FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Monday, May 05, 2008

:: KARISMA 2008 p3 ::

Sumbangan pingat…

Tidak disangkal lagi, ader beberapa acara mmg sengaja diberi percuma kepada kontinjen pelawat. Aibnya kerna kita menyerahkan ia tanpa sebarang sebab musabab. Walhal, bisa tuan rumah itu lebey menyengat. Namun ia tawar dimata lawan. Berputih mata sahajalah gamaknya.

Paling2 pon, sila beri 1 mata… xdpt no 4, no 3 pon jadilah. Nih YANG ADO… rugi mata & rugi pingat. Owh. Lupe… nama pon perlawanan, mesti ader kalah menang kan, xkan la patjam nk juara jer kan, bagi la peluang orang lain rase juara plak… x gituh???! Huh… biasalah, alasan orang ramai. Nk wat camne. Xkan kita nk paksa lak tuh rampas kejuaraan. Yg da jadi milik orang. xbaik la, nasi da depan mulut, kita sentak tangan. Tuh kuang ajar namanya… :: wink ::

Tuk karisma 2008. Aku menyumbang 2 emas. Satu gangsa… syukur2 sesangat… kalo tidak, xder la mende2 nih dalam tangan aku. ok, skarg nih mula la aku nak menceritakan, aper sebenarnya yang aku rase, sebelum, semasa dan selepas karisma.. pengakuan exclusive la kekdahnya nih… 2 emas dri track balapan 4 x 400m(2nd runner) & pertandingan khat. Manakala yang gangsa lak, aku peroleh dri volley ball. Tersungkur di semi final. Punah harapan, hancur impian. Menggigit emas, menjulang kejuaraan. Hanya gigit jari jer la aku nih.. xmampu nk sumbang ape2 tym team volley ball men semi final. Nak tau nape?? Kat bawah nih menceritakan segalanya(segala kah??!)

Perasaan aku sebelum karisma bermula…

Semggu dua karisma menjelang, aku terus meletak harapan yang terbawah untuk irbid(volleyBALL) kerana beberapa sebb yang sgt2 berat sebelah n tidak logic. System perlawanan awal sewenang2 nyer ditukar. Dri liga trus kalah mati. Mau tak angin aku.. bukan aku jer yg angin rata2 player xpuas hati. Sedangkan acara lain ader saringan(liga) kenapa volleyball xder??! Jawapannya seperti berikut :-

a) Volley merupakan acara minor dlm karisma jika dibandingkan ngan 2 acara sukan yang mendapat sponsor terbesar.

b) Volley menyebabkan percanggahan besar dlm tentative.. dik kerna volleylah, telah memberi kesan terhadap perjalanan majlis & acara.

c) Volley merupakan ‘makanan’ kontinjen irbid. So antara cara nk sekat kemaraan. Kita kena wat kalah mati* see, statement dia**

d) Ramai sgt yg men volley, depa terlibat ngan bola sepak. Konon2 nyer kena meraikan pemain bola..

e) Dan macam2 lagik… baik aku stop jer…

Tuh antara reaksi yang diberikan mengenai volley. Then yg mengarahkan pertukaran itu, bukanlah AJK tertinggi KARISMA. Malahan orang yang tiada kena mengena dalam komuniti karisma 2008.. secara xlangsung member kesan terhadap pengurusan lokasi & system. Kejap itum kejap ini. Sian lak aku tgok pengurus pasukan… pening dibuat nya…

Dah dapat info kate kalah mati, aku trus cakap. Aku TARIK DIRI dri pasukan volley. Coz ketidak adilan dalam system perlawanan, xder standardize.. patutnya, klo nk wat. Bia semua sama. Janganlah itu ader, ini xder... tuh kejam & zalim namanya…

Kita juga mahu meraikan kontinjen yang punyai harapan tipis(kekurangan Atlit) tuk membuktikan depa jugak boleh member saingan, bukan buat kalah mati, sekali main nye dah pulang ngan tangan kosong. Sian la derang, datang jauh2, sekali main. Xder harapan nk perbaiki prestasi… huh!! penat aku cakap…

Dalam masa yang sama lak, aku terkilan. Bilamana ader yg mengatakan, aku mencari pengaruh untuk merosakkan bond pemain volley ball irbid. Aku nih, hasut pemain tuk tarik diri dri acara bola tampar. Sebenarnya, itu semua xbtul.. aku xde pon nk hasut2 orang supaya ikut aku. aku juz bgi tau ape yg sebenarnya berlaku.. dengan meluahkan ketidakadilan yang berlaku.

“… kalo camnih laaa. Baik kita xyah hantar jer skuad BT…” sungutan aku. mau idaknya, pnya lama wat latihan training segala. Sesuka jer bgi pertukaran KALAH MATI… xberbaloi sgt!!!

Perasaan semasa KARISMA bermula.

Mengharapa magisan, itula kata2 aku didlam hati. Prospek yg di sasarkan.. makin sukar untuk diraih. Melihat semangat peserta2 dari zon lain. Mereka memang hebat. Maka, menambah lagik la aku nyer negative perspektif terhadap irbid.

“…habis la irbid harini…DISASTER…mane pergi focus masing2 nih??... xkan ngan mantiqah yang kureng org pon boleh lost… kita tuan rumah, kita ramai penyokong. Mane g semangat kita2 nih??...” kena bebelan aku… huahahahhaha. Derang(mantiqah lain) siap ader yg overlapped. Boley jer perform well… kita yang ader tuh, juz mmg khas slot tuk dia. Xder ape2 pertindanan pon. masih lagik xboley perfom ngan baik. Heran sungguh aku… disaster, memang disaster… kalo camnih lah. Camne nk target 21 pingat**keluh dalam hati**

Tuh Perasaan negative diawal pagi. Naik tengah hari. Setelah mendapat laporan n info skuad wanita.aku tetiba terpikir, kenapa nk down di awal persembahan, sedangkan ia baru bermula. Dengan kutipan skuad wanita 7 emas di trek balapan. Dripada 9 emas yang dipertandingkan. Terus semangat untuk menuai emas dibumi sendiri semakin menebal. “…kalo diorang boleh, kenapa kita(lelaki) xboleh…” so, nak xnak, kita kena sama2 galaz tanggungjawab nih sama.. naikkan pasukan merah di carta kedudukan pingat…

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiii.. ngan kemenangan besar atlit wanita kt trek, memberi cabaran n tekanan hebat kt lelaki sebenarnya… mane ley kalah ngan kontinjen wanita. Kami bakal bersaing tuk menyumbang seberapa banyak pingat yg mungki. Sama ader sama 7 emas, atau bersih kami sapu** azam tuk pasukan. Dihari pertama**

Lubuk emas MU’TAH…

Mengganas dan agresif. Begitu perumpamaan yang seharusnya diberikan buat kontinjen mu’tah. Berjuang habis-habisan demi menyekat kemaraan tuan rumah(kami irbid) menuai emas di lapang sendiri. Berusaha keras bersaing dengan atlit2 irbid yang rata2 mempunyai semangat tersendiri. Tidak kurang jugak dik kerna di asak pihak lawan, sudah mula menggeleng kepala lambang mahu tersungkur dipertengahan.

Namun, istilah lubuk emas bukan sesuatu yang mudah untuk digali. Skuad wanita irbid tetap mempertahankan benteng2 penguasaan dripada terus dirobohranapkan oleh kontinjen lawan. Tahniah & syabas diucapkan atas ‘kerjasama’ jitu dari skuad wanita kita… heheheh

Tidak terniat nk menafikan kekuatan skuad lelaki, tapi… kita masih tidak cukup kuat utk menyekat kemaraan kontinjen lain. Lelagik mu’tah.. sehinggakan ader beberapa acara fav, dengan percuma diberikan sebagai ‘hadiah’ kepada deligasi lawan. Gagal bawa pulang mata, apatah lagi pingat. Sungguh menghibakan… kredit jua sewajar nya diberikan kepada yang kecundang diperingkat saringan lagi.

Sekurang2 nya ade jugak memberi persembahan di medan juang. Waaaalaupun hanya pulang dengan tangan kosong, berputih mata. Sesingkat 3 saat untk ditewaskan. Huh!! tiada logiknya… sepintas itu gaya kekalahan. Baik sahaja meLADEY dirumah, masak2 untuk atlit.…

Selepas karisma,

Aku rasa. Kita memang kena sentiasa positif. Itula moralnya. Selama nih, aku xpenah down gila2 sampei kate xder harapan segala, yang tang kali nih. lain ckit. Perasaan nih. xtau la naper…

Bersambung….

No comments: