FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Tuesday, June 02, 2009

:: aku yang berlagak, KATANYER ::

Salam semua

1st of all, aq xtaw camne nk mengekspresi rasa perasaan aku sekarang nih, sejurus melihat markah subjek2 yang aku amik for dis sem. Xde gemilang naw, pulak mendukadurjakan. Ia sudah cukup baik tuk kondisi aku tika nih. Inilah dia keputusan sem pertama aku tanpa ia diberitakan pada MAMA. Dan ini juga markah pertama aku perolehi setelah berhempas pulas untuk tidak mencampur aduk kan antara emosi(semangat) & impian. Life goes on… jangan peduli mama ada atau idak, aku WAJIB menamatkan pelajaran peringkat ini. Selepas dari ni nanti, itu lain cerita… focus pada hal waqi3(reality). Tapi jangan lupe terus pada future planning.

P/s :: menuntut ilmu tidak pernah habis. Siapa yang kata aku habis belajar pada sekian masa sekian hari maka dia adalah makhluk yang angkuh & sombunk… kerna dalam menuntut ilmu xkan pernah terhenti hinggalah keLIANG LAHADnih pendapat aku la ek…

Syukur Alhamdulillah… atas secubit semangat dari pelbagai pihak. Pabila ia disatukan, maka jadilah sati semangat besar & ampuh. Aku salurkan tenaga kesemangatan itu kedalam diri, mengharungi sem baru ini dengan sepenuh jiwa & raga, agar aku tidak terjelepok jatuh dik mainan perasaan. Terima kasih pada kaum kerabat, sanak sedara, sepupu sepapat, anak beranak atas dorongan kalian. Buat kawan2, teman2 taulan, rakan2 sepejuangan & sahabat2 handai, terima di atas sokongan korang kat aku. it’s a tough sem I ever had. Xde kata2 semangat @ inspirasi dari u guys, tak mungkin aku akan berterus ‘berjinak2’ dengan buku tuk menjalani hari2 aku disini. Aku da piker nak stop blaja jer-to be honest. Decision is on ma hand, aku boleh buat ape yg aku mahu. Tapi, kerna memikirkan ade harga yang perlu aku bayar(semangat & harapan) semua orang. Aku letak tepi jer semua tu…


:: patjam melambai2 tangan kt orang baru bersih dari title berlagak.. ala2 MISS INDIA*ops!! miss kah??! ::

Ada satu subject lagi yang tak keluar, I hope ia adalah markah terakhir penyuntik semangat aku tuk terus bermujadah di bumi anbia ini. KATANYE!!! Kan!! kat bumi mane pon, sama je.. perjuangan mesti diteruskan… xde perjuangan setinggi martabat menyaingi nafsu pada diri sendiri... cth senang solat subuh… xperlu kowt ulas panjang bout dis, memasing belajar dah jauh… pointer sekor2 dalam matapelajaran aqidah & ibadah mencanak2 melangit. Perlu ke nak mengulas such a simple thing like dis. Ahakz!!! Atau adakah dengan ketidakulasan aku nih, TETAP assume me as BERLAGAK dengan orang??! I need further respon bout it… atau si pelawat hanya datang kemari(blog) atas tiket pelawat BERMUSIM??! Aku sendiri pon xtahu. Ahakz…

Well, aku xboleh nk terlalu defensive naw.. kita bukan orang terbaik nk menilai diri sendiri. However, kita tetap mengetahui siapa kita, dan ape yang kita lakukan. Instead orang luar hanya melihat ‘aktiviti’ luar kita sajork… so ape kesimpulannyer??! Maksudnya, benarlah kata2 hikmah yang mengatakan bahawa

mahu mengenali sahabat kita, maka berjalanlah(bermusafir) dengannya selama 3hari

Nih setakat jumpa(selisih) tepi jalan pon set2 angkat kening je. Aper cerita beb!!! Sah2 la ko ade masalah kt corrugator supercilii muscle kan!!!*baru terbace surface anat*. Ntah betul ke idak mende nyer, aku pon xtau. Salah sila beri tunjuk ajar erk. Ahakz!!! Ilmu itu untuk dikongsikan… korunk xkesahkan kalo aku menggunakan istilah science ni. Coz aku mahu mendalami semua perkara(mencuba). Xkesah keduniaan ke, keagamaan ke, ape ker… supaya aku tidak terkongkong ngan satu elemen sajork… dalam ape jua keadaan kita mesti berFIKIRAN TERBUKA… no narrow minded. Bukan belajar agama hanya tertumpu pada KITAAAAAAAAAAAAABB. Yang belajar akademik bukan hanya tertumpu pada BUKUUUUUUUUU… maka, aku ade soalan trivia tuk kali ni…

ape beza KITAAAAAAAAAAAAB ngan BUKUUUUUUUUU??...”

Coz till now, aku still kompius kaw2 nyer, kenapa ade orang ajak aku teman beli BUKU, ada pulak yang ajak aku beli KITAB… walhal bukan same ke?! Maksudnya kalo ko kata kitab tuh, ko hebat laaaa, ulama’ cendiakawan terulung lah??! Gituh… kalo yang kata2 BUKU nih.. ape lak??! Bukan ilmuan?! Bukan sarjana??! Arghhhh!!! Aku dengar sendiri mende nih dari ‘orang tuuuuu’. Tabik sepring aku kat dia… maklumlaaa, ULAMA’ kan!!! main kitab je… buku2 nih xlayan.. buku tulis xseut buku tulis, panggil as DAFTAR… nota2 xsebut dah!!! Yang meniti dibibir hanya MUZAKKARAH… haih, macam2 jenis dan spesis orang ade kt cnie… tuh pon belum cukup BERJIWA RAKYAT lagi kah aku ni??! Masih lagi aku nih melayani set2 ATASAN sajork. Orang2 set bawahan nih aku pandang sebelah mata je… gituh??! Apa yang dimaksudkan dengan BERJIWA RAKYAT itu??! Itu pon aku mahu keterangan bout it…


:: kekdah menunjukan kearah berjiwa rakyat sejati… xnaik keta pon xper, asal sesame jalan kaki ( xtau kaki bawah da diGILIS), tetap plastic senyum2 katenya!!! ::

Nih bukan kate aku membuat kenyataan balas berbaur persengketaan. Tapi sekadar mahu respon menyeluruh… kita pon tahukan, mengislahkan orang nih juga dikira sebagai jihad fisabilillah. Besar ganjaran nyer disisi ALLAH. So, nak merealisasikan pengISLAHan ituh, here n there kena ade detailize dia… ini merupakan antara pengaplikasian qawaid fiqhiah “saddul zdaraie3”. Menggelak salah faham. So, sedikir perincian mengenai kenyataan berbangkit itu perlu untuk aku evaluate prestasi diri… terbaiknye is, send to via email…

But, tatau la pulak kalo kita yang mahasiswa berpelajaran tinggi bertingkat2 nih.. masih mengamalkan BALING BATU SOROK TANGAN, sengaja nak provoke orang tak memasal… itu aku tak tahu… hanya ALLAH taala maha mengetahui… sekian dari aku..wallahua3lam..

Da~ selamat beramal…

No comments: