FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, April 21, 2008

:: TAG, peristiwa silam ::

simple n mudah!!!

rules of this tag...
"ceritakan 5 perkara yang berlaku dalam hidup anda"


1. Dlm umo aku beh kurang 3-4 tahun. Kaki aku bahagian tumit dibenami oleh paku 3inchi. Ats kesalahan sendiri & excited lebey. Tuh yang kena tuh. boleh aku trus lompat kt papan bercacak canak paku. Huh!! aku piker tym tuh aku iron man kot. Sampei skrg, peristiwa tuh segar dalam ingatan aku. coz tym tuh my late grandma yang bawak(pantau) aku jalan2 di kawasan rumah. cucu kesayangan la katekan... xley nyamuk geget aku ckit... cam dia lak yg kena geget nyamuk... Dialah orang pertama yang menjerit

“…. Apo laie tuh farid oi??!...”

“…ado2 yo la budak bertuah soghang nih… dok diam xnak. Cubo la sediam. Kalo x, xdo yo kono camnih doh…”

>> sebak mode. Thanx wan, ur scream & advise. Fareed igt sampei mati… jmp kita ‘disana’ nnt. Ameen…<<


2. Kena kejar ngan angsa hitam. BEGHAYUN nyer angsa hitam. Aku xmen ngan ko. Aku dok lepak2 ngan puyuh(kasi dey ols makan)... dia(angsa JAHANNAM) lak dtg kejar aku. seivav sgt!! Mau x lintang pukang aku larik… then kena marah la ngan my ma…

“…yang dok kacau angsa tuh kenapa??! Seb baik dia dapat… kalau tak. Ma ketawakan ajer…”

Krana angsa inilah, aku phobia ngan ape2 jua jenis angsa, baik itam ker(apatah lagik kan)… kelabu ker, pink kah(angsa K.I). purple ker, orange ker… sume aku xsuke… mencik!!! Balik kampong seboley2 aku ngelak laluan angsa. Xkesah la nk ikut jalan jauh or berlopak. Yang penting aku xjmp kerabat angsa JAHANNAM ittiew…. sengaaaaaaaaaaaaaaaaaLL!!

Peristiwa nih berlaku ketika aku di TANJUNG ARU, sabah negeri bawah bayu… negeri kelahiran kak NELLY MINORX kita*ops!!! Perlu ker di sebut nama nyer di sini.. wat buang karan jer. Bak kata dirinyer sendiri. **lariiiiiiiiiiiiiiiiikk**

3. Mula mendapat lesen kebebasan tatkala usia msih muda… aku xsuke dikongkong oleh sesapa or mana2 pihak. Ape yg aku buat, adalah untuk aku. diri aku. so aku xsuke ape yang aku buat. Dikaitkan ngan individu or material yang ader disekeliling aku. coz ini adalah jalan(kebebasan) pilihan aku sendiri. Dri dulu aku dah biasa & selesa ngan keputusan sendiri. Jgn libatkan orang lain… aku adalah aku. fareed adalah nadzeem, nadzeem adalah fareed… nak attack juz attack aku. jgn sentuh persekitaran aku… segalanya, dipertanggungjawabkan kt diriku sendiri… begini aku. begitu aku. kehendak aku… aku percaya. Xder mende yg mampu merubah. Kalo bukan dri aku sendiri… sekian dimaklumkan.

4. diTOHMAH & diblackLIST dlm satu kelompok masyarakat terpelajar & ter’pilih’. Anyhow. Walaupon ia sudah hampeir sedekad berlalu. Tapi kesannya hingga kini. Aku mmg bukn yg pemendam. If habiz tang situ. Situ jer laa. yang nih lain!!! Once menyentuh maruah & nama. Maaf jer la erk. aku akan tuntut keadilan yg dah korunk rampas dri aku. muka aku, nama aku ada nilai. Bukan semudah memijak daun kering di ‘taman bunga’. Hancur dibawah telapak kaki.

Aku tertanya2 sampei masa dan detik ini. Macam nih ker masyarakat terpilih. Camni ker masyarakat terpelajar??! No wonder aku hilang rase hormat kepada kelompok mereka hingga kini. I realized dat aku xboleh menjatuhkan hukum keatas semua nye. Tapi, dik kerna sebilangan BESAR yg camtuh. Aku terpaksa. Walaucamne pon. dendam(perasaan) ini bukan untuk semua. Trimaz yg berjuta2 buat yang menenang & menyokong serta menyuntik semangat kt aku… u’r da great men I have known…


5. Belajar :-

Masuk tadika cina… masa tuh, my ma tny.

“…abg nk sekolah apa??...”

“…Sekolah cina…”

Trus my pa carik kan sek cina tuk aku. abiz satu shah alam digagaunye. Sayangnye YANG ADO!!! Then alih2 dpt kt area taman srimuda. HONDIEK oi ai!! Jauh kan men daghi ghumah… seb baik ader transportation.. memorizing mdm WONG… miz u soo much. Ntah hidop agik idak my ex-‘lao shi’ nih. xiang nian ning le

Pagi cina. Petang melayu(sek agama). Satu perubahan angin yang sgt best n menakjubkan. U know y??! sbb kita dok dlm 2 komunity bangsa yg berbeza. Pemikiran n cara susila pon tidak sama. Aku dpt rase keduanya… kenangan terindah buat aku..

Pas tamat sek rendah. Aku masuk sek agama(TETAP ngan AGAMA nyer kan!!) sbb name sek tuh SAM. Tapi mende yg diajar didalam nyer sama jer ngan mane2 sek pon. nk kate convent, Methodist. Same jer. Ader gakz math, ader gak geo. N macam2 lagik. dik Kerana ader ‘A’ tuh jerlaaaaa, tuh yg di lebihkan kt perkataan dlm akronim nama sekolah. Dat’s all!! Kalo tidak SM jer(sekolah menengah)

Dok la aku 6 tahun ngan ‘SETIA’ yaaa ameeeeeek nyer kt SAM nih… macam2 mende ader. Ape yg ader tuh, xyah cakap la, semua boarding school ader natang nyer. Juz org yg terlibat jer yg lain…

Then last skali.. dpt menyambung belajar dlm bidang yang aku minat dri kecik(citer dulu-dulu….!) kat sini laaa, kat mane lagik… bumi anbia lagik ditempat kan… thanx GOD….

But,skrg aku dah mula rase nyesal ngan ape yg aku pilih nih. ntah laaa, jiwa aku da xboleh nk di merge kan ngan dis field. Serba serbi ader daya ‘penolak’ nyer. *konsep kutub magnet*

da siap tag nih… then aku nk tag sape pon xtau… sebab sorang2 tgh berHANGATan di musim fanaz nih… so xder la org yg nk aku tag kan…

Sekian~

No comments: