FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, March 21, 2009

:: karisma oh karismaku p1 ::

salam semua..

huh! Gegak gumpita tika n saat ini. Maklumlaaa countdown ke acara besar MPPM da mula dah! Serata buana dicanang. Promosi xmoh kalah kekdahnya. Almaklum je laaa. Penganjuran yang hendakkan prestij katenya!! Wah!! Hebat banget nih… seraya ngan temanya. Konon2nyer.. ahakz! Blum ape2 lagik nih. Da quite hangat je entry nih* perasan sendiri!. Elok laaa, dri orang yang tolong perasankan. Wahuahaha. Ade aku amik kesah??! Aku xkesah! Sekelumit pon xde kesan nyer kat aku… hehe.. bestnye la kan jadi tuan rumah ( to be ). Gerak kerja berjalan seawal kurun sbelum masihi. Perancangan sehebat era azali. Mak ai… sgt2 bersungguh. Harapnya yang terbaik la erk. Bkan ats kertas. Malah pelaksanaan. Bukan cam tahun lepas. Bintang 10. 4 je aku bagi… tuh pon ader satu bintang simpati sebab pengarahnya ala2 bersusah payah sewa keta kulu kilir ngan megahnye. Walaupon kereta sewa! Kan!!! Mengerikan!!

Bukan isu lama tuk dibangkitkan. Malah aku lebih suka tuk memberi lontaran komen dan pandangan. Walaupon bukan disini patutnyer ( eh! Suke hati aku laa. Nih blog aku kan! ) kerna ader bependapat, nak komen ape2. Bialah di BLOG nih! Haih.. ape nih. Comon’ r.. rasional r ckit. Nih kan name nyer system demokrasi. Kite bebas tuk kemana sahaja. Blog tuh, blog tuh r.. dia ade agenda dia sendiri. Aku pon xkurang ngan agenda aku jugak. Memperjuangkan ape yg hendak disematsemaikan dalam penganjuran KARISMA itu sendiri. Kite tolak dulu point pengantarabangsaan MPPM melalui penganjuran KARISMA ini. Jauh skali tuk dihubungrapatkan… ats kertas mmg senang beb nk letak. Reality nyer???? Penah ade??! Yang ado dik2 nun!*melodi dah nih kan!!



-- pompongpompong. cengginih kah gilang gemilangnye pembukaan rasmi temasya sukan kali ke-2?? ! atau hnya ngan lontaran batu2 jamra*ops!!--

Focus aku more pada tema KARISMA kali ni.. SAYA DATANG KERANA UKHWAH. Wut so eva lah mende nye kan!! Yang penting ukhkuwah itu… sehebat dan seindah kalimah. Ape gunanya kali kita x mendalami ia sebaik mungkin. Mane ukhuwah??! Buktikan ader tanda2 ukhuwah itu dijalinkan semaksima ader! Xberapa nk jelas r sayang ur ukhuwah tuh… so, disinilah aku nk mengintepretasikan maksud SAYA DATANG KERANA UKHUWAH itu… xsalah kan kalo aku memberi pendapat aku.. tanpa dipengaruhi oleh mane2 anasir. Aku ngan pandangan aku.. sebagai pemerhati setia n hebat.* ecece. Ayat xley blah sgt

Nih bukan kate nk tunjuk pandai atau pon belagak ibarat merak erk. Malah ini adalah satu cara yang kita namakan as perkongsian. Bukankah erti hidup itu terungkap ngan cara memberi. Yang cacat cela ditampung, yang caca merba diperbaiki. Ahakz! Xtau la plak if da mmg sedia zaman tok kadok set2 SONGSANG xley di betulkan. Huh…. Itu aku nope komen. Ala kulli hal, itu pendirian masing2 kan.. kite juz beri ape yg termampu. Umpama kata2 pujangga. Kalau singkat cantik manis disambungkan...Kalau panjangan cantik manis...Mintak dikerat. Gituhhhh ~



--mengekalkan atau mempertahankan pingat sah2 la menjadi tujuan bila da ader kt medan lawan--

Bila la aku nih start nih… ahakz! Tuh yang jadi masalahnye. Da start bercakap ( menulis ) mmg susah nk berenti. Ahakz! Berjurai2 lah bebelan. Walhal ilmiah je pon.. tuh pon orang xsuke. Ahahaha. Ilmiah sangat kan!!! Peduli ape!! Statement aku, tanggungjwab aku. Bukan cam ade sorang tuh. Wat kenyataan berbaur hasutan. Alih2 xmoh ngaku lak. Siot jer ferangai ko kan! Orang selalu ke mesjid. Manalah nk ngaku mende2 camtuh. Nnt jatuh la reputasi ke masjid tuh.. dia xtau nih.. aku ade cukup bukti tuk dakwa dia, ahaha*siap kaw!!

Ok guys!! Berpaksikan kekuatan dri bulan. Aku memulakan bicara ilmiah aku dikala malam penuh syahdu ini.*nasyid la plak.* bagi direct je la kan. Orang cnie bukan tau kias nih2.. selagik kaw xhambur depan bijik mata. Haram la dia nk faham. Kena seranah sekali. Baru la terhegeh2 ‘ooooooooooo’. Kalo x… sampi matilaa xtau ape2.., bayangkanlah… mende basic pon. Pas kena lecture. Ley dia bagi respon semudah hurup OOOOOOOOOOOO.. kiwak sgt!! Xrase cam abiz Karen jerk e?? elok nyer di humban ke dalam sungai Kinabatangan tuh. Generasi bujang senang byk lagik menanti orang cam ginih! Ahakz

KARISMA oh KARISMA. 2009! Bisakah kaw menjadi temasya ulung menjaguhi penganjuran lalu?! Aku sendiri bersikap optimis, andai!!! Andai beberapa agenda ini dimasukkan skali, agar matlamat dan tujuan asal pelaksanaannya tidak tersasar jauh dibalik bull eye yang ditujukan. Melihat dari persepsi ini. Lontaran2 idea adalah seperti berikut :-

Idea asal mmg bagus.. SAYA DAYANG KERANA UKHUWAH… why not kite suntik semangat ukhuwah itu secara zahir n terang. Buang jauh2, konon2nye nk cari yang tersirat. Sebab sah2 la xkan semua dpt cari mende tuh. Melainkan mereka2 yang benaran detail menggeledah maksud tersirat, membongkar erti tersirat.. andaian yang mudah… ‘ alaaaah. Karisma jer pon. Wat per nak pening2 diri ngan cari mende2 tuh…” itu keluhan atau komenan common yang slalu kita dengar. So, imagine jika anda as one of da ajk pelaksana. Tercapaikah hasrat ukhuwah tuh?? Paling2 pon kecik hati. Kan!!



--ukhuwah katenye!!! ko nak berpimpinan tangan, atau kaki naik ke muka??! pilih cepat! ahak--

Ats dasar utama yang ingin melibatkan semua dibawah pimpinan MPPM, aku mencadangkan. Mantiqah lain membuka ruang untuk warga irbid bermain utk zone mereka. Semua almaklum, irbid nih penuh ngan lambakan manusia. Dah ramai tuh.pastinya bakat2 terpendam terselit disitu sana. Dan inilah masanya, kita mengenalpasti semua itu. Cth senang, amman merupakan mantiqah yang paling rendah bilangan pelajarnya. Why not kite irbid, saling memberi peluang tuk bakat2 kita ke sana, mewakili amman dalam acara2 yang dipertandingan. Dan ini memerlukan toleransi antara 2 presiden n ketua kontinjen masing… itu incase mereka tidak terpengaruh ngan budaya asobiah atau racist orang arab nih. Nak dok atau dekat ngan bulu bulu dia jer. Orang luar, HARAM ley join skali… yer laaa, aku cakap nih reality.. Rata2 pelajar timur tengah nih terpengaruh ngan mende tuh… aku pon xtau… mafraq ngan mafraq nyer, irbid ngan irbidnya. Mu’tah ngan mu’tah nya… tuh bukan asobiyah ker?? Walaupon dtg pada tahun yang sama. Sampai skrg nih. Xkenal orangnya.. rugi. N sgt memalukan!!

Karisma nih kan dibuka tuk semua. So, xdeer masalah pon kalo kite membenarkan ahli2 mantiqah kita bermain tuk zone mereka. Lagik ramai lagik meriah. Tuh bukan objektif utama KARISMA ker?! Kalo xde semua nih.. mmg hambar lah temasya tahun ini. Sah2lah semua sedia maklum. Banyak acara telah digugurkan. Dahlah bilangan acara ckit. Penyertaan atlit disekat, Menggugurkan acara2 berstatus antarabangsa ( seperti balapan )… ini da terpesong dri tujuan asal program KARISMA!! … atau ini adalah politik semata-mata??!. Kerna ingin menumpukan perancangan MEGA ke-2 selepas KARISMA?? Malaysian’s day??! Camtuh? Huh… jgn nanti, yang dikejar xdapat, yang dikendong berciciran. Habuk pon YANG ADO!!!


- jgn cakap berapi-api... kita yang disni ( pelawat ) mahu melihat suntikan apekah yang diperkenakan oleh tuan rumah bgi menjadikan KARISMA kali ini lebih BAIK dri irbid--

Sudah pasti aka nada yang mempersoalkan status pengangkutan. Penginapan. Segala jenis perkaralah.. mende2 simple. Sendiri yang bagi serabut… ape jenis pengantarabangsaan camnih?? Isu domestic pon xley handle. Baguz pon ade AIM yang tinggi. Dapat gapai mercu, puncak pon jadi laa ek?!? Gituh?! Determination yang sgt tinggi! *clap3*

Sekian dari aku tuk kali ini… bersambung akan datang. Mencoretkan kata2 ini melalui hatiku yang tulus ikhlas. Xde nak buat serangan peribadi atau menidakkan credibility sesape pon kaw!! Jika kita punya space yang besar kenapa perlu membazirkan ruang. Jika hendak menjayakan temasya mengapa perlu menyekat bakat terpendam??! Da~

Wallahuta3ala a3lam…

To be continued….

No comments: