FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, May 03, 2010

:: sekilas KARISMA 2010 p3 ::

salam semua

sekilas KARISMA 2010 p3

selesai isu perkiraan markah ( konon2nye ). Dapat tahu camne cara urusetia mengira mata pun da kire orait! Walaaaaupon, masih boleh dipertikaikan dari beberapa aspek & perkara… tolak tepi dahulu soal KETIDAKSEMPURNAAN. Coz kita semua tahu. Mmg kita as makhluk tidak sempurna. & tidak akan sempurna. Namun, usaha & cara menuju ke kesempurnaan itu ada…

jika nak jugak bermain disekitar KETIDAKSEMPURNAAN. Maka, padanlah muka ngan kita atlit yang TEWAS & gagal mempertahankan kejuaraan dalam beberapa acara yang menjadi benteng utuh selama beberapa tahun.

Padan muka sebab ape?! Sbb sesame kita xde support (moral & motivasi). Salah ke, kita turun ke vanue perlawanan teman2 yang masih belum tamat perlawanannye?! Berdosa ke kita memberi sorakan penaik semangat kt atlit2 kita yang bertanding??! Sikap ananiah & racist terhadap sukan itu masih menebal dalam diri kita. maka, tidak hairanlah. Kita gagal tahun ini. kita gagal membentuk kesempurnaan MORAL & semangat juang.

Analisa pingat yang aku buat secara sama rata mengikut konsep mata berdasarkan acara kumpulan & individu. Sepertimana yang digunapakai oleh hari2 sukan lain ( selain KARISMA 2010)

Sebagai contoh. Tuk acara individu ( semua jenis sukan & permainan ) = emas 5 mata perak 3 mata & gangsa 1 mata. beza setiap pingat adalah 2 mata.

Acara berkumpulan ( semua jenis & permainan ) = emas 7 mata, perak 5 mata & gangsa 3 mata.

Maka, kira2 mata mengikut system ini, adalah seperti berikut…

Acara/mantiqah

Irbid

Mu’tah

Emas kumpulan (7)

5

6

Emas individu (5)

4

2

Perak kumpulan (5)

4

3

Perak individu (3)

3

2

Gangsa kumpulan (3)

2

3

Gangsa individu (1)

3

3

Jumlah mata

93

85

Manakala, dari aspek kutipan pingat pulak

Irbid

9 emas 8 perak 5 gangsa =JUMLAH 22 PINGAT

Mu’tah

8 emas 5 perak 6 gangsa =JUMLAH 19 PINGAT

Biar besar dari selamat dengan yang kecik

Dalam mane2 organisator @ organisasi. Kejayaan & keberkesanan ia bergantung bagaimana cara kite menguruskannya. Mentadbir dengan otak & akal. Memaksimakan skop pengurusan. Tak kisah orang luar cakap MUSTAHIL ke, XMUNGKIN ke or Ape2 yang membantutkan perkembangan idea dlm menguruskan sesuatu. Baik kita mengeluarkan sesuatu yang lebih besar & complex ( terlebih dahulu ) dari kite mengeluarkan satu keadaan & idea yang senang(selamat) dan ringkas.

Logiknye ape?! Setakat pengalaman yang aku lalui… once kite berbicara or melontarkan sesuatu idea yang menjurus kearah melaksanakan sesuatu projek @ urusan, kita hendaklah melihat komplexnye perkara tersebut. Rugilah, andai kata kita dari awal sudah memilih jalan selamat-lontar idea ringkas, sempoi & ringkas.

Jika ini berlaku, bermakna kita sukar untuk menghadapi kemungkinan yang bakalan berlaku. Kerna ia terlalu ringkas. TELL ME!!! Mende yang ringkas & ringan ini. camne kite nak handle, once ia adalah prob or kesulitan?! Maka, akan wujudlah nanti satu prosess dimana, mengembalikan sesuatu yang ringkas itu ke arah yang lebih komplikated & serabut.

Penjelasan lain… aku diorentasikan dengan suasana yang tidak mustahil berlaku. Ape jua yang kita cadangkan, katakan & lontarkan idea) ia pasti boleh berlaku, jika ada usaha merealisasikannye. As simple as dat dealnye. Antara kita berani atau idak sahaja tuk melaksanakannye.

Dat’s y… bile memohon n meminta pendapat dari aku. aku lebih cenderung memberi idea yang BESAR & complicated!!! Biar ade percambahan pandangan kearah meringkaskannye. Dari situlah akan melahirkan idea2 sampingan yang menjadi penambah & pendukung sampingan terhadap idea yang konon2nye complicated & MUSTAHIL tuk dilaksanakan… bagi aku. selagi kita beriman dengan ade nye ALLAH taala sebagai yang maha WUJUD. DIA juga boleh membantu kita merealisasikan ape yang kite impikan ( dengan syarat kite berusaha & tidak berpatah harap)

2 comments:

Anonymous said...

klu ikut kiraan pingat, irbid la juara kan?tu x campor lagi ngn markah tok perbarisan..
ap2 pon irbid memang mantap!!!!!!

fred said...

tuh ikut kiraan standard
samada jumlah pingat keseluruhan, mahupon bilangan pingat emas..

@ dikire ikut mata secara adil & saksama tuk smua acara sukan..
kite JUARA..

mungkin penganjuran kali ni ( kiraan mata )
mengikut standard interGALAXY kot..
depa da xpakai sistem international as mentioned..

skrg nih, tgh mnanti laporan penuh tuk perkara berkaitan..

sekian ~