FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Tuesday, May 12, 2009

:: siapa dia?? ::

salam semua

orang kata kami serupa tapi kami tidak sama. Bagi aku senang je, lain orang lain warna pandangannya, penilaian masing-masing. Hanya diri yang merasa sahaja mengetahui apa yang dimaksudkan sama, apa yang serupa. Ibarat, beratnya mata memandang bebanan, berat lagi bahu si pemikul menggalas cabaran. Meletakkan seseorang pada tahap tertentu itu sudah menjadi kelaziman. Samada dibawah, atau diatas kite menilai mengikuti perspektif sendiri. Alih-alih diakhirnya nanti. Dia tidak lain tidak bukan, hanyalah SERUPA sahaja, tiada apa bezanya.. :: BIASA JEEEE ::

ada 2 maksud pada post ini… dan aku lebih nak menghuraikan satu sahaja daripadanya. Masih menggunakan konsep DOUBLE MEANING. Tak reti nak menghuraikan dengan ayat penyataan secara langsung. Malah ia memerlukan KBKK aras 4-5… terpulanglah anda dapat atau idak jawapannye, itu tergantung harap pada betapa KRITIKALnya pemikiran kamo terhadap sesuatu isu atau permasalahan. Ahak..! tidak menjadi masalah pun, jika mahu membuat sebarang keputusan –ve. Perlu diingat

ياأيّها الَّذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظَّن إنّ بعْض الظنّ إثم

(الحجرات : 12)

Di akhir ayat ini, disebut

إنّ الله توّاب رّحيم….”

Prasangka bole berprasangka, tapi ia pada hadnya. Sebab tu kenapa kita selalu dengar husnuzon حسن الظن dan syukzon سؤالظن( betul ke ejaan arabnya nih?? ) aku xberapa nak tahu sangat. Kalo base on pertuturan orang melayu kita. SYUKZON, ade pulak huruf ش kat situ??! ( curious ).. Dalam bahasa arab ( penah aku jumpa ).. perkataan terdekat membawa maksud buruk, antaranya adalah “ سواء” atau شرّ. Wallahua3lam.

Biarlah dari mana seseorang itu datang ( kita jumpa tepi jalan ), seharusnya ( WAJAR ) bagi kita berfikiran +ve. Awal-awal jumpa da mula macam-macam dalam kepala, habislaaaa… relax-relax je dulu, tarik deep breath. Stabilkan emosi, kuatkan diri. Tanya elok-elok.

“ hye… dari mana tuuuuuuuuuuuuuu, pandai pilih jalan yer… da habis jalan ke nak lalu???” kan molek tanya camtuh. Walaupon!!! Uslub kena SESWUAI, barulah KAK NAM!!! Xgitu. Ahakz!!

Entah2 dia baru balik dari ceramah ke. Bagi talk sana, talk sini. siapa dok tau. Sebab pe kaw xtau. Sebab ko TAK PERNAH nak menghadiri majlis ilmu kelolaan dia. Kan!!! katenya… ko hengat malaykat tuh men pilih-pilih penceramah kah?! Bila Si polan nih, malaykat RAHMAT memayungi, tang si polan tuh, maleykat MAUT melebarkan sayap. Cenggituh??! Xder makne nyer.. da nama pun majlis ilmu. Semua sama je. Yang bezanya. PENGISIAN dalam majlis ilmu itu. Dok gossip2 artis kah?! Dok KAPIR2kan orang kah. Itu diri sendiri mau hengat la erk!!

Huh! Da mula aku berceramah. Ahakz! Tak boleh nak bagi mukaddimah. Mesti mau nya la berbicara soal agama. Temanya, BERGELORAKAH LAUT MATI JIKA AKU SENDIRI YANG BERSUARA. Sambil m’pdengarkan surah الزلزلة… :: insop mode ::

Ok… ok… cukup sekadar itu ( ceramah agama konon2nya )… siapalah kita nih kan! berbicara lebih-lebih pulak. Sebagai manusia biasa, kita seharusnya mengenal siapa kita ( realistic ) bukan verangan MAHAGURU, umpama semua perkara hokum hakam kaw tahu. Walhal, huruf idgham pon xtahu ada berapa.*ops!! ( riak ilmu)… syaitan sangatkan dok nganjing2 orang jahil!! Ahaha. Nanti aku sambung fathul bari ( bab iman ) lak erk… tetap xmoh kalah nih!! Hehehe

Lari da jauh sangat ni dengan topic asal. Aku nak cerita pasal sorang nih jer pon. Tapi masuklah bab tazkirah ( tazkirah keeeew??! ), bab agama lah. Huh! Payah tul aku nih. But korunk kena tau, sebab pe masuk itu masuk ini. Coz kitorang memang BERKAWAN kerana AGAMA, ukhuwah fillah. Itu yang secara tak langsung ade ayat quran segala. Ahakz. Lain lah ade orang tuh, saling berkenalan atas kepentingan peribadi & purpose tertentu. Purpose apa?!! Xmo cakap. DUNIA SANGAT!!! Akhirat?? Lupalah kan.. KATENYE~

Yeah, aku suke citer pasal orang. Orang je xsuka citer pasal aku. Ahakz! Poyo je.. citer hal orang pon, still la ngan gaya tersendiri. Nope KOPIcat… ade nak men kopipes2??! Xder dik nun. Huhuh. Aku memang betullah SAYANG si dia nih. As KAWAN… dan seperti semua tahu, aku mmg sayang kat kawan2 aku. Yang xpenah aku kata dia kawan tuh. Sah2lah aku TAK SAYANG, siapa kaw nk berada di hati aku. Miehahaha… camne erk aku nk describe kawan sorang nih?? Paling aku suka is bout CARING & manjanya dia. Huahaha. Yeah… Buku bertemu ruas… bile si manja berjumpa si manja. Maka dunia ini HAKU YANG PUNYA. ( lupa diri kejap nih!! ). Aku kalah tul la ngan orang meleseh-leseh nih. Huh!! Kamo udah menakluk kerasnya hatiku.uhukz! ayat xley blah!!!

Pada si dia, cyunk kamo sgt. Ahakz! ( ayat common ). Luv u so much. Study smart k. all da best. Semoga Berjaya. Nak citer banyak, takut salah faham. FIQH dak sinie bukanlah tinggi sangat… kang macam2 fatwa keluar. Walhal, illah & asbab musabab xtau apa2… ahakz. Da~

No comments: