FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, July 06, 2009

:: sakit otak ::

10 Kebiasaan Buruk Yang Tidak Baik Bagi Otak Anda

Tidak Sarapan Pagi
Mereka yg tidak mengambil sarapan pagi memiliki kadar gula darah yg rendah, yang akibatnya pembekalan(supply) nutrisi ke otak mjadi kurang.

Kateku ----> berapa ramai sangat yang bangun pagi masuk dapur. Buat breakfast??! Yang aku tahu… begitu ramai dikalangan kita nih( boys terutamanya) not breakfast. But createFATS… makan tido. Makan tido… pepagi bangun guling2 atas tilam… then sambung tido balik… sengaja mengFATkan diri…

Dalam perumpamaan cina… orang2 yang sebegini kita sebut sebagai lan duo zhu (懒惰 )… akhirnya akan jadi da fei zhu (大肥)

Makan Terlalu Banyak
Terlalu banyak makan, apalagi yg kadar lemaknya tinggi, dpt berakibat mengerasnya pembuluh darah otak kerana penimbunan lemak pd dinding dalam pembuluh darah. Akibatnya
kemampuan kerja otak akan menurun.

Kateku ----> teringat aku pada zaman sek ren dulu.. walaupon aku nih sek jenis kebangsaan, tapi aku blaja banyak soal agama dari orang yang sek kebangsaan. Itu pon masih ade lagi yang menafikannya… alam ilusi sangat kaw kan!!! dasar melayu skeptikal & ortodok…*ops!! tersalah gelaran puleks!!

Banyak makan ini, kite classified kan dalam antara 10 sifat MAZMUMAH. Ape itu mazmumah… pepandailah ko cari kamu atau rujuk mane2 orang cendiakawan islam yang hebat ilmu tasawwuf @ dalam erti kata lain nye, mereka yang kite gelarkan sebagai ahli sufi… kaw mampu???!!

Tasawwuf nih besar n luas bidang nyer… peringkat2 dia pon byk… tarekat lah, makrifat lah, hakikat lah.. mcam2… aku bukan ahli dalam bidang nih… sekali pon aku dalam bidang nih… nescaya ade orang yang sanggup potong jari lambang tidak percaya atau mengangkangkan diri sambeil melihat aku dari celahan kangkangannya itu… seraya berkata..

“… betul kew FRED / nadzeem nih??”…” <---- then how??!!



Merokok
Zat dlm rokok yg terhisap akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dpt mengakibatkan penyakit Alzheimer.

Kateku ----> nah… amik kaw!! ZAT dlm rokok katenye… berZAT sangat kan… ahakz… FYI, I’m not smoker k.. walaupon sekeliling aku perokok2 yang xreti bahasa nak mati cepat… Alhamdulillah… hingga ke saat ini.. allah menjaga hati & masih menetapkan pendirian aku.. tidak menyentuh(menghisap) rokok.

Ya Allah, tika sampai detik saatnya aku pergi menghadapMU, tetapkanlah aku ini dalam golongan yang bukan dikalangan mereka2 yang menjadi HAMBA ABDI pada jenayah rokok ini ya Allah…

Aku hanya redha & pasrah menghambakan diri padaMU yang maha esa lagik maha berkuasa… hidupku kerana MU, matiku jua keranaMU.. bukan dik rokok durjana itu, Ya Allah…

Pengambilan gula terlalu banyak
Konsumsi gula yg terlalu banyak akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi, sehingga tjadi ketidakseimbangan gizi yg akan mengganggu perkembangan otak

Kateku ----> yes bedah!!! Konon2nya nak dpandang sekali manis. Nak dikilas tenungan hati terpikat. YANG HADO!!! gula sangat kaw kan!! walhal ‘susuk2’ jew semua itu.. matilaaa ade yang xfaham prosa klasik gaya bahasa dewa linguistic kayak gini. Ahahaha… yer betula tuh… amik gula byk naw boleh menyebabkan ketidakseimbangan pada metabolism badan…

Pergilah seberapa kerap ke gym pon… kuak sana, kuak sini dada tuh.. memang Nampak sasa segala.. luaran jer lerrrrr.. dalaman??! Hancurz… tuh hokum hipokrit namenya.. kan aku da menghukum!!! Huahahaha. Payah aku nk jatuh hokum nih… kan kan kan??! sape setuju akan tangan… ahakz

Nih patjamlah xpernah miss gym.. ikut jadula katenye.. tapi air2 gas bergelen2 ditelannya…( contohhhhhhhh yer!! ). Ntah ape yang best sgt air carbonate tuh pon aku xberapa nk pasti… mungkin bestnye kerana ia memendek kan umur kowt… lagik panjang umor. Makin banyak2 la kepincangan pahala boleh terjadi… iyer dak??! *matilaaaaa kaw!!*

Pencemaran Udara
Otak adalah konsumen oksigen terbesar dalam tubuh manusia. Menghirup udara yg tercemar menurunkan pembekalan oksigen ke otak sehingga dapat menurunkan kadar efisiensi otak.

Kateku ----> kat cnie.. bilik aku… habuk kan main laaa hah!! Dedebu cinta bak kate sorang hamba allah tuh… cinta laaa sgt!! Xtau yang kite ni mmg berchenta jer ngan debu2 menerpa masuk ke bilik nih… hangin jer.. naik malas kekadang tuh nk lap2 habuk… silap hari bulan.. tunggu betul2 da tebal 8inci. Cam tepung gomak arab pakai bertabaruj tuh. Barulah aku lansam kan sekali harung… kuase jew nk wat 2 -3 hari sekali… banyak mende len leh buat… ahahaha…

Kureng2 nanti bile mase ketiadaan air( wudhuk ). Tayammum da ader supply… =)

Kurang Tidur
Otak memerlukan tidur sebagai flatform untuk beristirahat dan memulihkan kemampuannya. Kekurangan tidur dlm jangka waktu lama akan mempercepatkan kerosakan sel2 otak.

Kateku ----> ape yang boleh diklasifikasikan sebagai kureng tidow??! Adakah dengan kejup2 tido2. Kejup2 bangun itu consider as kureng tido. Tapi pabila dikire2 kembali… jam ketiduran dari tebiat kejup bangun kejup tido itu adalah 5 jam… how??! Sejak abis sem 2 lepas… waktu tidow aku da berubah… hehehe. Siang pas zohor tidow( around kul 2 ) sampei asar. Kul 5 lebih… malam kul 12 tidor sampei subuh… pas subuh xtido. Once bangun xley/payah nk lelap mata. then how??!

Menutup kepala saat tidur
Kebiasaan tidur dgn menutup kepala meningkatkan konsentrasi zat karbondioksida dan menurunkan konsentrasi oksigen yg dpat menimbulkan kesan kerosakan pada otak.

Kateku ----> alamak.. cmne erk??! Aku tido tutup kepala… ahakz… muka2 sekali aku tutup… bantal penuh satu badan. Top to toe. Bantal(6 bijik)+selimut. Tuala kecil lapik rambut. Ahakz… can u imagine camne aku tido??! Dat’s y tilam single kat sinie xmuat tuk aku sorang… ahahahaha… aku nk kena tilam queen saize gakz( atleast ). Kekadang tuh, bukan bantal jer yg tutup muke. Buku pon boleh tersadai jugeks.<---- tetap nk mention kaw tuh kuat membaca kan!!! *matila carut diri sendiri. ahakz

Menggunakan fikiran saat sakit
Bekerja terlalu keras/memaksa menggunakan pikiran kita saat sedang sakit dpt menyebabkan berkurangnya keefektifan otak serta dpt merosakan otak.

Kateku ----> Nih bukan sakit jer dapat. SAKIT otak pon ia gakz!!! Da sakit tuh. Sediam jer da laaa. Xyah pikir2 mende laa… sah2lah ko sakit ader orang datang melawat… bawak ole2 segala… belum masuk lagik yang selit2 angpaw bawah bantal… baguz pelawat camtuh… baguz & berhikmah gakz sakit2 nih… duit saguhati pon boleh dapat. Ahakz…

Korunk xfaham sebenarnya… kenapa orang selit2 duit tuh… dia nk suh pesakit tuh cari kelengkapan tajhiz sebaik mungkin.. mungkin kain putih baldu, made in Italy… matilaaaa kaw!! Ahakz… setakat orang melayu kite nih.. aku da faham sangat dah. Penuh dengan sarkastisme.. bohsan!!!

Kurang stimulasi fikiran
Berpikir adalah cara yg paling tepat untuk melatih otak kita. Kurangnya stimulasi pd otak dapat menyebabkan pengecutan otak kita.

Kateku ----> antara terapi terbaik. Muhasabah lah diri tuh erk… igt DOSA2 lama… pahala2 xyah kire.. coz ia sah2 buat kaw bahagia.. yang maksiat lama2 tuh… piker camne nk hilang or HAZABkan!!! Betullah kate2 ulama’… mengingati( sentiasa piker ) soal kematian itu adalah BIJAK.. ting!!! Terjamin masa depan kan!!!

Jarang berkomunikasi
Komunikasi diperlukan sbg salah satu saranan memacu kemampuan kerja otak. Berkomunikasi secara intelektual dpt memicu efisienisasi ( ade ke perkataan nih??! ahakz ) otak. Jarangnya berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.

Kateku ----> Da kureng terlatih tuh. Boleh menyebabkan keBENAKan!!*ops!!!
sumber dri (medicastore.com)

Erti hidup memberi…

Sekian dari aku… hehehe…

No comments: