FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, October 22, 2008

:: pertengkaran p1 ::

Salam semua…

Aku nih xmoh pon jadi DR love, atau mane2 yg bersangkut kait dengan nya… sapa la aku nih, yang hanya ada sekeping hati yang dibawa berlari. Kesana n kemari… dah xde yg sudi… hati itu sendirilah ia… wah!! Canggieh sangat ayat nih. ade yang kecik hati nih kang… biar pon hanya meletak kan sepatah dua. Mula la nk touching2 segala. Huh!! lembut nyer dikau wahai hati!!! Pasti, bukan hati aku yang lembut itu. Kuikuikui

Macam semua orang kenal, dan tahu… aku mmg keras hati. Degil… tuh secara kasar nyer lah. Yang sebenarnyer. Kita adalah ingin menjadi TEGAS, tuh yang tampak degil tuh. hanya yang terdekat, ter rapat dan tererat jer tahu. Siapakah FRED sebenarnye… hehehe… tapi jangan salah sangka!! Aku xkan benarkan orang kata aku EGO. Coz istilah itu xpernah wujud dalam diri aku… ego hanyalah istilah yang diguna pakai oleh socialist barat. Pada zaman kemuncak ilmu di eropah selepas zaman kegelapan…

Post kali nih, aku petik dri seorang kawan kt FRENSTER… yerlaa. Kita xder cinta. Yang ade nih pon la yang nak belajar pon.. kannnnn!! Tips2 perlu dikongsi… idup itu satu PERKONGSIAN. Barula makmur… tul x?! teknik mengomen tips2 ini jugak tetap diamalkan oleh.. coz sum part of it… adalah agak tidak relevan bagi anda2 yang punyai hati sekeras dan setegas aku… juz aku nk make sum balancing ngan ape yg orang nih cakap, ngan keadaan semasa( pernah aku alami, temui, lihat)

Dalam percintaan, perbalahan boleh tercetus disebabkan pasangan terlalu mengikut perasaan, ego dan emosional sehingga ke tahap boleh melukakan hati kekasihnya.

PERTELINGKAHAN sentiasa wujud pada setiap masa dan di mana jua. Sama ada di alam percintaan mahupun perkahwinan, pasti pasangan akan berhadapan dengan pertengkaran.


Walaupun ada di antara kamu malu untuk mengakuinya, namun itulah hakikatnya.


Wujudnya pertengkaran disebabkan pasangan terlalu mengikut kehendak perasaan, ego ataupun timbul rasa ketidakpuasan hati daripada pasangannya, baik perihal peribadi mahupun pekerjaan.


Ia tidak akan terhenti sekiranya kedua-dua pasangan masih tetap dengan pendirian masing-masing. Sesetengah pasangan beranggapan, pergaduhan mungkin boleh diibaratkan sebagai seutas tali penguat kasih sayang. Ia membuatkan pasangan mengenali hati budi di samping dapat mempelajari erti sebuah kematangan.


Bukan bererti pertengkaran itu tidak baik, tetapi ia adalah lumrah dan resipi dalam kehidupan bagi pasangan yang sedang bercinta ataupun sudah berumah tangga. Seeloknya, setiap pasangan perlulah menepis setiap percaturan yang dibangkitkan itu demi membina keharmonian dalam sebuah perhubungan.

nurul ingin berkongsi tip bagaimana mewujudkan sebuah pertengkaran yang lebih selamat agar hubungan yang dibina selama ini diakhiri dengan ucapan, ‘aku maafkan dirimu’.

Elak bercakap panjang

Dalam menjalinkan perhubungan yang matang, kamu mesti menghormati pasangan dan diri sendiri sebagai orang dewasa. Bila kamu mula bertanya dengan panjang lebar kepada seseorang tentang kesalahannya, ini boleh mencetuskan perasaan kurang selesa di dalam dirinya. Fokus kamu mesti kepada bagaimana untuk mencari jalan penyelesaian dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.

Tiada dendam dalam percintaan

Selalunya, bila hati seseorang itu benar-benar disakiti dan dihancuri, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Alasannya, biar pasangannya berasa bersalah dan turut berasa apa yang dia rasakan selama ini.


Jangan sesekali bersikap membalas dendam kerana ia membuktikan kamu benar-benar seorang yang kurang profesional dalam hal percintaan.

Jangan mencari kelemahan pasangan

Sekiranya tercetus pertengkaran tanpa dipinta, kamu dinasihati agar jangan sesekali mencari kelemahan yang ada pada diri pasangan. Tidak elok sekiranya kamu menjadikan pertengkaran itu berakhir dengan kemenangan yang berpihak kepada kamu. Cuba selesaikan masalah secara profesional dengan alasan dan bukti yang kukuh.

Jangan melibatkan hal lain

Jangan sesekali melibatkan hal atau topik lain mencampuri pertelingkahan kamu berdua. Ia bertujuan mengelakkan masalah ini berlanjutan. Bangkitkan suasana komunikasi yang aman dengan penggunaan nada suara yang rendah.

Jangan bertindak secara fizikal

“Kamu memang bodoh”, “tak guna”, “menyesal bercinta dengan kamu”, atau “perangai kamu tak ubah seperti ahli keluarga kamu”. Kata-kata ini tidak akan menyelesaikan masalah, sebaliknya mendatangkan risiko lebih besar.


Dalam bercinta, kamu dinasihati agar jangan sesekali mengeluarkan kata-kata kesat yang berunsur maki hamun, menyakitkan hati pasangan atau bertindak ganas.


Sebaliknya, guna perkataan yang lembut seperti, “tak sangka kamu sanggup buat macam ini” atau “hancurnya hati mengenangkan perbuatan kamu”.

Usah menjauhkan diri

Insan mana yang tidak tersentuh apabila hatinya diguris dengan rasa tidak bersalah. Sekiranya kamu berhadapan dengan perbalahan sehingga menyebabkan kamu terpaksa membawa diri, jangan sesekali membuat keputusan terburu-buru untuk menjauhkan diri daripada pasangan.


Tindakan ini tidak dapat menyelesaikan masalah kamu berdua.


Tips Cinta ini telah dikongsikan oleh saudari Nurul (FTC Crew) di Forum Tentang Cinta.

Komen aku akan menyusul kendian… terlupa lak.. ader mende kena study…
Cinta bukan lah sesuatu yang boleh dilihat. Malah ia perasaan yang dirasa… sekian..
Wallahu a3alam

1 comment:

:: rockafella yanz :: said...

hidup if xde masalah.. x challenging dik..