FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Sunday, May 17, 2009

:: anak 2. kaler maroon ::

salam semua

bowink la pulak study je… matila merungut, banyak dowh mende kena baca ( belum masuk menghafal lagi ). Naik muntah camnih… ahakz! Kesan dari study tak ikut jadual. Nak tak nak, telan je la if nak Berjaya on dis semester. Aku xmaw ‘kecewa’ lagi. Cukuplah dulu pernah skali. Xkan nak mengulang kekecewaan kot. Owh!! Ensyallah tak ku ulangi kembali. " قولوا أمين "

har har har.. da namanye bowink. Aku buka fesbook. Buat survey. Ma TEBIAT gakz tuh ( main2 survey ). Sonok weyh jawab soklan nih. Memperlihatkan gimana sedikit sebanyak perwatakan & personality kita as human being ( result ). Not 100% betul pon, ade gakz yang terkena kan. so how??! Masih xleh terima gakz?! Dah tuh, kenapa MANGAT naw nak wat survey jika dalam diri menebal keEGOan?! Xley terima kekurangan. Haih…~

ader aku kenal sorang nih. Hobi dia depan laptop, cari survey ( personality ).. buatlah bagai nak rak. Kononnya awak tuh nak mengerti siapa dirinya dimata orang. Nak memperbaiki diri JUGEKS laaar.. KATENYA… dalam masa yang sama, mahu menjadi yang TERBAIK dikalangan umat manusia. Susah tau nk jumpa orang camni! ( susah kewwwwwwwwwww! ). Niat baik & kesedaran diri tuk menilai potensi tuh, da kira baik dah. Sekali done jer survey…

“…key-mark tul laaaaa… merepek jer result dia…”

“…pant-tech.. entah apa2 ntah soklan dia. Pas tuh condemn aku…”

Mati tak matilah ko tengok a.k.a melayan kerenah orang gilos depan laptop!!! Sebelum nih, satu melaya dicanang mahu MEMPERBAIKI diri. Bila computer ( survey ) beri kritikan, xmahu terima. Dalam hati aku, Baru computer bagi komen, da camnih… bayangkan lah orang perseorangan yang menegur… mahunya dibunuh. Sah2 orang gile camnih. Lupa tuhan, tuh sebab lupa diri. Cube ingat tuhan, pasti kenal diri. Da memang awak tuh jenis gituh. Buat banyak personality testz, pasti sentiasa dikritik hebat. TERIMA KENYATAAN jer laa… SEDAR DIRI itu penting dik nun!!!

Pada aku lak, kenapa aku rajin & suka buat survey. Ada beberapa sebab. Antaranya, sama cam orang GILAK atas nih. Mengenal potensi diri & kekurangan yg ada. Kita mungkin secara fizikalnya xboleh melihat ia secara terang-terangan. So, cara terbaiknya is ngan kesedaran kecil dalam diri. Kita boleh ‘menonton’ kelakuan & tebiat kita. Selain berdepan dihadapan cermin.

Kesedaran kecil??! Seperti yang diperkatakan sebelum nih. NIAT mengenali diri. Itulah yang dinamakan kesedaran kecil. Kita semua xmahu cacat cela, tak de manusia xmoh sempurna. Meskipun kesempurnaan hanya milik TUHAN YANG SATU, sebagai makhluk… kita berhak menuju ke arah itu. Berusaha itu lebih baik dari mengemis simpati tanpa setitik peluh. Kita lihat, berapa ramai yang berubah andai kata dalan diri mereka ada kesedaran??! Berapa pula yang TAK BOLEH berubah kerna TAK PUNYAI kesedaran.

Tidak bermaksud ingin mengatakan, cara kita buat survey itu secara totalnya boleh mengubah orang. Bukan!!! Kita ambil apa yang baik. Yang tak baik itu, kita anggap jer sebagai cabaran tuk diperbaiki. As simple as dat. Kita harus sedar. Dalam dunia nih, hanya ada 2 perkara sahaja bisa mendorong manusia ke arah kesempurnaan. ALQURAN & HADITH. Dat’s all. Siapa kita di computer agak xbetul. So, pergilah rujuk diri kamu kedalam alquran. Ape ciri2 alquran & hadith ( akhlak ) ade dalam quran, ade pada kamu. Nak sangat berubah kan!!! munafik ke idak, fasiq ke idak. Atau kufur??! Bile lengkap ciri2 tuh, adalah nak kata quran & hadith itu menipu atau tidak benar??! Ada akal waras, pikirlah sedalam-dalamnyer.

Wah!! Ceramah motivasi aku nih. Hehehe. Walhal nk letak aku hasil kajiselidik aku kt FB sebenarnya. Hehehe. Ade 2 aku buat. Satu pasal future plan… satu berkenaan diriku semasa… setelah menjawab beberapa siri soalan berkenaan. Keluarlah hasilnya seperti ini :-

Tajuk survey : How many kids you will have??!
Keputusan : sorang BOY, sorang GURL… pandai baca omputeh kan!! tengok sendiri k…



Komen aku : yeah… yeah.. memang aku cakap kt allahyarhamah mama dulu, aku nak 2 orang anak. Sorang laki, sorang gurl. Sepasang… kok yer pon xder rezeki gituh. Aku mau 2-2 laki. Dah! Full stop!! Xmoh explain kenapa xde anak pompuan. Impian aku, punya suka lah!!! Matila emo…uhukz!!

For future purpose, family ramai tak berapa SESHUWAI kak engku oi ( bagi aku ). Zaman serba pantas, kita mesti maw kejar masa… ntah-ntah akan datang, ramai orang xkawin gakz. Sebab, terlalu focus pada kerjaya dan komitmen. Xde nak heboh kan anak, bini & laki der. Hanya diri sendiri. Mende xmustahil kan. tengok jer la skrg nih… putik-putik sikap camtuh da ade… no wonder la if a satu reality pon. ICT depan mata. Kua umah memang payah. Dok la mengadap mende alah notebook. Laptop & so on.. dunia luar??! Haram nak tahu…

Kuantiti sikit. Senang nak manage. Hehe. Xyah beli keta banyak pintu. Lagik bnyk pintu makin umat manusia boleh sumbat. Keta 2 pintu sudehh… wife dok depan, either dia yang drive, atau kite sendiri. Tuh tak kesah. Yang penting, anak belakang 2 orang. Diorang xsempit. Kita selesa. Baring2 pon, senang. Xkan dalam keta sendiri pon nak jadi sardine??! Memalukan… ingat nih anak2 pelarian kah??! Sianlah kat darah daging kita. Budak2 nak membesar perlukan space yang sangat besar. Barulah factor persekitaran membantu bukan membantut!!!

Orait2… orait… cukup sampei cnie lu bout anak2… sikit masa lagi nk BERANAK. Amiiiiiiiiiiiiinn!!

************************next************************

Tajuk survey : what does your birthday mean?

Keputusan : lihat sendiri kat bawah nih



Komen aku : betul la ape yang ternyata disitu. Xda apa pertikaian… aku lebih suka orang mengenali aku ( for 1st tym ) dengan membacar karektor melalui rahsia tarikh lahir.. after dat, barulah kita slow-slow masuk kedalam diri, siapa orang yang nk kita kenal tuh… kita menilai orang bukan melalui 1st impression. Tapi sebelum itu lagi. Nak kenal orang, kita kena kaji ( xbyk, ckit pon ok la ) terlebih dahulu. JIKA kita sendiri yang tak mahu diKECEWAkan… sekian pesanan dari aku…

Mane dia tau bilik aku kaler
MAROON hah??! Haih… jin sangat survey nih. ahakz

No comments: