FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, March 26, 2011

:: bila salah faham ::

Salam semua

Sengaja mau merespon untuk suatu. All bout kesah seorang wanita & lelaki yang ‘berchenta’… n da reason kenapa aq xberapa nak suka perempuan dan susah tuk melekatkan perasaan dengan mereka. Serabut, rimas & menyusahkan…

Diciptakan wanita itu dari rusuk lelaki. Dekat dihati untuk dijaga. Berada disisi untuk bersama. Lembut sifatnya untuk mudah dilentur bentuk. Itu yang aku terima selaku hakikat penciptaan dari tulung rusuk lelaki ( aq ) jugak sebagai lelaki..

Situasi

>pasangan da berkahwin. Kali pertama tuk sii perempuan, kali kedua tuk lelaki kerna kematiaan yg pertama.

Sesingkat mana pon perkahwinan tuh. Lelaki tetap dikesani dgn yang pertama. Kerna itulah chenta dia yg sulung. N pertama. Even da ader yg kedua(seorang). Pokoknya, wanita itu yang KEDUA ber’kenaan’ dgn dia.

Tak ade reason atau statement yng sewajarnya keluar dari wanita KEDUA ituh, m’arahkan untuk melupakan yang PERTAMA. Kena la sedar diri. Awak itu bukan yang PERTAMA. Perasa chenta kelas kedua sahaja!!!

Kenapa aq katakan sebegituh?? Kerna… pompuan nih MMG KUAT CEMBURU, katenye!!! Tapi bagi aq, cemburu pompuan nih tidak berasas n bertempat. Kebanyaknnye, cemburu perkara picisan yang xder nilai pon untk contribute kepada kebaikan major dia sebagai wanita bagi mengejar status isteri junjungan mulia. Rasulullah… tidak jadi seperti mereka pon tidak mengapa. Tapi yang nk sampaikan, adalah isu kecemburuan wanitaan dalam skop fahaman Islamic.

Adilkah bagi seorang wanita, yang juga isteri mengeluarkan arahan yang berbaur tengkingan, kekerasan, kepenuhanemosian kepada si suami untuk melupakan segala apa yang berkaitan ngan yang pertamanya wanita disisi dia.

Perkara datang ( kenangan atau memori ) tanpa diundang, boleh jadi dalam lena, dalam mimpi. Mahu secara tetiba tersasul… dengan keadaan2 ini. Layakkah seorang perempuan yang berstatus kang yang KEDUA tuk mempertikaikan?! Sila r hormati chenta pertama suami. Dia bukan nak pon sasul2 kan chenta pertama dia didepan yang kedua. Cuma kadang2, bila DIA berikan jentikan hati. Si isteri tidak berhak nk bising2 atau feeling2 heart… tuhan bagikan dia chenta tuk terima awak yang kedua, itu pon da kira cukup baik…

Keberentakan rumah tangga berlaku, banyaknya disebabkan perkara ginilah. Kependekan akal n luasnya emosi wanita dalam menghadapi pelbagai situasi… hanya memperjuangkan

“…dia tak tahu nak jaga hati saya…”

Kakak. Sayang. Makcik. Awak.

Bukan tak tahu hanya hati. Kalian yang tidak faham apa itu chenta. Ia adalah dirasai bukan diberi. Pemberian hak chenta adalah pemilik segala perasaan n hati. DIA yang maha esa. Nak jaga hati camana?? Jika trus mengikut betapa lembut n rapuhnya hati sendiri. Hati apa yang dijaga?? Hati disiapa yang tidak dihormati??

Pernah selama ini, terus bertanya situasi sebenar? Pernah selama ini slom talk mohon penjelasan?? Alih2 ngann panahan NURRAKA, menyerang.. tak ke lagi hancur hati lelaki kala diperlakukan sebegitu. Nak claim lembut hati wanita perlu dijaga rapi. Menjadi lembut n rapuhnye hati lelakii secara automatiknya bila di serang secara mendudu!!!

Jangan meroyan la kalo ada yang ketiga pulak jadi suri dia tuk seterusnya. Hati lelaki keras, tidak n sukar diubah… boleh diubah atau diusik dengan ‘kelembutan’ gila hanya. Tapi hasilnya??! Sendiri mau hengat. Sampai kesudah lah makan hati berulam jantung…

“…dia xpernah nk sayang saya…”

Dia bukan tidak pernah sayang kalian, tapi dia xpernah rasa dihargai oleh kalian. Bagaimana nk rasakan kesayangan. Kalo xkena cara n gaya. Smuanya berpaksikan emosi. Atas tiket. “…kami ni wanita, perempuan. Lain ckit…” apa yang lain? Diciptakan dari chahaya? Air? Angin?? Ape?? Dari tanah juga. Diambil dari sebahagian lelaki jugak… kelembutan itu hanya peratusan kecil sahaja. Lebih nya mmg logic untuk dikatakan. Sepatutnya sedikit sebanyak seperti lelaki yang empunya ‘kekuatan’ n ‘kekerasan’

Aku berpendapat, nama pon dari pinjaman juzuk tubuh lelaki. Bukan satu alasan tuk dikatakan sebagai KAMI NI LAIN CKIT. Huh!! Xde rasional kukuh… maka aq tolak. Wanita yang kuat adalah wanita yang sedar dia yang dciptakan dari entity yang keras!!!

Maka dengan itu, akan adalah nanti statement2 susulan yang beralaskan emosi..

“…apa kurang nye saya. Apa lebih nya dia…” huh!!! Aku merespon pada perkara ini dengan logic mantik…

1st… dia sendiri yang Tanya, APA KURANG nya dia. Bermakna, dia sendiri yang mahukan kekurangkan diri diBANDINGkan dengan dia. So, bila direspon kan kembali kepada yang ditanya sepatutnya TAK perlu nak feeling2 terasa hati bagai. Kerana jawapannya psti trus berkisarkan pada soalan yang diberi… cth…

“,,,ape kurangnya saya…” ( soalan yang –ve..)

Respon : awak terlalu emosi n ikut perasaan…( jadi, jawapan nya pasti pada yang lebih –ve)

Kemudian,. Adilkah bila dapat respon yng sebegitu, kita nak hokum dia TAK PERNAH NK SAYANG??! Walhal soalan anda sendiri yang memakan diri dengan menanti jawapan yang membunuh jiwa n raga. Layaklah kalian terima respon yang sebegituh.

Seharusnya, kalian Tanya

“…ade lebih nya saya, kurangnya dia…” bukan “…ape kurang nya saya…” kot yer pon nk muhasabah diri dan2 tu. Mmg tidak tercapailah level kemuhasabahan kala n ketika itu… ini menunjukan, perempuan sendiri yang tak nk sayang diri sendiri. Sebelum dia nk sayang orang lain atau disayangi oleh orang lain.

“…dia masih chenta yang lama…”

Statement awal pon da tahu per jawapan seterusnya!!! Chenta lama la tetap jdi yang dikenangi. Bgi la yang baru n lawa cam mane pon. Yang lama tetap yang terbaik dan dihargai... kekesalan timbul bila ada isu ungkit2 n persoalan kelamaan chenta dia. Nak fikir suruh jaga hati kalian ja. Pernah la pulak kalian meletakan pada satu ruang tuk lelaki nk menjadikan ia satu peluang menghargai barunya chenta & keberadaan kalian disisinya setelah kehilangan yang lama itu??

Sekian dari aku. Wallahua3lam..

Aku meluahkan apa yang aku rasa tuk makluman beberapa orang yang terlibat...

Secara keseluruhan nya, dalam 10-20 tahun perancangan masa depan ini. Aku tiada perancangan ke alam rumah tangga...

elok la aku masih ‘begini’...

sendiri yang boleh berdiri tanpa suri...

sekadar datang tuk temani hati...

Semua orang boleh jadi...

Aku perlukan yang memahami siapa diriku ini...

Dari terus nk dibelai manja didakapi sepanjang hari...

Kekejaman n kekerasan aku terhadap wanita adalah kerna kalian yang pinta. Aku xkira kau tuh siapa. Jika anda layak terima ‘kekejaman’ maka itulah anda rasa... kejamlah anda terus paksa memaksa hati lelaki tuk menerima anda!!! (eeeeeeeeeiyyy!! Murah nya anda)

Tergedik2. Terkinja2. Alih2. Tak dapat rotan. Akar pon jadi. Huh!!!

salam

1 comment:

Anonymous said...

best jugak kalo hang yg jadi kedua , dan bagi hang pertama.