FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, March 24, 2010

:: Menolak tidak bererti membenci ::

Menolak tidak bererti membenci

Salam semua

Kita sering rasa menyampah bila ada orang yang tidak boleh lebih kurang. Serba serbi nak sempurna & perfect. Salah sikit reject, ralat sikit buang. Aku percaya ramai diantara kita tidak selesa bila berdampingan ngan set2 gini. Xder tolak ansur langsung. Nak dia jer. orang lain xmo!!! Boleh dikatakan. der satu ketika tuh, masak nasik nak guna piyuk sendiri. Walaupon masa tuh bukan masak kt umah dia. Xboleh guna piyuk orang lain… ( cth yang ada tempias2 ckit laaa ). Nak cth lebih specific, tggu sat lagi kat bawah nih.

Kajian menunjukkan, ramai yang tidak boleh menerima jika dia ditolak. Dan kurang yang redha & boleh menerima. Bahawasanya dia tidak diterima. Ditolak dalam pelbagai aspek,bidang & peluang. Bila perkara ketidakterimaan ini berlaku. Maka akan tercetus persoalan tidak puas hati, kata2 belakang dan sebagai. Aku yang menulis ni pun tidak terkecuali. Tapi dimanakah aku dalam perkara ini?! jujurnya, aku lebih kepada tidak puas hati dalam banyak perkara. Kurang merasa diri tertolak, tapi merasa apa perasaan mereka yang ditolak & digugurkan.

Asalnya, aku simpan perkara ini ( isu tolak menolak ) selama 3 tahun. Since 2008. Hinggalah tahun ini. aku tidak membuka mulut. Aku diam. coz buat ape kita nak citer soal peribadi secara public. Sebab bukan semua orang bfikiran terbuka. Tempat ini, orang nyer gituh. Tempat itu, masyarakatnye gini. Budaya selatan, tak sama budaya utara. Barat timur apatah lagi. Sememangnye pahit rentetan kisah tolak menolak ini. aku redha & pasrah. Kita tahu, ALLAH taala lebih mengetahui perkara disebaliknya ( smasa ia berlaku & akan datang )

Mulanya hangat2 KARISMA setiap tahun. Or der program2 berbentuk kesukanan ( sukanekan or seangkatan dengannya ). Aku menahan rasa terkilan & sebak. Dik kerana sukan inilah. Aku hilang seorang kawan. Hilang orang slama ini boleh bergurau santai, gelak ria, suka sakan. Orang kate, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Malah berat lagi kenyataan reality yang aku terima ini. dah la kita ni jenis yang tak boleh jumpa dengan PERPISAHAN, dapat pulak berpunca bukan salah sendiri secara majoritinye. Memang betul2 sedih la… but its ok.. mended a berlaku kan. nak reverse memang terbaikkkk laaa…

Peristiwa seribu erti itu mengajar aku banyak perkara.. antaranya, kita boleh dibenci, dicaci, dimaki serta merta. Walaupon keputusan sesuatu perkara itu bukan dari kite. Kita hanya menyampaikan. Kalo orang melayu kata. Kambing hitam. Or ape2 jenis binatang berkaler hitam la..( yer ke??! ) ahakx!!

Sejak itu, aku terfikiri… inilah dia 1st time. Bersama orang2 hebat diluar Negara. Aku betul2 TERASA. Sebab pe? Sebab isu hubungan persahabatan itu masuk sekali. Slama nih, orang nak kata ape, buat ape, aku mmg xkesah… peduli ape aku. ko nak cakap aku camne pon. Tapi kali ini, perkaranya berbeza… tiada cakap apa2. Jmpa bertemu pon idak… selalu kita dengar kata2 dari lidah itu berbisa & lebih tajam dari mata pedang. Ini, tak bertegor sapa, cakap sepatah pon idak ( without any word ) lagi penuh ketajaman & kebisaan!! Percayalah!!!

Aku bagi contoh, u as a leader. Bagi arahan kat anak buah. Dengan kekdah yang bossy, xde lebih kurang. Nak kita jer yang correct, orang len xde hak tuk bersuara or lakukan apa2. Mereka buat sesuatu task itu kerna tidak tahan ngan bebelan n tebiat leader yang diorg dengar tuh. Dalam erti lain terpaksa buat kerja. Adalah lebih baik dari tidak buat ape2. Mean camne lah kita as boss nak jalankan sum projek kalo anak buah sendiri pon xmahu pandang & communicate ngan kita… xde 2 way interactions bererti, kita gagal tuk laksana sesuatu gerakerja bersama & bersifat kumpulan…

Inilah dia kenangan & pengalaman yang paling berharga sepanjangan aku kat cni ( da nak balik da pun ). Orang ban, orang boikot. Orang sisih. Aku xpernah nak peduli. Tapi bila menyentuh soal persahabatan, aku lebih sensetif & terasa hati. Dari satu perkara ini, aku belajar tuk mengambil sikap tuk lebih fleksible dan sentiasa bersedia tuk memanipulasikan keadaan yang berlaku. Andai itu tidak cukup, aku akan gunakan kekdah PR lain. ahakx!!!

Sekian.wallahua3alam

No comments: