FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, May 15, 2009

:: selamat ulang tahun ::

Salam semua

Entry kali ini adalah dedikasi khas buat mereka yang menyambut ulang tahun kelahiran pada 15th may ( harini ler ). Bermula dari ahli keluarga ( kaum kerabat aula ), hinggalah ke teman-teman seperjuangan sekalian. Dalam apa jua keadaan & kondisi, mengutamakan keluarga itu lebih berharga & mulia. Konsep bersedekah @ amal kebaikan, dimulakan dari usrah ( keluarga ), aqrabiin, barulah ke stage orang luar. Xgituh??! Tetiba lak kali ni FAMILY FIRST kan!! pernah lak sebelum nih cenggini??! Ahakz

Pelbagai bentuk dalam lafaz, kata-kata, mahupun perbuatan bagi meraikan ulangtahun kelahiran seseorang. Ada setengah orang, mamadai dengan ucapan SELAMAT. Ada setengah orang pulak DEMAND lebih, nak kan per’buatan. Such as KIZZ, HUG & so on… huh!! Ngengada sangat! ( aku pon camtuh gakz ).. xberapa nak layan wish2 ni… I need more. Miehahaha. However, pemikiran & zaman itu . sudah berlalu. Orang wish pon da kira baik & really make me happy sampai syurga ( FAIZAL TAHIR )

Muhammad faidhi aqhari, perihal about him pernah aku letakkan pada previous post. Ingat lagik x??! gelaran diberi pada dia as BUDAK HADITH. Selamat menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 8. I guess. Coz dia darjah dua, generally standard 2 berumur 8 tahun, dan lahir pada tahun biasa ( bukan tahun lompat )

生日快乐

Bagi aku pulak, ini adalah tahun pertama dak kecik cili api sorang nih menyambut besday tanpa beloved MUM. Aku tahu, if before ni.. dia macam2 la nk demanding. Coz MAMA dok melayan & fulfill wish dia. Tahun nih. Siapa jadi mangsa??! Ahakz. Paling KOMAN pon, PIZZA HUT mesti!!! Lum lagi toys kejedah haram yang merepek2 tuh… ( aku xberapa minat nk bagi dak2 kecik permainan sebenarnya ). Tapi kenapa orang zaman sekarang ( kebanyakan ) memanjakan anak-anak yang otak baru nak menjadi dengan anak patunglah, belon hidrogenlah, keta kecik2 tuhlah. Huh. TAK MEMBAWA ke arah pembangunan otak sehat & cerdas langsung. Haih..

Berilah sumthing yang bisa menjana kemahiran & into mind development. Tak hairanlah mengapa ramai anak-anak era modenisasi ini tidak berapa mahu BERJALAN otak & pemikirannya. Rupa-rupanya, MAK APAK punca asbab. Sebagai contoh, berapa ramai sangat parents ada kesedaran soal mende nih?? Seawal usia setahun pon bukan alasan. Kita boleh hadiahkan baju, katil, atau mende yang lebih mendekatkan lagi between ibubapa & anak-anak. Dengan memberikan permainan. Sedikit sebanyak, hubungan serta interaksi ( sentuhan ) mak ayah terganggu & terhad. Bila anak degil @ tidak dengar kata, jangan salah mereka, tepuk dada tanyalah diri sendiri ( ader pulak ko nak tepuk dada orang )

Parenting skills basic membentuk kesejahteraan & keharmonian kekeluargaan. Ajarlah anak-anak dengan ilmu ( buku, puzzles, jadual bergambar ). Say no to toys, candies, chocs, dolls & segalanya tak mendatang kesan jangka panjang kepada darah daging kita. Hebat mereka, kerna hebatnya kita mendidik, binasa mereka, kesan dari kelalaian kita jua. 1st education, starting from home. Kata-kata hikmah yang sering kita dengar & tahu.. seek knowledge from the cradle to the grave atau in arabixnya

اطلب العلم من المهد الى اللحد

Tidak dilupakan juga buat, MARWAN HADIID NAZARUDDIN. I know he’s not really feel pleased when his name have be mentioned in ma BLOG. Sorry for dat reason, juz wanna wish.. a happy besday. Selamat berjuang dalam menempuh hari-hari mendatang. Jodoh xsampai-sampai lagi. Usia pulak da kunjung tiba. Get higher & higher. Ahakz!! Bukan ape, nama diakan hanya bisa tersiar pada blog2 mereka yang berstatus MALAIKAT sajork. Siapa la kita nih kan. AKU TAK KESAH!! Selama nih dia dok CLAIM soal nih. Dan hari ini. Aku paparkan ur name here. Nak peduli ape??! Ahakz. Kamo jer yang TAK PERNAH mention ma name on ur post. PUAS HATI??! Ahahaha. Blog aku hanya untuk orang tertentu sahaja. KATENYA.!!!! Dakwaan itu PALSU sama sekali. Ehehehe. ( matila meleret2 da nih )

身体健康

Ok… ok.. di hari bahagia kamo ni MAWAN ( aku panggil mawan jer ) gudluck k. nice to know u. since kt KLANG lagi. Thanx also kerna masih sudi nk berbicara ngan aku. Walaupon!!! ( sendiri tau kan ). Aku mendoakan agar dikau sentiasa dibawah rahmat & kasih ilahi. Fi amaanillah. Ensyallah.. besday boy*ops! Boy katenye!! ( citizen more deserve kot ). Huahaha. Secara adatnya kena buat makan-makan.. xder ke??! Hehe. Lama xrase air tangan suci kaw tuh ( POP BENEDICT sangat kan!! )

万名白岁

Hari ini bukan seorang dua sahaja yang menyambut, malah ade lagi… ( pandai mak ayah rancang ). Dia xtahu nih. Antara lima perkara ( ghaib ) yang ALLAH tidak berikan ilmu mengenainya kepada manusia adalah tarikh kelahiran & kematian. Seingat aku :-

##Masa turunnya rahmat dari langit ( HUJAN )

##Jantina anak dalam kandungan

##Kelahiran & kematian

##Rezeki

##Hari qiamat

ويسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي وما أوتيتم من العلم إلا قليلا (الإسراء :85 )

Rakan seusia mawan, atiq marzuki jua menyambut ulangtahun kelahiran pada hari ini. Selamat ulangtahun atiq. Dah nak sampai pon jodoh kamo. Alhamdulilla & ensyallah segalanya akan dipermudahkan hendaknya. Jadilah suami & ketua keluarga yang cemerlang, gemilang & terbilang.

كلكم راع مسئول عن رعيته فألإمام راع وهو المسئول عن رعيته والرجل في أهله راع وهو مسئول عن رعيته والمرآة في بيت زوجها راعيته وهي مسئوله عن رعيتها والخادم في مال سيده راع وهو مسئول عن رعيته والرجل في مال أبيه راع وهو مسئول عن رعيته وكلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته

Bermula dengan ucapan semuda-muda orang ke seusia-usia orang. Sorang lagi tidak dilupakan. SYAHMI YAHYA. Muhammad atau ahmad syahmi aku x berapa nk sure. Microsoft excel aku buat hal pulak. Ahakz!! X dapat nak check nama mane betul (fullname ).. maaf ek kalo salah. Ehehe. Semoga dengan peningkatan usia ini. Seiring jualah dengan meningkatnya graf amalan menuju ke akhirat ( bekalan disana ) amiin.. tak untuk orang lain pon. Untuk diri sendiri pon jadilah ek. Hehehe. Lakukanlah pekerjaan atas niat ikhlas lillah ta’ala. Sesungguhnya DIA maha mengetahui & maha bijaksana menilai hasil kerja kita. All da best SYAHMI. Selamat berfinal XM.

生活平安,学业进步

Sekian dari aku~


3 comments:

marsteello said...

thnx nadzeem..aku amat menghargai ko sbg kawan aku wakakaka

H:A:L:I:M said...

ko tgk tu zem.. die 'MENGHARGAI?!' ko sbg kawan..opss.. kau terharu tak?!! Ade aku kesah kan tema kau.. aku tau dah..

dah aku tau, ko juga 'menghargai' kawan2 kau.. dgn sesungguhnye aku tau nilai penghargaan itu..
**motif ala2 turun wahyu.. terus Istighfar..

fred said...

trus sujud kan!!
wahyu turun lantas terasa menggigil..
huh!!
kaw hengat kaw NABI khatamul ANBIA'!!

hehehe

***************
yer mawan!! aku xley nk bangga ko as kawan aku.
coz bangge2 nih ley menjurus ke RIAK..
aku xmoh riak2 nih.. sgt SYIRIK kecil..
xmoh... xmoh... xmoh...

beser2 sudeh... hehe
terharu pon idak gakz.
sebb pe??!

terharunya aku adelah kerana aku dpt ihsan & arrahman ilahi..
amacam??! best x silah baina a3bid wal khaliq??! hehehe

matila tazkirah mode~