FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, June 13, 2009

:: berikanlah petunjuk ::

Salam semua

Congak nyer congak, ade lebih kurang 5 hari sahaja lagi aku dan teman2 lain(kumpulan terakhir sesi ini) akan menuju ketanah suci haram menunaikan umrah. Rase rindu bercampur baur pelbagai2 perasaan. Cukup Bersediakah aku? dalam kesempatan ini, aku ingin menyatakan cita2 aku tatkala aku berada disana nanti, kuncinya senang jer mesti korunk familiar dengan doa nih kan :-

اللّهمّ إنّي أستخيرك بعلمك وتعلم ولا أعلم و أنت علّام الغيوب الّلهّم إن كنت تعلم أنّ هذا الأمر خير لي في ديني وفي معاشي وعاقبة أمري فاقْدره لي ويسّره لي ثمّ بارك لي فيه وإن كنت تعلم أنّ هذا الأمر شرّ لي في ديني وفي معاشي وعاقبة أمري فاصْرفْه عنّي واقْدرْلي الخير حيث كان رضّني

Xyah letak baris pon ok kowt. Memasing memang asler bahasa arabkan. Ape dia i3rab mubtada’, ape dia i3rab khabar segala. Perlu ker aku nk letak baris2 nih… tanda syaddah(sabdu) tuh pon dah banyak membantu. So, kalo xpuas hati coz aki xletak baris pada doa nih. pergi kat sahih bukhari (rujukan paling sahih selepas alquran alkareem). Tau x sahih bukhari tuh ape mende??! Huhuhu. xtau, g kat Wikipedia taip. S.A.H.I.H B.U.K.H.A.R.I atau dalam jawinyer صحيح البخاري . pasti akan ade penjelasan about it…

So, antara perkara berkaitan dengan doa atas adalah ;-

1, tertulis didalam lirik lagu kumpulan DeHearty, tajuk lagu Permata Yang Dicari

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki


Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

2, sahabat, teman mahupun rakan.. andai mereka ikhlas tuk berkenalan dengan aku. maka jadikanlah kami sehebat para sahabat rasul. Suka duka, ceria sengsara semua bersama. Bukan gelak ketawa ada dia, semasa kita berduka, dia hilang entah kemana. Ibarat menyorok kedalam gua diamkan diri sejuta bahasa.

3, aku nak sangat tahu. Ape yang MAMA ‘nampak’ dan ‘dapat’ masa buat umrah dulu. Bile ditanya. Dia kate “…adalaaah…”. Riak wajah nak bercerita, tapi lidah berat nk melafazkan. Sampei kesaat ini. Hampir 7 bulan(lagi beberap hari je lagi). Tiada sorang pon tahu ape cerita yang mama dapat kat sana. Aku berdoa, aku juga akan dapat mende yang sama. Aku nk rasa ape yang mama rasa. Dat’s all!!!

4, mohon petunjuk. Betul ke ape yang aku buat selama ni( bidang belajar ). Atau aku sekadar mahu menyedapkan hati2 orang sekeliling aku. sejujurnya, sem ini adalah sem yang membuatkan aku sukar nk tidor malam. Lagi2 semenjak keluar result 2minggu lepas. Kesimpulannya sangat mudah :-

aku GAGAL untuk TIDAK Berjaya

5, selamatkanlah teman2 aku dari bala petaka. Atau murka yang maha kuasa. Berikanlah mereka ruang & peluang untuk terus menikmati betapa manisnya kehidupan di alam akan datang. Bukan mereka diminta lahir sedemikian rupa. Siapa pon mereka. Aku berdoa, aku adalah orang yang akan sentiasa bersama mereka. Coz, aku bukan jenis yang mengamalkan diskrimasi & bukan bermazhab beza membeza. Kita serupa, mereka juga sama seperti kita. wallahua3lam…

Last but not least… mende nih same maksudnya dengan post terdahulu… diluah mati mak, ditelan mati bapak. Masuk hari nih, cukup 3 minggu aku xbertegor dengan seseorang tuh. Xtahu mane silapnya, mana salahnya. Atau aku sendiri yang memang xreti nk cari salah diri sendiri. Tuh aku xtahu!! Setakat terfikir kebelakang. Aku xde buat ape2… sekiranya ini masih berlarutan hingga ke hari menunaikan umrah. Aku secara redhanya menerima apa jua ketentuan yang bakal tuhan tunjukkan.

Kepada si dia. Semoga Berjaya didunia dan akhirat… maaf diatas ketelanjuran. Mungkin aku bukan yang terbaik untuk dirinya. Kenangan yang tercipta xkan aku lupakan sampai bila2. Kenalnya kita, pisahnya kita atas kehendakNYA. Kalo aku xredha pun, siapa aku nk menandingi kuasa yang maha kuasa… jika aku xley terima pon, itu semua ketentuan telah tercatat di atas sana.

Jauh disudut hati… aku tahu kenapa ia jadi camni… ingat lagi x entry post yang tidak bertulis. Hanya ada gambar kura-kura & ular??! Entry tuh cukup kowt nk menerangkan ape yang aku rase.

Sekian~

No comments: