FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Thursday, April 21, 2011

:: puak2 lebai ::

Salam semua

Setuju atau tidak. Kita boleh mengacah pisau ketengkuk orang tuk sebaris dengan kita. Kerna dlm diri dan jiwa mnusia itu berbeza-beza penilaian. Dalam dunia nih. Tiada yang salah-bagi pandangan aku kerna betul atau tidak ia kerna kegagalan menelaah sesuatu situasi itu. Bila kita kata gagal. Bermakna ada atas bawah yang tidak kena. Mungkin terlepas pandang atau ia terlalu besar untuk kita sendiri ambil sebagai isu yang mampo kita carry.

Siapa sahaja dimana sahaja. Semua orang hendak dirinya diangkat tinggi. Setinggi langit. Berada pada kedudukan yang utuh, seutuh arash tuhan. Tidak mahu sedikit pun jatuh atau ‘menjatuhkan’ diri pada kedudukan rendah bagi merasakan warna warni kehidupan walaupon hanya seketika. Bangga dan gembira dijulang melambung-lambung. SUM3AH katenye!! Haruzzz leeeeh d jaga. Walaaaaupooooon*

Dalam kehangatan minggu pilihan raya persatuan ini. Aku nak bawa rakan yang berpersatuan sekelian untuk menilai beberapa prestasi. Memandang beberapa potensi & berani membuat eksplorasi beberapa aspek yang sebenarnya, telah lama ada dalam persatuan. Tetapi semuanya, ibarat ditangan jinjing jatuh, berciciran pulak yang dikendong dik badan.

Suatu yang lumrah dalam struktur organisasi mana-mana pon. Board manager, atau pelaksana sesuatu gerak kerja. Mesti diambil dari orang-orang yang sendiri kita kenal, rapat & ‘taat’… sesiapa yang ade EK skit. KOMPem ditolak tepi. Atau yang lebih2 banyak cengkadak. Sah2, terus diPERSETANkan sampai kesudah… itu mmg habit semula jadi seorang pemimpin. Dia akan bersama orang2 yang boleh di eksploitasi… mana-mana pihak yang solid.. haramlah nak diterima pakai. Biarpon dia sendiri tahu, yang dia tolak itu merupakan asset berharga untuk dia.

Hal ini tidak jauh berbeza dengan pola politik di PERMAI ini. Penuh dan saratlah aktiviti program & acara tiap2 minggu. Ilmiah tak ilmiah nyer… ko-KO xko-KO nye ( kegiatan luar dri konsep liqa & talaqi )… program cukup bersepah.. ibarat ulat sampah….kalo dalam bahasa pasarnya. Cam ulat taik… tapi mane letaknya relevan nye kalo setiap yang dilaksanakan ini adalah dari corak dan pattern yang sama serta sepesyen jer laaa. Xde warna dan rencah langsung.

Bagi mereka(pendapat saya)… orang2 akademik hanya untuk orang akademik. Orang aji2, lebai2 nih hanya untuk puak lebai2 serban2 sahaja. Jika kita bukan pattern yang serupa dengan mereka. Jangan mimpi la kita ini akan ditarik tuk menyertai betapa manisnya gerak kerja bersama.

Boleh jadi bergerak sesame. Tetapi!!! Bila seorang demi seorang jadi ANJING… da tersepit. Baru la terhegeh2 nyalak, terlolong2… gagau sana, gagau sini cari orang bantu. Akhirnya, yang di BUTUHkan itu sendir merupakan dari set buangan n set ludahan mereka pada awal pelaksanaan sesuatu acara.

1 comment:

Anonymous said...

setiap insan berbeza personaliti,
setiap insan punya style tersendiri dalam communicate,
ilmu ALLAH sangat sangat luas,
tiada batasan,
tidak kira fizik,chem,bio,sains sosial,akidah,fiqh,ekonomi,bahasa,psikologi,entrepreneur,n etc....semua itu ilmuNYA.jadi,semua itu ahli akademik,org berilmu...tapi,bilamana ilmu dikumpul,tidak dihayati,
tidak diamal,
maka jadilah jahil akal,
bijak pandai menggunakan ilmu anugerahNYA dijalan yg diredhaiNYA,
mengaplikasi anugerahNYA demi memajukan,menyatukan,membina ukhuwah diantara saudara2nya...
dan,ramai yang bijak di kertas,
gagal di medan realiti...lihatlah kepada variasi manusia...setiap satu berbeza...learn em',not judge em'...then,correcting em'with considering all the situation,with the rite methods,like in the book "the prophet's methods of correcting people's mistakes by muhammad salih al-munajjid.:)