FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, April 01, 2009

:: aku menjawab ::

salam semua.

Huh… ngan ape yg harus aku mulakan tuk post kali nih erk?? Ini post serta merta.entry potong Queue namenye. Terpaksa buat tuk menerangkan skali lagik. Kot2 ader tempat yg maklumat masih lagik xsampai ibarat celah2 lereng2 bukit mahupon dalam gua sperti di pergunungan Kalahari… atau mane2 lokasi yg penduduknya xubah seperti luncai dan labunya. Hunggah2 ngan cokin sekerat. Riuh sekampung keliling unggun api.. wallau3alam..

Ok… satu.. trus terang aku cakap. Lontaran komentar sebelah nih menyebabkan aku buat post ini. Bukan bersifat defensive atau ingin meletakkan diri aku dipihak yang benar. Itu jauh sekali.. aku mengambil kata2 sebelah nih. Sebagai penanda aras, bahawa MAKIN ramai yang xpuas hati ngan kelantangan aku. Lantas terhegeh-hegeh menjadi umpun2 diumpan dik kapur. Datang kemari( melawat singgah ke blog) atas tiket musim. Tuk meluahkan kebengangan. Ketidak puasan hati dan sebagainya. Baru sekrang??! Dulu.. pernah kaw nk kesah??!

Konon2 nyer aku nih mmbuat personal attack ke ats orang2 tertentu. Dan kena kat batang idung kaw. Dan2 tuh melenting xtentu hala.. kaw kenapa??! Pernah lak aku buat kenyataan atas nama peribadi. Atau memberi nama siapa berkenaan.??! Nak sebut nama secara direct aku mmg boleh. Tapi aku masih lagik ader rasional mengapa ia tidak dilakukan.. alasan nye??!

Kerna ini teguran scara menyeluruh. Tuk masa kini, dan akan datang. Bukan kritik hari ini tuk hari nih ( orang yg terlibat ) malah sbagai amaran atau peringatan tuk masa hadapan.. itu salah??! Katelah aku kritik si CALVIN tuk program hari nih… n aku mention name dia… so, pas abis jer program tuh. CALVIN nih da xder kena mengena. Dia da lepas tanggungjawab. Program dia is DONE also. Camtuh ke konsep memberi peringatan??! Hanya tertakluk pada masa2 tertentu.

Mmg betullah, masuk telinga kanan. Keluar telinga kiri.. akan datang??? Buat jugak mende yang sama. “…Yang kena dikritik dulu ituh CALVIN. Bukan kita. N CALVIN pn da xde pon ngan kita…” see.. how mentality. Orang yg xpernah nk berubah. Nak dipush( tegur) baru terhensot-hensot bergerak. Walhal, kesalahan / kekurangan sama gaj dilakukan. Yer benar!! Manusia xsempurna. NOW! Aku mahukan kita kearah kesempurnaan. DONE!!

Berbalik pada tujuan asal aku paparkan post nih. Kenyataan balas. Tuk statement sebelah nih… I need to!! Sorry kalo ader mane2 part yg xsenang atau kasar. Well aku nih mmg kasar. FYI, aku pon dibesarkan dalam majmuk masyarakat yg kasar. Bukan patjam disorong bantal empuk. Disua nyamannyer permaidani. Xsuke cakap xsuke. Suke of coz say suka. Xder hipokrasi. Apetah lagik mengamalkan amalan baling batu sorok tangan. Aku bersedia dan sudah tentu bertanggung jawab atas penulisan aku ini…

Huh!! Yer… semua orang tau. Aku nih xder MAK. Xder IBU. Hidupnya aku atas kasih seorang ayah sekarang nih. & ayah pon jauh dimata. Dihati usah dikata.. hanya aku yang tau… namun. Bukan itu penyebab aku perlu tuk menYONGLAP atau tipu duit orang demi menyara kehidupan aku.. berapa banyak yang aku songlap??! Berape juta yang perlu aku bayar? Jika benar aku songlap duit tuh. Duit siapa??! Disini. Aku nak sangat tahu berapa banyak duit yg aku da AMIK tuh. Aku ngan rase rendah diri n rase terhormatnya ingin membayar ( kat orang kate aku menyonglap tuh ).. sorry, soal duit nih mmg aku xley nk main2… buktikan aku amik n gune duit orang tanpa sebab.. plzzzzzzz.

Yer benar!! Aku tau orang yg letak tuduhan ( assume as tuduhan ) amat xpuas hati ngan aku. Coz konon2 nye.. aku nih suka mengkritik. Now. Aku xmoh nk panjang2 kan cerita. Meh sini. datang ngan cara terhormat kat bilik aku.. senaraikan jumlah tuntutan hak yang ko nk sgt tuh… penuntut hak skadar bersuara, tanpa kerja keras. Ko xkan dapat gak ape yg ko perjuangkan. Cakap atas angin. Semua orang boleh. Tapi RELEVAN ke camtuh??!

Aku mmg open n terbuka.. xder halnya tuk berbincang. Face to face if u benar laki. Tengok sape bapok sape penipu. Sape pondan segala. Nk professional lagik… let’s us letak beberapa orang pemerhati atas pertemuan 4 mata nanti… ok??! Aku skarg nih mmg sangat2 berharap nak pulang kan HAK yang ko tuntut tuh…

Bukan ape. Ramai yang Tanya aku. Kenapa soal sweter tuh masih ader lagik. Bukan da bgi tau ke.. so aku pon agak ralat gak nih. Dan aku secara peribadi mengatakan. Aku da perjelaskan isu sweter tuh. Tapi nih la dia. Bile memasukan emosi dalam kerja. Atau membangkitkan isu berdasarkan maraknya api neraka didalam dada. 2 kali ( msuk kali nih ) ader kesulitan tuk buat sweter, baik batch sendiri MEP5 mahupon MMY.

Aku balik msia saban tahun mmg lama ( aku akui ). Cadangan asal buat sweter ( mmy ) bermula awal tahun 2008 ( sem 2 ) coz aku piker ley la buat skali ngan sweter MEP5. Skali harung. Ape salahnya nk buat kenang-kenangan kan.. konon2 nyer nnt. Masa balik summer bulan 6 aku buat la 2-2 sweter tuh… kite merancang, tuhan pon merancang. Sebaik2 perancangan itu dariNYA. aku redha ngan dugaan & cabaran (ketentuan) dri maha esa. Aku xmampu nk focus kat perjalanan pembikinan sweter secara 100%. Byk masa aku balik jun tuh wif ma family. N ulang alik ospital. Siapa tau semua tuh! Nampak tiap2 hari status YM “..IN KL or so on..” shopping la, ape la.. bak anggapan orang… it’s ok.. aku senyum je laa atas andai tuh…

Aku xberniat nk jaja citer simpati atau ape erk kt sini. aku pon xminat ngan simpati2 nih.. xde maknenye raih simpati orang. Sbb kita tau. Xde penah orang simpati atas org lain. Melainkan ader maksud tersembunyi. U GET WUT U PAID… dat how reality is it.. ade pulak masa nk sempati kat orang. Walhal yang jatuhkan rase simpati tuh. Xpenah pon kaw kenal, hargai, mahupon bertegur sapa. Ape makne semua tuh??!

Abiz cerita cuti musim panas. Alih2. Tuhan maha kuasa. Dia mengetahui ape yang dilangit. Ape jua dibumi. Niat aku tuk meneruskan kebantutan soal sweter tuh tym aku balik jan 2009. Coz aku tau. Orang mesti nk ape yg derang tempah kan. It’s ok.. alih2, aku xsempat nk balik bulan 1, tertulis kat luh mahfuz. FRED kamo balik bulan 11.( mama pergi buat selamanya). Aku redha… so, scara literalnya. Bguz la tuh.. asal MMG nak balik bulan 1. Dpt di ‘percepatkan’ olehNYA. Nak sangat balik katenya. Nah kaw!! Balik laaaaaa. Awal lagik kaw balik.. NOVEMBER! Bukan JANUARI.!!

Niat meneruskan perjuangan sweter tuh aku bawak mase kepulangan bulan 11. Skali lagik… niat hanya dia. Kite sibuk nk puaskan hati orang. Ader plak hati kite puas??! Urusan kepergian mama. Mengatasi… wut can I say..???!

Erm… xgune pon aku pnjangkan kesah SIMPATI nih. If orang da mmg marah org benci kita. Xley nk wat per.. anggaplah ini sbagai pengulangan. Aku menerima cadangan pelbagai pihak tuk aku trus jelaskan sekali lagi. Terima kasih kerna membantu aku. Tuhan akan pertimbangkan jasa baik kamo semua..

Sekian… wallahua3lam..

No comments: