FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, May 08, 2009

:: impak individu ::

Salam semua

Siapa dalam hidup kita selama ini telah memberi kesan yang tak mampu untuk kita lupakan??! Setiap individu pasti ada. Baik +ve @ -ve. Itu semua ceritera masing-masing, apa yang cuba aku sampaikan, adalah tidak jauh dari apa kita namakan as perkongsian. Mendalami erti kehidupan & memahami manusia-manusia di sekeliling kita.

Pernah terbaca satu penulisan, mengatakan kesan psikologi manusia terhadap seseorang (manusia) adalah lebih besar impaknya jika dibandingkan dengan kesan semulajadi atau bukan manusia. Contoh, mangsa trauma gempa bumi & trauma diperkosa manusia bernafsukan binatang.

Disini, aku ada beberapa insan yang telah banyak mengajar & mendidik aku mengenai selok belok mengharungi hari-hari yang dinamakan KEHIDUPAN. Kemahiran, kecekapan, kekentalan & kesungguhan merupakan nilai murni Berjaya aku perolehi selama aku bersama mereka. Mereka sudi bersama aku.

Allahyarhamah MAMA

:: sesungguhnya, beliaulah teman terbaik aku selama ni, tak der ape pon yang sembunyikan dari mama, sedalam-dalam perasaan hinggalah xpuas hati, aku luahkan kat mama. Sekali rasa, seperti aku tidak tahu menjaga hati orang tua. Lebih-lebih lagi seorang yang berstatuskan IBU yang melahirkan kita dari rahim ajaibnya.

Well I’ll tell u guyz sumthing. As anak, kenapa dengan ibu sendiri pon kita xmahu berterus terang??! Takut kecilkan hati ibu? Atau kita sendiri yang BACUL??! Berterus teranglah yang sebaiknya. Aku percaya, bahawa xde ibu & mak2 kat dunia nih mahukan kehidupan anak yang dia sendiri lahirkan MUSNAH, HANCURs & tiada masa depan.

Kita ambil satu contoh mudah… soal KAPEL.. berapa ramai antara kita yang menggedik2 sana sini xhengat DOSA. Of coz, ingatkan ibu tuh jauh sekali kan!! dah dok melayan JIWANG ngan anak teruna/dara orang. Muka mak sendiri pon kita boleh lupa. Yang penting ape??! HAPPY!!! Camtuh mengecapi istilah & makna gumbira??! Sanggup ketepikan darah daging sendiri, kerana mahu lempiaskan tuntutan nafsu… maka benarlah, PANAS PERUT IBU MENGANDUNG

Dalam perspektif ini. Aku berpendapat, bahawa xsalah sekiranya kita mahu berpasangan. Fitrah manusia. Saling berkasing sayang. Tapi mengapa sanggup menggadaikan keutamaan ibu??! Cukup sekadar berterus terang, kata.

“… bu.. saye suka kat wanita ini, ape pendapat ibu…?”

ketahuilah, peranan ibu bukan sekadar MENETEKkan kita. Malah lebih dari itu. Ibu juga adalah kawan sejati ni. Banyakkan conversation ngan ibu-ibu2 kita. Mereka pasti akan menolong tuk guide darah daging kearah kebahagiaan, percayalah..

tak mau terus terang yang kita minat & suka kat sumone??! Takut ibu kecil hati?! Marah?! Da tuh yang dok pakat gatal2 tuh kenapa??! MENIPU ibu adalah dosa. Derhaka namanya. LEBIH BAIK tinggalkan, dari terus menerus menipu ibu. Itu jer komen aku.

Sejujurnya, kemana pon aku pergi. Buat & alami, aku bagitahu mama. Then dia akan beri pendapat & pesanan. Yerlaaa, hati mak kan! nak pulak dia tengok anak dia hilang panduan hidup. Xdr maknenya!!

“… ma, abg nk kluar malam ni. CLUBBING…”

“… anak bujang ma nih suka buang duit,jgn balik lewat sangat, jage diri, jangan buat mende bukan-bukan…”

“… da clubbing xkan balik b4 12 kot ma… yer, abg jage diri. Abg kuat, xmudah dipengaruhi… duit abg pon, nak minta ma, kompem xdpt nyer( tuk mende2 camni )…”

“…amiin…”

Allahyarhamah WAN

::panjat pokok, kenal buah, kait buah, bakar arang, lebur timah. Pasang jerat merbah. Kail ikan. Timba perigi, ape lagik yang pernah aku buat??! Cangkul tali air. Tangkap ular. Semua diajar oleh late grandma. Nak kenal jantina burung pon aku diajar… korunk tahu??! Jenis ikan yang korunk Nampak kt kedai @ pasar, aku berani katakan, dari 10 jenis korunk tengok. 1-2 jenis je korunk tahu!! Walaupon kaw tuh budak kampong ASLAN!!! Ape kaw tahu. Aku yang anak kelahiran Bandar nih lagik acknowledge dari budak asli kampong. Tak dinafikan!! Sebab pe jadi camtuh. Coz dak2 kampung nih, too much TAKE IT FOR GRANTED.

Abang WAN ( ikhwan )

:: abang yang paling aku sayang. Thanx 4 everything. Dia yg support aku time aku down. Sokong aku. Mendorong aku kearah kesabaran. Peristiwa hitam itu akan terus membelenggu aku, jika xde orang cam dia datang membantu. Hanya tuhan yang akan membalas jasa baik abg wan. Aku sangat berharap. Dia dapat kawin ngan kak ……… 2-2 sama padan, sama hot. Kalo orang lend pat abg wan, aku xmoh datang majlis tuh. Ahakz! ( boleh xcamtuh?? )

9teenstars

:: dari kecik till now, xde ape yg bisa memutuskan bond kamirang. Hampir 20 tahun lebih kitorang berkwan, suka duka, ria lara, semua sesama. Ape yg aku ader, depa pon ader. Ape yg depa rasa, aku jua merasa. Paling xsuke kalo bukak citer2 lama. Aku mencik mende nih! Ahakz! Coz dalam ramai2. Aku yang paling byk cerita pelik2 n teruk. Aku xmoooooh kenang tebiat lama aku. Sangat nakal, macam2 sangat lagi laaa. Siapa yang xpenah aku bertumbuk. Sape xpenah aku baling batu batu. Makcik pakcik, akak abang. Atuk nenek. Semua aku balun. Ader aku kesah!!

Dengan kawan-kawan nih la aku kongsi kehidupan. Nakal licik & smartnya aku. Atas pergaulan dengan derang. Hehehe. Aku seorang yang cepat belajar. So aku nakal pon, absorb dari diorang gakz. Aku manipulate ape yg derang ade. Huh! Miz u guys. BOY, AZAM, FALAI, CAPIT, SHIRO, JIMM, AMIE, ALFUN, APIZ, KIKI & fyra

Cikgu Cheah ( 谢老师 )

:: cikgu yang memahami aku ( selalu backup aku ). Kat sekolah dulu aku selalu kena ugut tuk dihantar pulang. Kerana BECOK dalam kelas. Komen itu, komen ini. Tulis xcantik kt papan hitam pon. Aku komen, naik tensi sesetengah cikgu tuh. Bagi aku, tulis cina aku lagik lawan & cantik dari depa nya tulisan. Tuh yang aku berani bersuara. Paling aku bangga, diorang xde nak BAN & HANGIN xtentu hala. Orang cina more better than malay. Orang melayu. Tegur ckit. Da melenting. Tengok sendiri jela kat sek kebangsaan, berapa ramai cikgu melayu kuat & cepat merajuk.

Maka, tidak hairanlah, kenapa anak-anak melayu ( yg sek keb ). Ramai yang FAIL dlm kehidupan. Sikap –ve yang dipamerkan oleh guru-guru ni lah antara punca asbabnya. Motif nk merajuk, xmoh enter klas kerana anak murid tegur. Baguz sangat ke kaw sambil xleh nk kena tegor. Mende nih penah aku sendiri lepaskan kat sorang ustzah time sek men dulu. Puas hati aku!!

Memula dia ala-ala ketat jer ngan aku, akhirnya. Alhamdulillah. Sampei ke hari ini. Kami lebih rapat dari biasa. Tolonglah cikgu2 melayu. Jauhkan emosi dalam kerjaya anda sebagai pendidik. Aku tulis nih, sebab cikgu2 aku pon bace blog aku. So, aku lantang!! Cikgu2 pon xde derang nk kesah. Kalo xkena batang idung sendiri. Cikgu2 aku semua sporting. Lainlah cam cikgu DIORANG tuh. Xprofessional langsung. Itu bukan cikgu. Itu HANTU!!

Berbalik ngan xie lao shi aku nih. Dia ajar aku dari darjah 1 till darjah 6. Cume darjah 2 je aku xjumpa dia. 1st subject aku kenal dia, subject pendidikan seni, tym tuh da nak dekat2 raya cina. Dia suh buat tanglong guna angpaw. Hasil kerja aku impressive sangat ( dia yang berkata ok!! ). Dak2 cina lain, semua sentap ngan aku. Sejak dari tuh, aku rapat ngan dia. Hehehe.

Selain tuh, dia merupakan orang kuat( mahaSIFU ) aku dalam mempelajari bihua( seni kaligrafi cina ) using a brushes, black ink & red special papers. Selalu kita Nampak terpampang kat dinding umah orang cina. Tulisan dia kebawah. Xpenah ader pilih kasih, aku anak melayu dia orang cina. Sanggup dia meluangkan masa dia berikan intensif khas kat aku. Aku sampei skarang masih belaja menulis mau bi ( mau = bulu ,bi = pena @ pensil )

Alhamdulillah, dalam pertandingan, masih ade tempat tuk aku. Xjadi juara pon, naib johan sudah cukup menggembirakan dia & aku ( apetah lagik ). Dalam dewan pertandingan tu, ader 60 contestants. Hanya aku sorang je NON CHINESE. Ape lagi yang boleh aku banggakan. 1 dalam 60. Thanx jua kt MAMA kerana memberi peluang kat aku belajar budaya & adat luar.

谢谢谢老师,你的太大了.到后我永远不会忘这您.真的.

Hanif md nor & tarmizi said

:: hanif & mijie. Both BFF aku. Aku kenal depa time sek men lagik. Mijie dari f1 till now ( same2 idup kt irbid nih ). Hanif kenal dia kat rawang, since f4 till now. Bukan bermaksud yang xsebut namanya tuh xde ape2 bagi aku. Kalo camtuh. Masaklah aku nk sebut sorang2. Ini base on keTERKESANAN mereka terhadap diriku. Huh!! Kenapa aku xsebut HALIM ??! bukan kate halim xbagus. Halim MMG baguz n hebat. Kan!! kena mention gakz nih, nnt ade pulak orang xpuas hati, persoal itu, persoal ini. Kan halim kan?! tul x?

Bagi Halim xde ape pon ( bagi aku laa ), yang ader tuh set2 mulut hangsuang. Mempertikaikan kenapa xkata halim masuk carta.

“…Walhal ko ngah halim selalu bersama ( katenye!!). sepantutnya ko masukan lah name dia, coz dia ngan ko selalu…”

So, mende nih biar halim yang jwab. Senang citer. Halim ada pada stage dia tersendiri. Motip kaw nk samakan ZIANA ZAIN ngan celine dion ?!! Harap jangan nk memporakperandakan kami. Kalo nk cube pecah belahkan kami. Sila kan!! nak merasa perang NUCLEAR, mari test!.

Da puas da dia sebut nama aku, aku sebut nama dia. So yang kaw xpuas hati kenapa lak kan!! hilang pedoman kah??! Halim still one of ma best fren… Huh!

No comments: