FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Tuesday, April 08, 2008

:: shen Vs shu ::

...SALAM SEMUA…

Banyak nyer mende kena buat sejak dua menjak nih.. segalanya memerlukan keBIJAKSANAan dlm pengurusan. Pengurusan diri. Masa dan juga tenaga. Salah percaturan elemen2 tuh. harapnya tensi la bakal didepani. Smalam xsempat nak hupdate. Coz dri pagi till malam xder depan pc. Ader jus skada boley jeling2 jer skrin nih. tgok email. Tenung YM windows yg berlambak2… bukan xnak layan. Tapi xder kesempatan yang lebar. Xde la semuanya aku mengKEKWATkan diri kan. yg fenting2 tuh. kena la reply balik** penting kah??!**

Nak dijadikan post tuk kali nih. aku nak berkongsi tentang 2 istilah. Yang kerap kali diguna dan didengari. Mana2 jer kita pergi. Mende nih mesti jadi bahan bualan. Secara langsyung mahupun idak. Lelagik la tengah membara semangat KARISMA 2008 nih. saban kali dok sesembang bersama teman2, rakan2. 2 perkataan ni. Mmg jadi tajuk utama. Huh, sekor berkobar2 xhengat. Baguuuuuuuuuuuuuuuuuzz sgt!!

Berjaya(menang) dan gagal(kalah)

Apa yang mampu dipanjangkan untuk 2 istilah ini? Lain orang, lain pandangan. Itu yang pastinya. Tapi semua orang ada matlamat yang sama. Memperoleh kejayaan. Mengelak,menghindari kegagalan @ kekalahan. Gumbira bila Berjaya. Up set bile kuciwa. Sifat semulajadi manusia sejak azali lagik. Tapi aku ader sumthin yg quite berbeda. Coz aku nk cube kluar dri kotak. Tuk cari ruang diskusi. Apa benar, apa salah pandanganku ini, dikaca mata yang lain. Harap dpt ‘membantu’.

BERJAYA

Terma yang diertikan dengan kegemilangan. Berada di puncak dan bley dikagumi. Masa Berjaya. Semua orang sorak sorai senang hati. Sampai lupa segalanya. Senyum lebar hingga naik rabak pipi. ‘Kelongsong rahang’. Senyum riang 7 hari 7 malam kalo boleh. Sayang nyer itu hanya la sementara. Yang kekalnya kejayaan diSANA. Xder siapa yang menafikan janji2NYA. Siapa ingkar. Ragu2 mahupon waswas. Maka, dia bukan dikalangan ahli untuk menikmati kejayaan sebenar itu. Betul x?

Bila diumumkan sahaja, si polan itu Berjaya(menang). Sejuk jer hati kan… dia Berjaya, atleast kita tumpang gumbira. Sape la kita kalo bukn nk berkongsi detik2 itu bersama dia. Antara tunjuk ngan idak itu jer jadi persoalan.

“…syukur Alhamdulillah… aku Berjaya. Tuhan memakbulkan hasrat dan impian aku…” blah blah blah…. ucapan biasa kita dengar.

1st thing 1st. xder niat nk pertikaikan semua nih. memang awal2 melafazkan terima kasih itu adalah kepada tuhan yang mencipta. SYUKUR namanya. Dan sifat bersyukur ini, antara kelompok sifat terpuji yang diangkat martabat orang nya. Aim utama, syurga lah kan. ader ker yg nak masuk nurraka??! Nauzubillah.

Tapi kita lupa, bahawa ngan kejayaan itu. Boley mendorong kita ke neraka tuhan. 1st hubungan ngan tuhan dah baguz dah(bersyukur tadi) tapi ngan yang lain?? Ader kita igt? Ader kite sebut. Kita Berjaya bukan sebab kita seorang jer tau. Yang kt umah, 2 orang tuh. siang malam kulu kilir cari duit bgi makan minum besau idupkan kita. Ade kita sebut?? Xder 2 orang tuh. xder kita didunia nih kan. tuh satu.

Keduanya. Orang2 lain yang doakan kita. Ader pernah kita terpikir pasal diorang? Xyah mention la sesiapa kan. juz skadar secara umum sahaja. Baik dri jiran tetangga hinggalah kuli batak amah hina kerja kt umah korang tuh. ade pernah kita be thankfull to them?? X Sebut pon kan ‘terima kasih acik, pakcik n so on…’ kok betul depa2 xder sumbang any material support. Yang ‘naik’ atas mohon perkenan KHALIQ tuh ape mende?? Tin kosong ker?? penyapu taik ker??

Xder maksud nk mencari nama atau ape. Tapi as manusia yang dilahirkan. Kita punyai hubungan yang kuat ngan apa yang ada di keliling kita. Tuh baru sesame manusia. Blum lagik tempat kita diami. Demi mencapai kejayaan tuh. langsung lah tidak dipedulinya. bertahan panas berteduh hujan... Kasut, baju, beg segala tuh. penah kita igtkan?? Jangan kata mende itu semua mati. Kalo mati, ia xkan wujud tuk menjadi bahan sokongan kita untuk Berjaya.

Contoh, kasut… xder akal, xder nyawa(zahirnya). Sebelum ia mnjadi kasut. Ia adalah sesuatu yang hidup. Dari pokok. Dari tanah-Kejadian tuhan yang tidak pernah melupakan PENCIPTAnya. Jika pokok tuh ader hati, dia pon boley kata

“… kecik nyer hati aku ngan si polan tuh.. Berjaya xder pon nk ucapkan ape2 kat aku. lupa langsyung dia kt aku. walhal, getah tuk buat kasut dia tiap2 hari ker kelas itu. Sumbernye dari aku…” contohnya.. see, itu baru kecil hatinya makhluk ciptaan tuhan.

Kite terlupa, dok sbuk2 jage hubungan ngan manusia. Hubungan dengan ciptaan lain kite terabai. So, mana keadilan kita sbagai khalifah yang diterangkan dalam quran??! Kita terleka kini, tapi masa tetap ada untuk merubahnya. Keadilan tuhan itu luas. DIA juga maha penyantun.

Bersambung…..(research abis lagik)ader byk kerja la plak.. hehehe…



Nadzeemydeal

No comments: