FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, July 08, 2009

:: cerita Al Haram p2 ::

salam semua

setelah beberapa hari dan beberapa malam di kota cahaya penuh keinsafan… kami beralih tumpuan ke kota kemuliaan - MEKAH MUKARRAMAH. Bertolak tepat jam 1 30 petang, aku sendiri tengok jam kat dalam bas… bab masa nih penting yer kawan!!! Walaupon masih ade yang tidak tahu betapa peri pentingnya masa dalam agama ini.*ops! kan da start2 nak ceramah segala… dun get me started!! Ahakz

3 malam rasenya(kalo xsilap) kami berkampung ibadah nih madeenah… aku xamik port sangat soal berapa hari disana, berapa hari disini. Almaklum sahajalah… niat utama ker sana itu buat ape kan.. so xyah mention byk2 kali… nanti tidak memenuhi maksud hadis lak. La riak fiha wala sum3ah ( لا رياء فيها ولا سمعة )

Perjalanan ke mekah time tuh bermula dari berniat ihram di bir ali… ( miqat makani ). Yeah!! Semua jemaah ala2 angles. Perkena serba putih. Meliputi seluruh badan. Silau mata weyh ngan pantulan cahaya dari kain ihram tuh… dalam mase yang sama, terdetik kat hati aku… camnihlah kowt gmbaran camne pertolongan allah masa para mujahiden badar menentang kaum musyrikin… kehadiran tentera dri langit ilahi turun. Bersilau2lah pandangan tentera musyrikin mekah menghadapi tentera dijalan allah…

perkara yang sama gak, bile kite kuar masjid pas solat… memasing pakai jubah putih… mata naik silau beb… menusuk2 sinaran putih ke mata. no wonder la ramai memakai sunglasses. Okley ler, prada lah. Rayban laaa. Segala jadah jenama sunglasses. Ahakz!!! Aku??! zuhud jer. watpela nak berjenama2 nih. kan!!! TETAP nk mention ZUHUD katenye!!!

Btolak pas zohor. Sampei kota mekah tepat waktu isya’… memasing sibuk keluarkan kertas bacaan masing2… membaca doa segalalah… alim sangat dak2 nih. nak masuk, dan2 tuh bace doa segala. Gigih godoh2 beg cari kertas bacaan doa.. masuk jer kota mekah. Sentiasa berdoanye ntah kemana. Gossip patjam yang aku dengar.. permulaan da baik da… dipertengahan??! ADO!!! Keistiqamahan hilang ntah kemana. Yang aku agak hangin tuh, kan main la ko ceramah orang itu ini. Diri sendiri?!! Least muhasabah*ops!! matila kaw!! Seb baik aku nih xmelihat orang yang berkata, aku memandang ape yang dikata… thanx atas ceramah kaw tuh erk!!! Semoga diterimalah amalan2 kaw di 2 kota haram itu… :-p

Ini adalah beberapa pic yang sempat disnap ketika perjalanan dan di mekah sendiri. Kat mekah, jiwa menyenap2 pic nih xde sangat… kaabah itu lebih besar dari hanya segenggam camera murahan ini. Ku tinggalkan camera. Ku menumpukan diri pada .camera allah taala yang lebih hakiki. Tidak rosak, xder cacat cela. Sampei ke hari qiamat ia akan berfungsi… siap live show buat para jemaah al mahsyar lagi…

Makanya. Gambar aku kat mekah boleh dikire dengan jari.. tuh pon banyak lebih… in the other side, xde orang yang sudi snap pic aku… memasing dok FOKUUUUUUUUUUUUUUUUSS ibadah kehadrat tuhan yang satu… dunia2 nih ditinggalkan… camera tuh HARAM pegang… hahahaha. Kang suh snap pic kita, katenya

“…snap muka kaw jer laaaa…”

“… ok, fine… xper la gituh… biar 2 malaykat kiri kanan nih yang snap ma pic…” <---- puas hati kaw ngan jawapan camni?! Nih yang kaw nak kan.. ahakz!!! Matilaaaaaa

Ader tuh… dia kate ape tau

“… penuh camera aku nih muka kaw jer laaaa…”

kalo kaw sentap x??! terus aku menunduk kan muka, ibarat menginsafi betapa manusia ini tidak menghargai ciptaan wajah pada diriku.*ops!!! matila aku!!

Ader lagi nih… pasal snap2 gambar nih..*motip xhabis lagi!!*

Dia kata..

“… leteh aku camnih… asyik kaw jer la kan nk bergmbar segala…” <--- yer sowie kak nam!!! Lupe lak kaw leteh beribadah. Iktikap kat mesjid sehari semalam katenya…

Ade best ckit, konon2 memujuk aku supaya kurang2 kan snap menyenap ni

“…esok laaa kita snap.. ader masa lagi… aku janji.. esok kite snap yer…” <---- how berhikmahnya memujuk hati manusia… KANNNNN!!!! Kaw mampu???!

Hahahhahahaha… jangan mara k… nih statement2 kenangan tak kan ku lupa… rungut2 deparang, tetap tidak menghampakan aku… thanxxxxxxx.. korunk memang kawan yang baik… tak rugi weyh kawan ngan korunk… kalo orang lain, ntah ape ntah aku dapat. Di CAR-KEY kan kowt nyer aku nih.. demand lebey2 lak kan… kena la tahan ngan konsep demanding aku nih.. bukan senang nk jumpa orang seDEMAND aku ni.. kat cnie laa korunk jumpa pon. Tempat lain??! sah2 korunk lagik xtahan… belaja2 la cara menghadapi orang2 demand lebih nih erk… hehehe

Paling xtahan… yang sorang tuh.. dialah segigih siti hajar… gigih nih post2 maut(walhal nk snap pic aku je pon)bertimpuh nya, bersimpuh nya.. walaupon memakai JUBAh!!! Tetap cameraman muslimah katanye.*ops! matilaaaaa aku…

No comments: