FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, November 19, 2008

:: erti hidup memberi ::

orang kate, erti hidup memberi… dalam erti kate lain. Kita kena share sumthing yang boleh mendatang pekdah untuk semua.. gituh??! Iyer dak?? Ini adalah perasaan aku yang aku simpan selama nih. Rase xyang nak didescribe camner. Namun, jalan cerita or rase dari jiwa ini, mudah2 han mampu memberi gambaran, betapa apa yang ku rasa.

Ibu berkata pada ayah ( suaminya )

“…awak perasan x, anak awak kalo balik mesti dia dapat melihat(ada).. kat sedara mara, anak pinak. Kaum kerabat yang ‘xder’… nanti kita nih (ibu & ayah) xder… ade ker dia masa di sisi kita??!...”

Kata2 yang terghiang. Kata2 yang merangsang, kata2 yang memberi bahang. Statement dialog diatas adalah terungkap kureng 2bulan yang lalu. Tapi makna nyer cukup mendalam… bukan bermakna kita mahukan musibah. Tapi itulah yang aku maksudkan ngan istilah TERKILAN. Aku xmahu terkilan deik kerna kata2 itu…

Ader yang xkena…

Selama aku menghadiri mana2 episod kesedihan + perpisahan (kematian)… rata2 memang aku xpuas hati ngan cara n gerak kerja skuad yang menguruskan. Lebey2 lagik dri aspek memandi & mengkapankan. Huh!! Berat nyer aku cerita tentang mende nih. Tapi aku kena luahkan, agar kita tahu, bahwa setiap nilai sesaat itu sangatlah berharga… mean peluang kita untuk melakukan yang terbaik masih ader… kalo x, bile lagik kan??!!!

Every ‘kesedihan’ aku tetap mengomen. Coz orang yang mengendalikan itu. Ala2 kada jer. Hish!! Xboleh aku orang camtuh. Buat kerja asal boleh jew… da la berbayau. Amal jariah pon kena bayau!! Demanding lak tuh. Lagik nk buat kerja sambil lewa… menyirap jer rase nyer. Tapi xpe laa. Orang tua kan!! Berpengalaman lebih katenye.. biarlaaaah!!

Menyedapkan hati..

So, aku pon minta la kt my beloved ma. Tuk belikan ‘kain putih’. Supya aku bisa mengajar adik2 aku. Kaum kerabat, n sedara mara aku sedikit sebanyak mengenai tajhiz. Dlm kami 6 orang pon, mmg da cantik sgt. 4 laki 2 pompuan. 4 orang yang mampu mengusung(jika perlu). Angka yang sgt significant. Alhamdulillah…

‘…ma, abg nak ‘kain putih’ coz nk ajar adik2…’

buat ape kita xpuas hati ngan gerak kerja orang len. Kalo kita sendiri yang xbuat… aku xnak ibarat tin kosong, yang gedengang gedengung. Tapi isi. YANG ADO!! In what ever kita kate, kita mesti buktikan… dun make others annoying at u… da kalo orang menyampah ngan kita. Maka sikit sebanyak networking akan terjejas. Dalam kehidupan harian 1st priority is networking -social elements-

Cakap xserupa bikin -bukan aku- indah rupa dari kaba-itu aku- Kaba indah rupa(hasil kerja) hazab-bukan aku- aku mengamalkan professionalism dalam kerja erk. N aku percaya semua orang yang terorganisasi pon cenggituh gakz… kita laksana sumthing penuh ngan adat n tertibnya. Bukan hentam kromo jer…

Ape guna belajar

Dalam huha huha aku mengomel kan..lupa lak nk bagi tau.. yang aku dok mengomen itu ini xkena time pengurusan tuh. Adalah kerana aku pernah belajar cara2 ‘pengendalian’… baik teori, mahupon praktikal… kalo dlm aspek pertandingan lak. Aku n da team 5 tahun berturut2 juara tajhiz jenazah… tuh yang bila cam ader slack, aku ‘melenting’ little bit tuh.. tuh kebaikan gakz…

Antara sebab nya. Bukan nak kate aper laa. Kita nih orang melayu. Islam lak tuh.. tapi kenapa masih ader lagik unsure khurapat n tahyul dalam pengurusan. Yang pemandi Nak kena amik kain mandian si mati laa.. kena ikat kaen kuning segala. Huh! Ape semua nih?! Then ade plak tuh. Siap ikat ‘mende’ kt depan pintu umah… haiyoooo!! Ajaran siam mane lak nih??! Kuning oren segala…

Aku nih, bukan tinggi naw ilmu. Just yang basic n asas jew. Tapi xdela sampei ader element2 khurapat tuh.. mengarut jer!! Bayangkanlah erk, makcik yang da menguruskan jenazah 10-20 tahun KATENYE!! Xtau betul ker idak kan!! Setiap orang yang dia uruskan. Kain batik (kain bekas mandian) mesti dia nak…setahun dia da urus 100 orang(estimated). Darab 10 tahun. Xke cukup wardrobe dia nk simpan kain2 batik orang tuh…

Tuh satu, ader plak tuh… tny kenapa amik… sebab nk bakar. Pas mandikan kita kena bakar…haiiyooooo!! Pakcik… perkataan ‘kena bakar’ tuh yang buat aku hangin satu badan tuh… punyalah kita beli mahal2 kt dubai(tetap dubai kan!!) dia sesuka jew nk bakau… memang kena bambu la ngan aku… aku xkesah, sape pon kaw. Imam ker bilal kew. Apetah lagik siak… say no to TAHYUL n khurapat( kepercayaan & mentality)… xder rasional nyer semuanya tuh. Bile ditanya. Ibaratnya NO KOMEN.. amboi kau!! Selebrity ker???! No no komen segala nih… xsedar diri awk tuh CIRITBRITY..ahakz!!! :: geram mode ::

Tuh belum lagik set2 nk kena ikat2 pengeras depan pintu umah. Pintu bilik air(tempat mandi)…mahu xhangin aku… elok nyer dibuangkan ajer. Orang xsuruh. Tapi aku sendiri yang panjat, amik, n buang… semudah itu… xgune nk menyokong industry khurapat dikalangan masyarakat islam MELAYU nih.yang nak marah pon marah la, aku xpeduli… yang penting marah tuhan itu yang kita kena amik kira… idop da lama, igt makin brilliant ker ape. Rupa2 nyer. Makin dungu!! *ops!! Terlepas

Ok la… cukup dulu stakat nih.

Wasalam

FRED

No comments: