FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, March 10, 2008

:: join SKALI (iv) ::

Payah nau nk upload pic kt blog nih.. bengang siot. Berjuta2 kali aku beriya nk upload. Ngak bisa jugak.. lahar nyer blogspot dikala ini... dah nk tunjuk mana yang lawa, mana yang chantik... xboleh.. yang boleh ditunjuk pamerkan adalah yang HAUK(salah tempat penggunaan, BOLEY!!!). dah makan hati sape nyer yang chantik xdipamerkan... iyer dak??!

Payah weyh, aku da try bayak kali dah. Tetap xboley gak letak lagik 2 banner. Camner erk?? Haruz menunggu ngan tabah tuk melihat 2 yg terbaik dikalangan y baik2 belaka... mmg ader 3 jew pon banner yang bertanding. Nk kate banner bukan la banner setepat nama istilahnya. Tapi dah name pertandingan nyer buat banner. So kita panggil banner la erk...**matila pertikaikan nama pertandingan, sori JEMI!!**

Yeah!!! Dok2 tgh tulis mende nih. Trus boleh upload pic. Suke sngat!!!

Tang tuh part banner. Nih plak ader part masak, makan, mentekedarah & melahap... dimasak oleh 2 orang wakil setiap kumpulan. Ader 3kumpulan semuanya. 6 orang terlibat, seorang bidan terjun kerana ada beberapa permasalahan teknikal sikit.. makanye, 3 kumpulan, 7 orang yang bertanding... set2 wanita ader kew??! Yang ado!!!...huahahaha...

Eh silap!! Wanita pon ader, tpi xsehebat lelaki.. aper ntah yang depa masak, aku pon xtau... stakat instant2 tuh... adik aku pon boley... siap ley masak tuk 10 orang lagik.. miehhahah

--perlu ker nk komen haseil kerja yang ini??! pepandai la korunk tgok sape yang cantik, sape yang CHANTUEQ erk...--

--nama kumpulan yang menghaselkan karya ini haruz la dirahsiakan, kerna takut bias... korunk nilai laah--

--beberapa nilai dalam lukisan seharuznya jadi kateria dalam permarkahan, cam mane korunk nilai or lihat, tuh terpulang... tapi jgn pulak sampei dikata sebagai buat seni erk.. huhuh--

Yang nih adalah masakan yang dipersembahkan oleh lelaki.. ader 5 masakan keseluruhan nyer. 3 kumpulan 5 masakan(sajian) tetap lebey dri aper yg pengajur nak.. di sini menunjukan bahawa lelaki lebih tahu menggunakan ape yang ada pada tempatnya... kalo hat wanita lak. Kalo mintak satu, satu la dia bagi, tuh pon xcukup sifat. Asal TANGKAP SIAP...**konflik2 oh konflik**



Depa(penganjur) peruntukan masa selama satu jam tuk menyediakan sajian. Tema adalah masakan negeri Johor. Matila aku xtau ape2 fasal Johor ngan cuisine. Nam jer kawan baik(xtau la dia anggap baik ker idak aku nih kan!!) ngan org Johor, tapi xtau masakan depa. Kuikuikui. Yang aku tau hanya makan ape yang org Johor masak. Yang lein aku dah xpeduli dah. Hehehe

Aku xder idea nk masak aper sebenarnyer, igt nyer nk try buat telor pindang. Tapi bahan n masa lak ngak ader. So tertanamlah hasrat tuk menyediakan masakan tersebut tuk anak2 ghimau irbid*ops!!!* alih2, pas semayang jumaat, tgh main jawab2 kuiz. Aku terpikir nk masak paprik style Johor. Coz yang aku tau, konsep masakan Johor adalah tang SANTAN nyer... so wat jew paprik biasa, then ko taruk jew ckit santan. So jadi la satu sajian yang dinamakan sebagai paprik Johor. Sebab per?! Sebab ader santan.. patut la orang2 Johor nih ‘gebu2’, banyak makan santan upernyer**matilaaaa**

Pasangan aku tuk acara memasak nih ader BUKAN johorian. Malahan qlantanese. Elok sgt la tuh.. baru la name nyer pelbagai budaya dalam satu rase. Dalam 6 – 6 org yang masuk bertanding tuh(bidan terjun excluded) sorang jew johorian... yang lain sumer adalan orang lua. KLian & qlantanese...

Bagi aku sebagai berkata, nih baru la btul n kena ngan tema serta objektif yang ingin diketengahkan. Kita adalah medium untuk mempromosikan, memperkenalkan ‘produk’ negeri kita, so bukan kita yang buat semua tuh. Tapi orang lua yang buat tuk kita. Dari situ, baru kita nampak, bahawa mereka(orang luar nih) ‘study’ tentang identiti dan negeri kita. Bukan sekadar melepas batuk ditangga.

Nih setakat jemput or panggil orang dtg menyertai tapi xder ape2 input yang dapat depa belajau. Dat’s wasting... kita as manusia shud beri manfaat pada orang, bukan mengambil manfaat dri yang lien untuk kepentingan sendiri. Hope2 pas nih. Kita boley amalkan(praktik kan) konsep memberi itu mestilah lebey dri menerima... Bukan tahu nk NONONG2 jew. Tanpa sebarang ilmu... cari bahan, walau sedikit. Tapi cukup untuk dikongsi beramai2...

--sah2 la xfaham kan aper yang aku CECER kan nih. Xfaham sudeh!!! Nampak sgt korunk xmemahami aku::sob3::--

K la, bnyak sangat post2 menanti untuk dipostkan... cukup tang ckit jew dulu naa. Aku mahu mencari satu cabaran untuk dijadikan saingan dalam aktiviti memasak dikalangan wanita irbid(malaysian)... jom kita buat satu acara pertandingan memasak secara open air PERDANA... SISWA vs SISWI... tgok berani ker idak tuk sahut cabaran... kluar tuk membuktikan keupayaan diri. Diri kita bukan di atas kertas(peperiksaan) mahupun pentas tuk memberi ucapan, keterampilan dan bakat jua perlu dperlihatkan. Agar cukup ciri2 wanita harapan bangsa. Agama dan negara.**kempen boley!!!**

Jom PERMAI, kita buat satu acara tahunan yang belum pernah dilaksanakan... jika Malaysia da berubah, kenapa kita yang anak Malaysia nih maseh lagik duk ditakuk lama. Suara dan air liur memang free. So aper lagik??! Hehehe :-)

No comments: