FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, June 05, 2009

:: banyakkan ngulang ::

Salam semua

Seperti mengerti ape yang aku rasekan atau apa yang aku rasekan ia boleh datang terus menghadap pemohonnya. Ahakz!! Sixth sense aku veryda strong*merak sangat!!*. once terlintas dihati, ensyallah akan ader la tuh. Whether lambat(xdela lambat naw) atau cepat itu kehendak maha penentu. Makhluk hanya boleh menadah tangan merafak sembah minta apa sajork.. walaupon kaw tuh xpenah maw berusaha. Patjam 24/7 mintak jer… TATAU malu kah??! Ngan pencipta pon ala faceless, nih pulak ngan manusia, memang GOMAK 8 inchi pon tak dikesahkan!!! Haih!!!

Kita nih on9 setiap hari, even diluar kawasan penyiaran pon TETAP akan bersiaran meski hanya sejam dua. Demi mengetahui berita terkini & citrawarna dunia katanya. Xdela feel2 goyang kaki atas tilam, menunggu sajian tuk disuapkan… RATU kah kaw?!!! Jangan jadi BOAR ley x??! ahakz…

Sumhow, kita perlula bergerak sendiri… not all things need feed gituh je. Konsepnya, cube kaw BERDIKARI. Bile pulak masa 24jam sehari semalam itu termaktub tuk nak hadap tenoooooooooooong muka pecah2 kaw tuh??!! Banyak kerja lain perlu dilaksanakan. 8jam sah2 tuk ibadah. 8 jam tuk riadah. 8 jam istirahah… kan!!! very da good planner. Kaw hado kekdah pembahagian mase gaynieh??! YANG HADO??! Ahuahahha. 8 jam ibadah ittiew. Sudah tentu seharuznya solat sunat TASBIH included. Kaw mampu??!*ops!! matila menghampiri RIYAK* ape hokum nya pulak?? Korunk kan pandai mengHUKUM2 nih. Istinbatlah hokum hat nih pulak… aku belum sampai taraf mujtahid bagai… tolonglah daku…

Asal nak mengongsi beberapa perkara, terus masuk bebelan ikhlas nih kan.. yer laaa, orang BERLAGAK nih , mmg banyak cakap kekdahnya. Coz dia jew yang betul & benar segala..KATANYA!!! sampai kehari ini,respon berkenaan aku tidak terima lagi. Then how??! Camne aku nk evaluate diri ni??! Xkan la xberani kowt, pondan sgt!!(not tuk mengatakan yg berkata itu PONDAN). Dalam mase yg same, pondan itu lebih berani dari set2 baling batu sorok tangan. Statemen sgt kan!!!

marilah wahai anak jantan sekelian(cam ramai lak, padahal sorang je pon)… mane keJANTANANmu yang menyeru kearah kebaikan??? Kita nih beriyalah dahagakan perubahan, dia lak tau nk komplen, when mintak further komen… diam sejuta bahasa. Ape nih??! Plzzzz la.. laki sangat kan kalo gitu??!! Perlu kew nak takut2 atau sekadar konsep keluarmasuk2 blog hanya tuk cari salah orang… aku bukan orang gila yang tak boleh menerima keadaan reality.. bahkan, boleh jadi gila kalo jumpa orang cengginih!!! Ahakz!! Kaw tuh la gile!!! Kaaaaan!!



Back to da track… semalam, ade forward mesej from YM… biasalah dak2 nih kan… asal dapatnya info, xkesahlah palsu ke ape ker. Terus menerus m’4wardkan.. ala2 beriman & berakidah mengatakan, setiap huruf yang disampaikan itu bakal menjadi bekalan di hari kendian… bagus sangat da ade aqidah gitu.. sekurang2 nya boleh menyelamatkan orang dalam kesesatan @ memberi petunjuk kepada yang KOMPIUS. Atau dalam bahasa fofulernye, saling TAZKIRAH kekdahnya!!! Ade tempat kaw camtuh??! YANG HADO kan!! veryda penyebaran informasi dibumi anbia ini, pantas & laju. Hingga tidak keterkejarkan… mane ceruk celah bedah kaw huni, tetap dapat maklumat… MODERN sgt kan!!! sekali pon kaw tuh hanya diladang2 binatang beralaskan jerami & rumput kering bagai*ops!!!

Maksudnya, bukanlah aku nak menGANJENG2kan budaya 4ward2 mesej nih. Tapi ade ketika nye tuh, bengang n berapi jew… dia piker maklumat2 yang dapat tuh. Sewenang2 boleh di4wardkan tanpa double check… berapa byk dalam 10 4warding mesej yang betul2 100% tepat & benar(tafsir from quran not included). Hadis sekali pon, ntah mana2 sanad diorang dapat pon aku xtau. Kita tahu bahawa, ade beberapa hadis dhaif(sanad & matan)itu boleh diterima pakai(diamalkan)jika ia tidak berkaitan dengan aqidah(iman). Bab aqidah(nas2 & dalil) mesti dari sumber yang tsabit,kukuh & ampuh!!! Tsubut dilalah, tsubut qad3iyah… Bukan sebarangan dan sesuka hati mak abah kaw jew!!!

Berbeza lak dalam soal pengamalan ibadat. Biarpon hadith itu dhaif segala, jika maksud ia menjurus kearah baik. Kita masih consider. Itu pon dengan SYARAT2 tertentu…ngerti??!! Contohnya, buku rujukan, atau dalam bahase syurganya, KITAB fadhail amal… alaaaaa, yang set2 tabligh berjubah, berserban, berjanggut segala pakai tuh. Buku dia agak tebal( zaman2 aku dulu), xtau plak if zaman moden nih derang(publisher) da mula compile into small & smart printing thing. So far xde information about it.. nak tau, rajin2 lah masuk gedung2 ilmu jalan masjid india @ TAR tuh… sekali jejakkan kaki ke lapangan ilmu, ensyallah ade berkatnya.



Bukanlah suatu jaminan. Andai kata kaw masuk dar fikr @ dar hadith(both publishers buku2 agama)itu kaw KOMPEM masuk jannatul all those stores, kaw pon ade chance entering NURRAKA!! Gituh??! Mane fahaman kaw guna pakai ni??!*tak ke gila bile ade statement gituh*

So kali nih… da ade orang 4ward mesj kt aku. aku sendiri no idea mane dia(depa) got dis kind of narration.. aku juz amik maksud dia jew… coz ia berkait rapat nya perasaan aku last few days. Lepas semua results keluar. Hanya allah taala yang tahu ape yang aku rasa. Syukur2, syukur2.. syukur2. Xde mende lain mampu aku ucapkan dah..itu je laaaah.. mesej tersebut adalah cam nih :-

“…Diceritakan oleh Jamaluddin al-Qasimi, pernah seorang yang kagum dengan kekuatan hafazan Imam Bukhari bertanya kepada beliau "apakah ubat untuk mudah dan kuat menghafal", jawab al-Bukhari "tiada perkara lebih bermanfaat tentang hafazan yang aku tahu melainkan dua perkara: kecintaan dan kemahuan yang tinggi terhadap sesuatu (nahmatul rajl) dan sentiasa mengulangi dan melihat berulang-ulang kali (mudawamatin Nadzar)". Nah!! lihatlah petua yang diberikan Imam Bukhari ini sangat logik, rasional dan praktikal, tiada apa-apa petua yang pelik, tidak perlu makan atau minum ramuan-ramuan tertentu atau jampi-jampian tertentu, tetapi yang perlu hanyalah KEMAHUAN dan KECINTAAN yang KUAT dan PENGULANGAN YANG KERAP...”



Yezza!!! Inilah yang nak aku kongsikan.. betul la ape yang aku dapat(msj ym ni). Banyak mana pon material kena bace, once kita dah bace habis. Mengulang kali kedua & ketiga.. itu bukan masalah. Subj aku amik sem lepas( yang result da dpt ni). Semua berkaitan bace & hafal… aku bukan orang yang kuat daya ingatan pon. Aku boleh ‘buat’ sem nih adalah aku baca banyak kali mende yang sama. Dok ulang, mengulang & Nampak ayat yang sama. Trus mende tuh jadi terlekat dikepala. Instead kita sewajarnya menerima ilmu tuh la kan!!! kalo xchenta atau acuh xacuh tuh. Aku xtak nk kata ape. Point aku nk kongsi is, bacelah ape2 bahan bacaan sekali pon dengan berulang kali, pasti ia akan terlegar2 dikepala kita… so senang nanti mase xm nak menjawab soalan.

p/s:: study sumthing not only for tests or xms. Malah kerna kita menuntut berkah & syafaat ilmu itu. Tidak pertolongan dipadang mahsyar, sekurang2nye ia boleh memandu kita didunia sementara ini. Wallahu3alam..

No comments: