FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, April 17, 2009

:: miniclinic selamat?? ::

Salam semua

Pagi jumaat yang hening nih. Dimulakan dengan rase penuh kesyukuran tidak terhingga dipanjatkan kepada yang maha esa atas nikmat dan rahmat melimpah ruah. Jengok je la kat luaq jendela tuh. Basahnya bumi dihujani mutiara2 dari langit. Memberi pengharapan baru kepada semua yang melata dibumiNYA. Kering disegarkan, panas disejukkan. Supaya tak menjadi sesuatu yang sia-sia semata. Kan!! Tetap!! Pagi2 ala introspeksi katanya. Inilah dia kesan I’jaz qurani. Alkahfi. Alhamdulillah.

فاذكروا الله قياما وقعودا وعلى جنوبكم ( النساء : 103 )

Menyedari akan adanya salah tanggapan terhadap diri ini ( ececece!! ). Maka, Aku dengan hati yang terbukanya ingin menjawab. Bukan jawapan yang sombunk, dik kerna seniority atau seangkatannya. Malah mahu memberi jawapan pada tempat yang aku boleh berbicara padanya. So, aku nak menjawab dan memberi penjelasan berpandu pada sepotong ayat quran dari surah an-nahl. Ayat 43

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

Now, ader pertanyaan di tagbox nih ( sound like cam pertikaian pon iyer gakz). Dulu konon2 nyer aku mempertikaikan penganjuran karisma. Then hari sukan permai09 ( preKARISMA ). Terbaru Semalam, ade la pulak seorang hamba allah ni. Mungkin selalu bermunajat. Xberenti-renti anggukan gelengan nyer. Membuat persoalan kt aku, kenapa aku tidak mengKONDEM miniclinic. Which is sangat bagus. Baguz untuk aku. Elok untuk dia. Aku Pasti dia bertanya untuk memperoleh kepastian. Jauh skali disudut hati yang menanya mahu menjatuhkan atau menyeranah aku.. Syukur kerana kita masih lagik boleh tolerate bgi mendapat penjelasan. Bukan hanya meletakkan satu judgement. Menghukum secara mutlak, kafir atau sebagainya. Tanpa sebarang keterangan.

Ok dik.. ( assume dia nih jr ) coz, nas komentar dia panggil aku ‘abg nadzeem’. Jelas dari penggunaan ganti diri, dia seorang junior. 80% berkemungkinan YA!! Asal aku xmengkritik miniclinic??! Sebelum membuat kenyataan balas ini. Aku dengan pantas nyer berfikiran camnih.

“… aku tahu kenapa budak nih Tanya aku camnih. Aku xmengkritik miniclinic sebab kawan2 aku ramai yang terlibat. Paling obvious kawan baik aku ( in brackets ) saudara NUR HALIM AHMAD as salah sorang panel pada forum petang nanti. Sebab itulah aku xmengkritik miniclinic. Bawah kelolaan MMJ.

Factor kawan merupa elemen utama bagi penanya soklan. Betul x yang menggeleng??! Correct me when I’m wrong in dis assumption… takutnya lahai ngan kawan2 JUST. Tuh sebab aku xberani nk bersuara mempertikaikan program MMJ. Lebih kureng camtuh la yang MUNGKIN bermain di benak fikiran adik kita nih..”

Prosess merespon kembali. Hehehe. Aku suka part2 balas membalas statement nih. Lama sangat da xbuat. Saling membalas respon bukan bermakna mahu mewujudkan ruang sengketa, bahkan membenarkan idea dan pendapat dari pelbagai pihak untuk dikongsi bersama. Makan memang sebarang makan, apa salahnya kita merasa bersama. Kan betapa manisnya perkongsian itu. Bukan bodoh sombong. Dok kat umah dalam bilk xcampur gaul ngan masyarakat. Alih2 menjadi ‘pengkritik tetap’… ibarat anjing salak bukit.. kita xmahu budaya camnih, ini bukan budaya ketamadunan irbid.

Berani saya bersuara pada program2 terdahulu adalah kerana ia hampir & sangat dekat dengan saya. Oleh yang demikian. Lantanglah saya mengeluarkan kenyataan2. Xkesah panaskah, suamkah, provokasikah. Apa2 kah. Ader aku kesah??! Kerana ia dekat ngan aku. Xkanlah da kita dok umah tingkat 3, alih air xder. Nak menyalahkan orang tingkat bawah. Ade kena mengena lak paip air n tangki umah mereka dengan umah kita??! Pasti kita check paip n tangki kita dulu. Apa masalah yang berlaku. Adilkah saye jika ketiadaan air di rumah sendiri. Rumah bawah saya serang??! Maksudnya. Yang terdekat dululah yang kita periksa.

Begitulah kondisi nya sekarang. Aku bukan dalam lapangan perubatan ( neither medical nor dental field ). Siapa aku nk berbicara soal medic secara lebih2. Berapa banyak naw medical terms yang aku tahu?? Wajarkah aku yang cetek dalam pengetahuan medic mengeluarkan kenyataan :-

“Hey korunk… cara nk guna Comedo Extractors seharusnya begini… cara pegang gini,n gini..” Walhal aku sentuh pon xpenah mende alah tuh. *matila plastique surgery

atau

Extracting Forceps & Excavators kita boleh gunakan pada rectal test..” mampuslah meraung2

Atau

“sesapa yang kena diarrhea tuh. Amik ubat batuk je la erk..” bawah terburai, atas pon terburai. Huahaha

Atau

“nak senang recover from kolera, telan je penadol lapan bijik” mudahan2 berehat la kaw sampei bila2. Kan!

So, adik ku sayang. Kita say sumthing seharusnya ( baik nya ) pada bidang apa yang kita more tahu lebih ( rojak sangat bahasa ). But!! Aku xmengatakan kita langsung xboleh berbicara soal luar dari cabang kita. Tapi pada kadar yang berpatutan…

Sekian dari aku… harap berpuas hati. Ahahah. Less cakap, more work is better kot. Tul x?? ahakz!

Wassalamua3laikum…

No comments: