FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Thursday, April 09, 2009

:: softskill ::

salam semua

detik demi detik, kita kian hampir ke hari sukan terbuka PERMAI 2009. Dasar aktiviti baru diperkenalkan ( since aku disini ), inilah pembaharuan.. syabas! Seperti sebelum ini, mungkin terlalu awal untuk diucapkan syabas itu. Namun credit juga harus diberikan kepada usaha kelangkah itu. Lancar atau tidak kita lihat di hari yang dijanjikan masa, waktu & tempatnya nanti.

Bertemakan syabab ( ewwww!! ) perkasa, akhawat ( double ewwws!! ) bertenaga, harapan agama. Ape syabab2, akhawat2 nih.. siswa siswi kan lebih berpadanan ngan HARI SUKAN. Huh! Nak jugak elemen ‘padang pasir’ tuh.. aku pon tak faham. Owh lupa! Ikut bi’ah katenya. Ape namanye tuh??! Bi’ah solehah kejadah ape ntah, aku pon xberapa nk sure sangat. Ahakz! Penggunaan words, SISWA SISWI more suitable kot dalam acara cengginih. Lainlah majlis2 ilmiah ke, taffaquh ke, ceramah2 segala. Fully arab pon lagik bagus. Kena ngan tempatnya… bumi syam la katakan.. hehehe. Mohon mencadang. Xpernah lagik kot, kite buat iklan guna bahasa arab. Paling2 pon syabab akhawat tuh je..

ادعوكم من شباب واخوات المسلمين الى لقا،العلم مع استاذ كذا و في موقع كذا

Contoh jer, kalo tuh pon betul nak sangat memperjuangkan atau memperkasakan bahasa arab. Sekadar memberi pendapat, even ngan beberapa perkataan basic n selalu dengar @ Nampak pon. Xkan der la sampei mati pon mende tuh jugak yang akan kita tahu. Mesti dari masa kesama, ader word ( vocab ) baru.. nih akhawat2, syabab2.. xder mende ( perkataan ) lain da??!


--hiasan semata--

Bukan ape, juz nk memperingatkan pasal laungan-laungan SOFTSKILL yang heboh dibentangkan di meja MPPM. Kursus bermacam jenis kursus disediakan. Sayangnya, impak yang diinginkan.!! YANG HADO. Cerdik hebat atas kertas xsama when u adapt ngan environment. Ramainya diantara kita nih excellent in xm. Bak kate student Malaysia. Set2 FOUR flat. Ahakz! Bravooooo sgt, cemerlang dalam pelajaran. Dalam kehidupan harian??! Pasif, berhibernasi. Xcampur masyarakat. Berpuak2. Ape semua tuh??! Camnih mahasiswa BUMI SYAM??! Indah kaba dari rupa, belum lagik diperkatakan dengan mereka2 yang less tanggungjawab. Baling batu sorok tangan. Hebat betul ustat2 camnih. Ala2 tangan malaykat jer. tau2 da batu terhinggap dimuka, kepala.

Ramai dikalangan kita, banyak words less works. Nape erk??! Nih mungkin termasuk aku as well. Mmg aku banyk bunyi pon. Apetah lagik cakap kan.. aku menyedari hakikat itu. Dan, xboleh semua itu ditujukan ke aku semata-mata. Kerna aku xpernah diberi peluang tuk mengotakan ape yang aku perkataan. Masih salah aku lagik ke kalo da jadi camtuh??! Satu perkara menarik di bumi Jordan nih. Soal BAN mengBAN nih. Sangat2 ketara. Ini termasuklah lancaran BOIKOT & PULAU keatas individu itu individu ini. Lantang jer. mesti kena. Paling2 pon kita dituduh as GILE KUASA! Yer! Mmg aku gilerkan kuasa, sebab kamu yg ader mndat berkuasa xmampu buat mengikut piawai ketetapan. Puas hati??!

Biarpun sudah 2-3 tahun berlaku, pengalaman n peristiwa itu tetap menjadi sejarah bagi aku. Inilah anjakan paradigma yang aku alami. Dan Jordan alami. Menghadapi kerenah2 kepimpinan nan saban hari, masa berubah2 mengikut suasana. Which bagus on certain part. Now ( ke hari ini ) perkara2 tersebut dapat sikit la dikurengkan. Dasar pembukaan langit, kian diamalkan. Pada space2 & limit2 tertentu. Baguz la gituh. Aku tumpang gumbira.

Ok la, nak breakfast lak nih..

Wassalam. Da~

No comments: