FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, October 31, 2009

:: ZuhuD laaaaah kan ::

Salam dan selamat pagi

Bismillah awal kalam… hehe. Baik pulak kan hari nih. selama nih ade pulak mukaddimah ala2 malaikat segala??! Huhu. Sekali sekala kan. xde salahnye menjadi baik. Xelok mane pon seseorang itu ( dipandangan manusia sahaja ) coz manusia je yang suke memperlekeh2kan orang nih. konon2 nyer dia jer yang meletop. Dia je yang howt, dia jer yang hebat. Walhal. Dia lupa gamaknya, kite tetap diciptakan dari unsur yang sama. Iaitulah tanah…

Ade pulak tuh, berangan xsudah, persis berasal dari keturunan malaikat penjaga arasy!!! Pijak semut pon xmati. Amalan ibadat harian maksum semaksum2nya!!! Amalan taraf para anbia la kekdahnya!!! Itulah dia kehidupan yer… nak kan kesempurnaan, tapi melampaui batas. Nak kan dipuji tinggi, tapi mengalahkan suratan mutlak ilahi. Dah tu nak buat camnoo??!! Manusia kan.. ape leh buat. Aku manusia gakz. Tapi masih ader banyak kekurangan. N msih menjalani rutin harian yang bersederhana. Ensyallah kheir.. amen!!!

Sebut pasal sederhana nih kan. aku teringat zaman sekolah rendah dulu. Hehehe. Walaupon paginya aku murtad (aliran sekolah ), tapi petangnya, aku kembali kejalan Allah taala. Xkan ku lupa siapa pencipta alam n seluruh manusia jagat ni. Kemana pon kita, yang satu itu sentiasa dihati. DIAlah dihati. Allah taala.

Maksudnye ginie. Aku kan mane lah sekolah melayu nih. sekolah2 kebangsaan nih xmain laaa. Ape klas kan!! SK2 nih… huh… bowink. Aku main sekolah yang SRJK sahajork!!! Dari tadika sampai derjah 6. Taska taski ABIM2 nih xde laa aku merasa. Coz dari kecik aku lagi, kuasa memilih adalah ditangan aku. allahyarhamah mama yang memberi aku buat pilihan sendiri. Mama xpenah kongkong aku. dia juz guide aku kalo ader persoalan or any keraguan. Dat’s all…

So, Usia muda aku bkn cam orang2 kebanyakan nih. balik2… mak ayah yang suh. Balik2 mak ayah yang tentukan. Arghhhhhh!!! Sian n bowink nyer… kalo ketentuan tu jnis yang xkena ngan kita camne??! Xke giler dibuatnya.. well, itu smua rencah hidup masing2. Kite rase yang ini. Diorang rase mende len pulak.. kalo semua sama, xbest jugak kan!!! mana2 lah… erti hidup pada yang memberi itu paling penting. Memberi maafat, memberi perhatian. Bukan hidup ananiah. Mahupon individualism. Nak dok sengsorang. Meh aku hantar iring sampai lahad. Then berkwan lah kaw ngan mungkar nangkir. Ahakz!!! Best fren forever ( BFF ). Itu pon kalo dapat jadi BFF. Eloknye dia balun??! Siapa maw jawab??! Ahahahaa

Berbalik pada kesederhanaan tadi tuh. Aku kt KAFA dulu blaja guna ade satu buku nih tau. Kulit buku tuh kaler kuning. Nama buku tuh ZAADUL MUTA’ALIM… tebal dia dalam 200muka lebih… tulisan jawi ala2 mesin taip. Corak tulisan dia cam kembang2 kena air ckit. hehehe. Kertas dia ala2 telah dioksida kan. maklum jer laaa kitab lama kan.. zaman dedulu mane la nk carik buku agama yang berkertaskan putih melepak n berwarna warni cam skrg nih… semuanya old school… barulah feeling ulama2 zaman tok gajah…

Era millennium nih, buku bukan main lagi bercorak, warna bagai nak rak… konsikuennye??! Makin bersepahlah sampah2 masyarakat. Kesan pengajian dri buku xde langsung!!! Kualiti YANG ADO!!! Bukan bermaksud aku nih baguz. Atau ape kan.. skdar melihat trend skrg nih. publisher beriya2 mengenakan sumthing baru tuk menarik minat anak2 muda kite menuntut ilmu.. sayangnye, impak xberapa nk menjadi. Mana silap nye erk??! Mungkin pengisian dalam buku tuh kot. Sibuk naw nk ceriakan buku. Tapi isinya kosong!!! Mungkin!!! Ini xsemestinya betul… pada anggapan aku..

Dulu2, mase sekolah rendah ( KAFA ) lagi dah di ajar ilmu tasawuf… sekrang nih ade lagi ke yer??! Mean tajuk tawasuf tuh hanya subj khas bukan diselitkan dalam mana2 subj len. Cthnya cam akhlak ke. Ape ke… then dalam buku zaadul tuh gakz, ader blaja pasal mantik ( fav subj ever ). Sekarang da xde da mende gituh. Nak blaja pon, tunggu la kaw amik STAM nnt. Tuh pun, dah xmampu dah.. tua2 baru nk belajar mantik segala. Patutnya, mende keagamaan, keakhiratan nih, muda2 lagi dipersembahkan dibenak fikiran. Bukan time otot2 otak da liat, baru nk diselitkan. Ahakz!! Memang tergeliatlah kan… tuh yang ade skarg nih . AYAH PIN laaa ( hilang ke langit terus!!! ), HJ KAHAR laaa ( tobat da pun ). Haih, macam2…

Mase belaja tasawuf tuh, adalah masuk tjuk sifat2 mahmudah… antaranya ZUHUD ( ni yang nk cerita nih ) hehehe. Nak sampai ke ZUHUD ni, banyak lak simpang2 nyer yer. Hehe. Biasalah. Aku kan!! pantang dapat keyboard.. sah2lah nk menaip. Miehahaha

Ust aku kate, zuhud ni mudah jer. amik yang perlu, tinggalkan ape yang xperlu… orang zuhud nih hati dia hanya tuk persediaan akhirat sahaja. Selain tuh. Memang dia xpandang… maksudnya, bukanlah orang nih tinggalkan dunia semuanya. Kalo dia tinggalkan dunia. Mean dia matilah ( MENINGGAL DUNIA ) tul x?!! ahakz..

Tapi yang kita nmpak sekrg nih lain… konon2nyet zuhud. Tapi selekeh!!! Geleman!!! Pengotor… zuhud ker gituh?! Orang tengok pon seriau… xyah g jauh… dekat ngan aku nih pon ade contoh… dok sibuk naw kejar akhirat. Diri sendiri xterurus. Huh!! Dari personality. Sampai lah ke bilik.. argh!!! Aku lak yang tension tengok… bukan xcakap. Da tego dah pon… face to face. ( how hikmahnye dakwah aku kan!! ) miehahahaa. Citer pasal kitab, hebat!!! Sebut sal nama2 ulama dia 1st angkat tangan. Serbai serbi tahu nih!! xker hebat namanya tuh. Datang ziarah bilik tengok!!! Mak dattttttttttttttttttttuuukk!! Bile Tanya, kenapa jadi camni ( biliknya ). Ngan Muka xbersalah jer menjawab. ZUHUD!! Abah kaw zuhud cam nih!!!

Trus aku Tanya dia.. kaw kenal kan ulama islam. Ibn taimiyah. Ibn hazim.??! Kenal kan?! penah kaw baca pasal zuhud pada pendapat diorg?! Ader ke zuhud dikalangan diorang camni gaya nyer??! So… pikiirlah sendiri erk.. aku nih xde terer mana dalam bab agama nih. skadar berkongsi ape yang ade jer. wallahua3lam…

No comments: