FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, March 19, 2010

:: smggu nyer kesah ::

Salam semua

Sari berita seminggu, matila malas nak update kekdahnya. Ahakx!! Busy ler ngan xm n STUDY,kateeeeeeeeeeeeeeenyer! Konon2 nye xde maselah kan. walaupon!! Nampak sangat aku byk alasan kan. fesbok ley lak 24/7 dihadap! Komen sne sni, bagai nak rak, siap ade yang majuk la.*ops!! sape xtau. Blum usik bab YM n msn agy, siap der yang piat2 telinga aku katenye!!! Walaupong~ walalala. Persoalannya, mampu ken k buat itu semua kat aq nih?! stakat cakap, airliur mmg free sayang oi~. Wahahahahaha.

Ok2. Fred! jangan melalut2, jgn ngarut2. Kamu tuh pantang dapat mic, mulalah nak conquer satu stage. Waaaaaaah~ berangan xhengat dunia nih. nak conquer stage katenye! Stage mana xtau! Huhuhu. anyway. Minggu nih ade beberapa la perkara yang best, terharu & tacing… biasalah, rencah2 dalam warna kehidupan. Xde mende2 gitu. Bukan makhluk yang dilabelkan as khalifah la kan!! * da mula da ngan term islamix dia* tgguuuuuuuuuuuu.. aku nak ‘bebel ikhlas’. Wakaka.

Buat hadik2 baru tahun satu, yang xberapa nak tau ape itu BEBEL2an ikhlas nih, boleh refer kt yahoo group erk. Cari ape sebenarnye kita maksudkan. Hebat xhebatlah orang2 irbid nih. memfrasakan perkara & perbuatan yg lain kontekz nye kedalam makna yang BAIK! Mesti tertanya2, ape la yang si FRED mengarut nih.

BEBEL tuh satu perbuatan yang NEGATIVE( secara umumnya ). Soal… kaw suke ke kena bebel?! Or nak ke dibebel. Or sanggup dengar org membebel?! Jelas! Jangan terhegeh2 nak kate bebel nih ade 2. Baik n xbaik nya. Aku awal2 da statkt sini. NEGATIVE secara umum!! Harap kaw faham! Melainkan, kaw tu beriya claim mlayu, tapi xberapa nak cepat tangkap bahasa melayu . dok bangga naw ngan bahasa serani kaw tu*matila*

Word ikhlas lak… kita katakan, ikhlas itu perkara yang baik. Salah satu dari Nilai murnilah katekan… then, kesimpulan antara kedua nye. Kesimpulan yang lite2, n senang faham. Masuk akal ke lau kite nak letak perkara baik ngan perkara xbaik sekali. Maksud hadith,

“…yang halal itu jelas, yang haram itu jelas. Antara keduanya syubhah…”

Ni nak memulakan istidlal nih. dari dalil. Well, aku bukan ahli yang bijaksana dalam bidang nih, yang boleh kasi ceramah menggunakan kitab( buku ) bagai. Aku juz ala2 biasa je. Guna kitab ( buku ) yang berjilid2 tu pon xreti. Apetah lagi dalam perkara yang lebih besar kan!

Tengok hadith yang aku bgi ni pun da tau. Matan ( nas/text ) pon amik skadar makna je. Xmampu la aku nk letak matan penuh! Ape tah lagi sanad2 perawi ( orang2 yang meriwatkan ) hadith… ecece, cam kelas hadith la pulak! Wakakak. Merepek jer aku nih. xsampai martabat ley bagi talk kat khalayak, mulalah aku nk ceramah secara modern ni kan ( cyber, blog & maya ).

Bak kate orang, lain padang lain belalang. Lain orang lain ragam… lau der kat suatu tempat, nak ceramah or talk, kena der permit, lessen n tauliah bagai. Kat cnie pon JUGAK!! ‘kecik2’agy da mula amalkan cara gini, xtaulah nanti da besar tua camne. Cam2 syarat & terma pulak diletakkan. Wallahua3lam… nih buleh gak r aku klasifikasikan as bertaqliq. Orang buat dia pon nak buat jugak. nas dalil xde. Mende Nampak baik, sempurna, n berkelayakan lah katekannnnnnnnnnnnn… hat lain tu, xmampu nak ganggu gugat kedudukan dia. Haih~ camne islam nak bergerak, selagi usaha baik n murni disekat. Paling xtahan isi islam itu hnya boleh dibawa oleh set2 tertentu jer. yang patjam g mesjid, yang patjam berkepiah. Yang niqab xlekang dik muka. Yang bercalit2an minyak attar, perfumes burberry & Gucci mmg harapanlah! Walaupun sebenarnye, hanya itu jelah yang dia mampu pakai( burberry ) tuk kemasjid.

Mende yang baik ngan xbaik xleh diletak pada satu taraf yang sama. Len kali nk cakap bebel. Katelah nak bebel geram. Bebel xpuas hati. Bebel marah. Jgn sesuka je nak diformkan dengan kalimah kudus lagi mulus! Kaw giler ke?!! Kena panah petir sat nih taw la… ikhlas is ikhlas la. Yang yakin naw nak letak ngan bebel2 nih nape?! Tebiat!*wahhh start emo nih *

Dalam reality pon, dok la kita dengaq orang membebel, ape yang kita Nampak n tengok kt dia?! Emo, perkataan, gaya & sebagainya. Mende2 tuh baik ke?! Ikhlas ke?! Ngan terjegil2 mata nye, membuntang2kan biji kornea nye. Ikhlas sangat la kan!! tuh blum dinilai kat tiap patah perkataan. From alphabet A-Z semua perkataan ade. Lancar & jelas lak tu patah perkataan yang dibebelkan. Aduhhhh! Naik sawan aku camni. BEBEL IKHLAS konon! Xde maknenye… yang tang P word tu yang paling lancau ( essence Melaka ) sekali! ahakx

Wokey! Mane ntah laporan semnggu aku nih! wakaka.. back to track… citer pertama :-

Lawak islamix

Memula aku dengar mende nih, nak gelak terbahak2 pon ade, tapi ape kan daya. Tebahak2 nih dri setan kan. so xjadi la bahak2kan orang. Huuuuuuu~

Statement nye :

“…Nnti kalo xde da dia ni ( seseorng memaksudkan aku ). Korang( yang mendengar ) xdapat nye dengar LAWAK ISLAMIX…”

Perkara pertama yg bermain kt kepala benak aku.

“… aku nih amik major pe?! Lawak ke akademix?...” sengeh sorang2. Yeah! Aku giler.. lawak x. akademix pon idak! Aku giler. Sbb sengeh sorg2. :-)

Ape mende la budak2 nih… ade je mende nak ditopikkan… xde nye lawak islamix. Aku bukan pandai melawak. I’m serious r. xde masenye lah nk melawok. Kite seorang yang tegas. Garang ( kan zati kan?! ) awk kan suka word garang ni kat saye. Wahahaha. Saye mmg garang pon. Tapi camne la diorg ni ley kate saye lawak?! Barangkali diorg xkenal saye kowt. Tul x cik zati oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii~ atau awak yang xkenai saye?! :-p

TCHE TCHE mode

Buwek yang ala2 dok coghok ghantau yang xponah donga atau tawu apo mondo alah nih. poyie bukak kamus, tgok n donga camno nak nyobot ey! Kalo kito2 yang banda nih, da biaso guno & donga perkataan2 camni. Maklumlaaa. Kek banda yo ado! Kampong xya ckap lah. Paling koman akan ado pon. Warung kak piah. Goghai mak timah. Selain tu?! xdapek nak cakap dowh! Antagho sobab eiy. Den nie jarang dok kg. xtau la kalo skaghang da do kek kampong restaurant miss qistina. Atau warung kak tasya ( waaaaah namo eiy! Nak sodap yo aaan ). Lau ado pon, mungkeen kek kg baru or kg ara kowt. Wahahaha.

Yo!! Oghang2 lua banda yang poghak ngan namo2 polik nih. TCHE TCHE ni ala2 tompek makan yang semi eksklusive la. Yang mampu yo ley jojak an kaki. Yang stakat koteh potostate seholai dua nak claim2 n canang semalaya kito xbayar layie tu. bek dok makan kek tompek yang kono ngan selegho kodokot n berkigho kaw tuh! Tompek sesuwai yang den Nampak, goghai bawah2 pokok bosar yang tumbang topi jalan!

Letey r pulak nk menaip. Nnt aku sambung r. hehe

No comments: