FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Tuesday, March 24, 2009

:: Karisma09, Apa Kata Mereka ::

Salam semua.

Huh..bersiaran lagik dari bumi irbid. Melontar pendapat, memberi pandangan. Siaran ini ditaja oleh mereka2 yang besar jiwa nye. Luas pemikiran. Xkesah dari mana pon mereka berasal, kat mana pon mereka berada. Ulu, pendalaman, ceruk kampong, pekan mahupon ape. Masih lagik ada kewarasan menilai satu2 cetusan idea. saye menghargai sumbangan kalian dalam membinakan lagik asas KARISMA09. Aku nih xpandai pon nk berbicara panjang lebar. Skadar tuk sembang2 ok laaa. Itu paling penting. Ahakz!!!

Well. Penuh la tepi nih ngan seranah2 orang dri mana pon aku xtau. Xley nak wat suspek ape2. Xbaik buruk sangka. Namun ape yg dilontarkan dalam tagbox sebelah nih. Adala satu cabaran tuk aku. Bkn halangan atau sebab knapa aku perlu berhenti dri menulis mengenai KARISMA09. Semua yang berada di disitu ( tagbox ) ada nilai2 tersendiri. Juz +VE bout it… xperlu la bagi aku tuk mengalah atau down. Kita pon tahu, peringkat pembelajaran tuh pelbagai. Dari yang dungu xtau ape2. Hinggalah betah menjatuhkan sesuatu hokum. Igt nak jatuh satu2 mandatori tuh senang ke??! Maka, peringkat tertinggi dalam belajau2 nih. Yang mampu mengeluarkan FATWA @ hokum.

Jika kita tgok penunggan keta kuda ngan senang nyer boleh berjalan. Adakah kita tau bahawa yang dia sebat punggung kuda tuh ada cara dankekdah tersendiri. Kalo tak, matila kuda tuh xjalan… sama gak la. Kalo kita dok dari kecik bela anjing. Bagi makan belai manja segala. Satu hari dia geget gak kita. Kita xkan tau semua tuh if. Kita sendiri xde ilmu bout it… 2-2 melibatkan binatang. Yang xder akal. Sah2 la sukar tuk menggerakan dorang. Hat manusia lak??! Ada akal.. berjuta kali sukar tuk menjana satu yang terhormat..

Semalam.. dok la chatbox aku nih panas2 n berapi2 komenan nye, ada sorang nih cakap n explain to me sumthing. Main point dia, dia hanya cakap.. keep critic. Jangan biarkan pengaruah2 luar itu memberhentikan kamo… huh! Thanx dude btw. Bagi aku lak, aku bukan mengkritik atau merendahkan2 ( ulang suara ). Xder pon dalam tuh aku melibatkan serangan secara peribadi. Sayang nyer, manusia nih terlebih rase perasaan nyer. MUNGKIN jua perasan akan kekurangan yang dia ada. Dan2 tuh pecah lobang yang dia tuh mmg XBOLEH terima hakikat kecacatan ( jiwa & emosi )

Not interested tuk komen mende tuh. Sebagai penulis.. aku menerima semua tuh ngan terbuka. Xde ape pon yang menyebabkan aku ley hilang aqidah dik kerana aku menyokong AJK karisma09. Yang dok melangut2 kt cnie secara bermusim tuh nape lak??! Cari point tuk hamun seranah orang.. camtuh??! Jnis makhluk apakah ini. Aku xmoh jawab semua kenyataan itu skali gus disinih. Juz nak bagi tau!! “…Blog ini dibuka BEFORE azwan ali silaser itu bukak blog…”. Pointless if kate aku meniru azwanali. Mungkin networking pengkritik xberapa nak elok kot. Maklumat lambat sampei* konsep kibas2 asap*

Done!! Trus ke tujuan utama post kali nih… APA KATA MEREKA… scara rawak nyer, aku ada n dok sesembang ngan orang2 tertentu bout karisma nih. Bkn semua conversation bout karisma nih, aku yang starting point. Dok bertukar2 pendapat tentang satu isu, terselit la karisma. Almaklumlaaa, KARISMA acara besar katanya. So, dekatlah ia dihati ahli2 bawah naungan MPPM. Dekat kat hati bukan ape. Coz enjoyment nyer… nape PERTAMA xde terkesan kt hati rata2 pelajar?? Sebab xde interaksi secara total. Static kehadiran pon mendukacitakan. Paling xlogik. Kehadiran yang pihak tuan rumah pon, sungguh hancurz!!! Memalukan!

If. Kehadiran atau penglibatan kat karisma 09 may ini. Adalah yang terbaik. No wonder lak. Sbb ade nilai2 ‘hiburan’ n interaksi dua pihak. Malah lebih dari tuh. Tgok je la sebelah nih ( chat box ) . Meriaz sangat kan!!! Lagik2 orang nak tau siapa aku nih! Ahaha. Xper2. Masanya kan tiba jua. Sesi berjumpa ngan jaguh kampong, bertepuk2 tangan gumbira dilaman bunga, baja dipasu lupa ditaburkan. Ensyallah aku akan turun melibat suasana n tamadun koboi era kini camne keadaan nya. Mengamalkan sikap keterbukaan. Kita perlu dalam menghadapi ruang kesempitan. Dat’s how ezy it is.. xyah pening2. Mengikut rentak citarasa zaman purbakala.. dunia da canggih, zaman sudah pon berubah.. aku xtidak bias, aku cube tuk professional In wut ever I do.. dat’s all..

Now. APA KATA MEREKA , lets take alook. Setiap ini xder kena mengena ngan anasir2 meracuni atau membeli hati sesiapa. Malah ia datang dari mereka yang punyai pandangan tersendiri, original dan ikhlas. Not goin to attack mane2 individu secara terus. Malah apa yang disampaikan, merupakan komentar untk semua yang terlibat. Xkira orang2 atasan ( leader ) mahupon pengikut2 ( follower ). I believe do, mane2 perubahan mahupon kelaianan. Adalah berpunca dari sikap keterbukaan. Bukan menjadi katak dibawah tempurung. Atau nyalak sebalik bukit. Sumbangan idea ( atleast ) yang kita nak. Bukan mencacatkan gerak kerja orang lain..

Insan berkaca mata. Tinggi orangnya. Segak bergaya. Berfikiran waras. Berasal dari pekan wilayah semenanjung. Apa kata dia ??

“… beginikah sikap tuan rumah untuk menganjurkan karisma??! Ingin menerima tetamu. Tapi tahi yang dilemparkan… mana adab sebagai tuan rumah??...”

Anak jati perak, lain pulak pandangannye,

“… xde apa pon pada karisma. Main2 games. akhirnya berkesudahan dengan tikam lidah. Gadoh2 soal mantiqah… tidak mencerminkan kemahasiswaan langsung. Bahkan, memalukan…”

Pengamal sukan,

“… laaaar, buat kat mu’tah ke?? Apa lah yang diorang ada??...”

Penganalisa program,

“… why not kita beri mereka peluang. Kita mampu. Pasti mereka pon mampu. Jnganlah terlalu persimis dengan kemampuan orang lain. Kita boleh saling membantu…”

Bekas MT,

“…ensyallah. Depa boleh tuh.. kita tgok jer nanti. Pekan koboi pon. Pekan koboi la. Jgn nanti perasmian melepaskan kuda banyak2 sudah…”

Medalist karisma,

“… aku xfaham betullah. Kenapa xder acara olahraga nih??! Nampak sangat takut nk lawan. Beriya nak jadi tuan rumah. acara2 penting dia xbuat…”

Peminat bola.

“… bola sepak ngan bola tampar nih kenapa hah??! Aku pon xfaham. Yang men bola, bola la. Yang bola tampar, bola tampar la. Xyah masuk dua acara nih kalo keco pasal xcukup pemain…”

Pemain volley,

“…xaci nyer ngan jumlah bilangan kumpulan patut dihantar. Netball & bola sepak. Boleh pulak sampai 2 team.. volleyball?? BIAS betul… piala duta, piala duta la. Xyah masuk kan dalam karisma. Ape guna name seGAH piala duta, tapi menyelit dalam KARISMA….”

Hah! Camtuh sikt sebanyak coretan2 yang kita dengar dari peminat setia KARISMA. Peminat setia katenya!!! Kan!! Tetap nak mengampu xhengat dunia.. ape2 pon, thanx atas komentar anda. Bagi aku, itu semua bukan sumthing yang menjatuhkan. Malah sebagai penggalak, atau pemangkin kearah penganjuran yang berprestij!!! Walaaaaupon kan!! Nak seribu daya. Xmoh sejuta dalih. Xde mende kt dunia nih kita xley buat, melainkan ia mmg mampu kita buat. Tuhan xkan memberi tanggungjwab yang lebih berat dari kemampuan hambanya. Percayalah!!!

Andai ade yang kate itu smua mengutuk, menghina dan mencerca. Maka, itu persepsi yang sgt2 salah. Nak dengar atau dapat mende yang baik jer. baik kaw dok syorga. Nikmatnya tidak terperi. Ibarat membeli dogheyan la.. bukan semua yang kita pilih itu elok isinya… namun rzeki tuhan itu mana2 ada.. ade usaha. Ada cara. Kita mampu bongkar n jumpa jalannya ( penyelesaian masalah )

Okla… xstakat nih jer… nanti sambung lain.. tabloid KARISMA09, akan terus bersuara, walaopon makin banyak langau yang mengganggu. Xkan undur setapak dik mende2 sampah camnih.. kita buat kerja kita. Mereka buat kerja mereka. Hujungnya, sama2 kita tgok hasilnya… usaha membantu, bukan membantut.

Wallahua3lam..

No comments: