FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Friday, March 28, 2008

:: metro @ retro?? ::

..SALAM SEMUA..

Malam ini rasa makin meluat lak ngan persekitaran ini. Kenapa perlu ader diskriminasi??! Mane hilangnya hak kemanusiaan? Then apakah yang sebenarnyer cuba untuk di ketengahkan(isu)??! Rubbish!! mentality menerima masih lagik tertutup. Plzz la kawan2.. kita nk wujudkan suasana harmoni. Bukan mencetus sengketa.

Sebelum meneruskan, post ini mungkin(MUNGKIN!!) diertikan sebagai mempertahankan. Atau membela. Itu terpulang pada masing2 untuk menilai maknanya. Aku ada pandangan aku sendiri. Kita ada pendapat kita. Maka, inilah ruang untuk sama2 menlontarkan buah fikiran. Bukan baling batu sorok tangan.. I beg u guys~

Punyai permasalahan identity bukan satu yang dikehendaki oleh mana2 individu didunia ini. Ia adalah kerana persekitaran semulajadi. Luaran dan dalaman. Malah itu belum cukup lagi untuk menghukum kesalahan identity itu. Pertama2 nyer, pemberian istilah itu perlu la betul. Bukan semborono sahaja. Periuk nasik sendiri boley kita jage, kenapa air muka teman kita abaikan??!

Menceritakan keadaan ini, aku sedia berkongsi pengalaman. Bagaimana pernah disalah ertikan oleh orang2 besar institusi. Sehingga d brain wash selama beberapa ketika. Itu kesah lama, tapi impak nya cukup besar hingga ke hari dan saat post ini dinukilkan. Sejarah itu pengajar aku. teori sejarah sebagai guru didik adalah benar. Tanpa ia, xmungkin aku boley mencurah pendapat dan pandangan. Input beharga dri peristiwa itu adalah bagaimana kita hendak menjatuhkan ‘hukum’ terhadap sesuatu keadaan. Adakah ia berdasarkan appearance luaran. personal + personality??

Tiada yang lain cube aku sampeikan melainkan ISTILAH dijatuhkan itu. Salah istilah, itu namanya fitnah. Bukankah fitnah itu besar dosa nyer. Quran al kareem dlm albaqarah menyebut. Lebih besar & lebih dahsyat dri membunuh. Perluker nk ditafsirkan perkara yang sgt2 jelas itu. Common buddies. Kita mahasiswa luar Negara, buka minda. Bukan bermakna kita membuka untuk meng IYA kan semua keadaan. Dasar kemanusiaan itu yang cuba kita perjuangkan.

Senangnya lahai kita menggelarkan seseorang itu HOMOSEKSUAL. Tuduhan besar tuh. ini berkait maruah, berhubung nama baik(makna nama itu sendiri). Mane pergi pengisian majlis keramaian agama yang selama ini xpernah ditinggalkan??! Siap berYM sms segala ajak sana sini. Tapi, bila nk diamalkan, YANG ADO!! Suka suki jer. Gelar orang HOMOSEKSUAL. Kok yer mmg bumi ini bekas kaum2 tersbut. Perlu ker sejarah hitam di ulang??! – fikiran waras mengambil tempat –

Bagi aku secara personal. Istilah itu xsesuai untuk dia. Dan dia bukanlah seperti yang diperkatakan. Jika(JIKA) benar pon dia punyai orentasi seksual yang sbegitu, perlu ker nak dicanang serata alam buana, alam maya buat announcement?? Hish~ buruk tul ferangai. Nih mula nk emo nih. hahaha (“,)

Aku pulak, member dia satu title sebagai METROSEKSUAL. Metrority(ader ker perkataan nih) kalo xder, masukkan lah dlam kamus urban erk. huhuh. Seorang yang sgt mementingkan penampilan dan imej. Telah disalah diterjemahkan orentasinya. Suatu yg amat mengecewakan. Antara HOMO & METRO, 2 aspek yang sgt2 berbeza. Sila ambil siapa dan bagaimana kita nk meletakkan dat istilah. Silap tempat, ‘saham’ untuk kita jua.

Metrosexual is a neologism generally applied to heterosexual men with a strong concern for their appearance, or whose lifestyles display attributes stereotypically seen among gay men.

A new name for something quite old. Men with taste & style who know about fashion, art, and culture have always existed. In past centuries, these kinds of men were in the uppercrust of society (more leisure time). Technology has enabled men with more leisure time, so less wealthy males can now fuss over their looks and aesthetics almost as much as women.

Ini bermakna. Mereka sgt concern dengan perubahan environment. Mereka cakna, dan mereka tahu ape yang berlaku diluar mereka. Lainlah dengan set2 yang berjenamakan retrosexual. Selekeh, pengotor, kemut dan pasif. Sampai diri sendri pon xtau nk jage, jambang mengerbang, misai berserabai. Tau2 nk menghukum HOMO terhadap orang lain. Mmg la xder orang nk concernkan kt awak, sebb awk tuh selekeh. Pengotor. Jijik n hina merba. Huhuhu


:: aku lelaki metro!! ::

Bersambung…

No comments: