih kat snie ( gelak!! )…”

“…mengarutlah!!!...”

“… yer, tau pon ko, aku m’garut kan!!! watpe la suh org suke ngarut2 ni bgi introispeksi, sah2lah. Rosak para mustami3in nanti. Xelok rosakan aqidah ahli ilm nih… lam ta kun thalithan fatahlik ( لم تكن ثالثا فتهلك )… kan da kluar hadith…. Da2 wallahua3lam…”

“… tgok, boleh jer bagi introspeksi, siap berdalil2…”

“…plzzzz!! Aku caka xnak, xnak laaa. Faham x!!!...” matila tegas!!!

“… k. k. xpaksa…”

“…tadi tny sal berubah xberubah. Then pasal introspeksi lak. Ko ni mana satu nk tny aku nih??...”

“…xde pe laaa. Saje je..mane2 pon bleh…”

“…ow ek??! Ok2.. wuteva…”

Then, dis conversation diteruskan pada mende yang not really ilmiah… bla bla bla…. Letey la aku nk igt semua pbualan aq ngan sorang hamba Allah nih.. aku bkn assyafie. Skali org ckp, boleh tersimpan dalam kepala… uhukx!!!

Xde laaaa… orang kate!! Konon2nye orang dalam PERMAI nih suka sembang2 mende xilmiah… dalam erti kata lainnya, byk cakap perkara2 lagho ( sia2 & si*l2 ), mean mende yang xde mendatangkan pekdah… katanye!!! ( ini cara mana aq mentafsirkan maksud “…byk cakap perkara2 bkn ilmiah…” lain orang lain pendapat. Para ilmuan pon ramai yang berselisih faham walaupon dengan satu nas pendek… so, why not kite meraikan… dat’s a simple deal rite??

Aku jua jnis yg meraikan. Tpi keraian aku pda jalan aku sendirilah. Ahakz!!! Ade beberapa perkara yang aku terpikir sejenak bout dat quote “…bcakap perkara yang tidak ilmiah…”. Kpada siapa ditujukan?! Ahli PERMAI katanya!! Ok.. fine.. sebelum mgulas lanjut. Ader beberapa perkara yg mmg aku sengaja nk bangkitkan…

[1]wah… hebatnya dia nih… semua ahli permai dia gauli. Mean, berapa mesra n eratnya dia dengan semua orang… bole tahu setiap ape yang ahli2 kite perbualankan. Which is satu perubahan dalam persatuan yang sngt2 positif. Kerna kita ada orang yang participate ngan setiap member of our society.

[2]kaki gossip* gak bdak nih ek, tau serba serbi nih… ilmiah xilmiah. Maklumlaaaa, semua liqa2 dia hadiri. So, bolehlah kitakan dia sebagai mujtahid/mujtahidah. Menyabitkan hokum pbualan itu ilmiah or non-ilmiah.

*istilah gossip tuh luas ek maknenya… jgn sempitkan minda kita as mahasiswa kelas pertama.

[3]aku xpandang dia nih laki ke pompuan ke, ape ke… katelah dia sbgai wanita yang mengeluarkan k’yataan diats tuh pun. Penah ker dia dok chill ngan dak2 laki?! N katekanlah dia ni laki lak, penah ker dia dok lepak2 ngan dak pompuan. Dalam sesembang or sebagainya.. Itukan IKHTILAT namanya!!! Xkesah sembang ape pon, 1st impression dak2 ISLAM kt cnie. TETAP IKHTILAT. Aku pon xfaham..

Dik, siapa kata ahli2 permai nih sembang mende xilmiah… kami sentiasa memasukan keilmiahan dlm perbualan harian. Cam aku, walaupon! Byk cakap. Cakap gakz mende2 ilmiah nih. sapa ngan aku ensyallah, xkan ade yg terlepas dri santapan rohani ( PERLUlah!!! Aku nk mention bagai kan!! ), nih sbagai contoh tuk senang difahami. kalo ko dok ngan aku pon, dri awal hingga akhir pon, aku akan membicarakan soal keilmiahan bersama anda. Sebab itu anda nak sangat kan!! maka, aku laksanakanlah… ok. Puas??!

Mane ade mende yang tak ilmiah!!! Semua yang dipersembangkan, itu adalah ilmiah. Yang membezakan, hny sikit atau banyaknya ilmu ketika penyampaian itu berlaku. Kita kate org tuh cakap mende xilmiah, sebb kita tau more than apa yang dia tahu. So, jatuh hokum pada dia. TAK ILMIAH. Xbolehlah camtuh.

“…Yang lapuk diperbaharui, yang usang dikajangi.

Yang batok digayungi. Yang telapak didulangi…”

Ok r… semoga sesamalah kita mentahsinkan diri… wallahua3lam..

No comments: