FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, May 13, 2009

:: ma MAMA ::

salam semua

peringatan awal : n3 kali ini lebih menjurus kepada luahan perasaan lain dari biasa. Aku hanya mahu meluahkan secara jujur, apa yang aku rasa & alami tika ini. Dah nama pun personal blog kan. so pelawat-pelawat hat selalu melangut kat sini, korunk pepandailah nak hidup atau camne. Dan korunk jua ada hak untuk menerus atau berhenti membaca apa yang seterusnya.

Kelmarin, 10th may. Merupakan sambutan hari ibu bagi Negara-negara tertentu ( kebanyakan tidak mengalami ekuinok musim bunga, 21st march ). Xperlu ulang kot fakta geografi nih. Dulu-dulu da belajar kan. aku percaya dan yakin, fakta berkenaan dengannya TERSEMAT padu dalam ingatan kalian. Ilmu tuh.. ape lah guna kalo hanya masuk telinga kanan, keluar telinga kiri… tul x??! geografi adalah antara bidang ( subj ) paling mudah tuk score dan ingat, coz it’s all bout our environment. Pagi petang, siang malam. Perubahan bentuk bulan. Semua terkandung dalam geografi+ science. Kalo geografi dalam BAHASA INGGERIS pon aku sokong. Mempelbagaikan ilmu ( bahasa ) kekdahnya..

Lain orang, lain cara sambutannya ( hari ibu ). Bagi kami, anak-anak allahyarhamah noor’aishah alam. Ada gaya tersendiri. Dulu masa masih sehat walafiat ( sakit sikit-sikit pun ). Yang paling beriya celebrate a.k.a mastermind. NURFATINI ATIQAH. Dia mesti ade mende nak buat. Bagi atau hadiahkan. If xder, boleh jadi bahan nangis ( sama cam FAIZ ).. cewek! Kuat nangis. Ahakz… muka jer cruel. Tapi hati pink ( hazmi faiz )… miehahaha. Kat umah aku, aku je yang pakej. MUKA SIYES, HATI KERAS ( xmudah mengalah ). Tuh yang dapt macam2 gelaran tuh… berlagak la, kekwat la, sombunk la. Ape la… hey!! Xkenal aku lagi, da cakap macam2 kan.. siot je.. meh sini mendalami aku. Baru kaw tahu!!!


--abah dipusara mama--

So, sambutan hari ibu adik beradik aku tahun ini telah dirancang dengan mengadakan bacaan doa selamat & tahlil. Then g ke kubur menziarah makam mama ( kubur ke, ape ke, same je erti nye ) buka minda, luaskan pengetahuan dalam pelbagai bahasa ok… makam bukan golongan UP je, sama la gakz dengan perkataan G*MP*NG & P*NT*T( sebagai contoh )… hanya mereka yang cetek bahasa sahaja akan mengintepretasikan ia sebagai makna yang ‘pelik’. Sedangkan, ia membawa erti yang sangat basic.

Tiap-tiap tahun kami sambut, tiap-tiap hari juga. Tapi pada 10hb mei sahaja yang LEBIH sikit. Orang lain aku xtahu. Sebab ini berkenaan dengan kami, anak2 n08. 4 lelaki, 2 perempuan. 4 orang cukup tenaga untuk MENGUSUNG KERANDA tatkala menghadapi kematian. 2 orang cukup tenaga untuk menguruskan perihal dalam rumah tatkala ada musibah berlaku. hikmah ramai anak lelaki ( bak kate sorang ilmuan itu ).

Aku xpenah tengok kubur mama sebenarnya ( setelah dibatunesankan ). Aku balik sini seminggu sebelum kerja-kerja pembinaan nisan mama dijalankan. Huhu. Tuh sebab arituh b4 balik, abah suh aku tunggu nisan mama naik. Tapi ape kan daya, memenuhi impian mama kearah perkara lebih aula, aku perlu utamakan ( belajar )… menyambung hasrat mama yang tidak kesampaian keluar Negara (Pennsylvania ) belaja masakan, culinary art… zaman-zaman dulu bak kata mama, rezeki keluarga tak berapa nak ada. Kais pagi makan petang, kain petang makan malam. Apa yang dapat, kena simpan tuk akan datang. No wonderlah waktu makan pon tidak berapa nk teratur. Ade skali tuh, nasik sampei jadi KEROPOK dah. Nak makan camne??! :: ingat lagi cerita mama ::

Sengsara dulu, melakar bahagia sekarang… bahagia sangat kah??! Xde maknenya nak bahagia tika & saat ni. Aku ibarat xde apa nk dibanggakan. Kosong!!! Ma strength serta merta hilang dari genggaman. Yang ada hanya kenangan & memori, tak bisa disentuh, tak bisa belai. Sekadar berlegar ‘bahagia’ dalam kotak bayangan. Hendak Digapai suatu yang mustahil.. aku hendak xnak, mesti REALISTIK. MAMA SUDAH TIADA jasadnya, hanya semangat mama yang mengalir dalam diri.

Sumhow, aku seperti hilang pertimbangan diri. Mahukan mama disisi. Dalam masa yang sama, aku tahu yang mama sudah berpindah alam. Mustahil bagi aku mengikut jejaknya, kerna perginya mama, pergi -seorang yang sangat terhormat dikalangan ahlinya, rakan-rakan, jiran-jiran & teman-teman. Aku??! Stage mana lak?! Nak sama ngan mama. Coz aku adalah darah daging yang keluar dari RAHIM MAMA.

Secara jujurnya. Antara adik beradik. Aku YANG PALING MANJA dan tak boleh berenggang ngan mama. Apa jua yang berlaku, mama FIRST!!! Cerita suka duka, ria riang aku. Berkongsi bersama mama. Jolokan manja, kuat memberontak, itu semua kat aku. Ahakz!!! Xboleh xdapat ape. Mesti MENDAPATnya laa ( buat perangai ). Siapa lagi yang nak fulfill kalo bukan MAMA. Skrang nih xder siapa da. Kesorangan aku dilautan sepi. Menghitung hari, mengatur strategi menjejaki mama ke alam sana. Ensyallah… dimana pon aku ‘jatuh’ disitu jua aku dikembalikan ( pada tanah ).

Sekian. Wallahua3lam..

No comments: