FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Saturday, May 24, 2008

:: Ibuku seorang pembohong p1 ::

Kita percaya. Wah!! Aku percaya. Kita mean AKU.. kita orang KL. Beradab sopan. Ganti nama diri pertama antara yang fofuler adalah KITA. Bukanlah AKU. cam ader satu tempat tuh. bile orang KL masuk jer. Terus kena zasss!!

“…eh kenapa ek orang KAY ELL suka guna KITA untuk kata AKU. pas nih aku xmoh dengar dah KITA2 nih. guna aku jew sudah…” aw kama qal…

Dah2, cukuplah sekali. Aku cerita situasi itu pada post terdahulu. Sekadar mukaddimah sahajork.. buat ape ungkit2 mende lama. Just biarlah parutnya sahaja yang menjadi kenangan. **Alamak terlebih sudah!!!

Aku percaya pada ape??! I believe, dalam hidup kita nih. penuh dengan arts. Setiap apa yang dihala, kita tuju. Perlu ader seni kearahnya. Bukanlah dengan teknik semborono jer. Men REDAH JER… itu sumbang langkah namanya. Jika Berjaya, tersenyum lebarlah. Andai gagal. kecewa muka. Lesi jiwa..

Dalam mendidik, seni itu sangat penting. Da way u nk interact dengan golongan sasaran mestilah nak xnak full wif effort. Cukup2 rasa. Xder lebih xder kurang. Dalam erti kata lain. Tidak boleh over done!! Selangkah kehadapan. Bencana menimpa. Kurang setapak kegarisan, hancurlah harapan. Sia2 usaha yang dikerjakan.

Terbace satu artikel yang diambil dri mastika katanya. Nih pon via FS(buletin).. dan ader gakz yang bagi aku melalui mesej(4ward2 nih la!!!)... seb baik aku bace dulu. Coz tajuknya yang menarik. Kalo x, dah nampak FW sign tuh. aku delete kan ajork.. menyemak jer. Input YANG ADO. Xder benefit langsung kalo set2 4ward mesej yang pointless. Kok yer pon nk berjuang atas nama AGAMA… menyebabkan orang meluat ader lah…

Pas aku baca2 mende(kisah) tuh. trus aku buat satu konklusi. Bahawa, kat dunia nih, kita perlu belajar seni.xkesah ape jenis dan bentuk seni pon. tuh yang aku letak kat awal post. Bout ART. Xde art, manusia akan jadi kelam kabut. Gundah gulana. Xtentu hala. Meroyan xpasal2*ops!! Hampun MH** nih skadr cth jer yer.. kok yer pon nk terasa. Pedih lagik aku nih di highpitch arituh.. kannnnn!! Wat suspen jew!!

Dan in da same time. Setiap situasi yang dikisarkan didalamnya. Aku ingin berkongsi sekali pengalaman aku selama beberapa tahun hidup di bumi tuhan ini sebagai penambah bahagia duka dan ceria. Coz, kehulu kehilir tempat aku merantau. Aku jmpa macam2 aplikasi kesenian. Ada yang menyenangkan, ader jua yang menghibakan. But I’ll try to make it as I felt. Xder kurang, xder lebey. Cukup2 jer aku bagi..

Tajuknya :: ibuku seorang pembohong :: mengerikan jer tajuk cam nih kan. ibu manalah, yang suka sangat berbohong nih. ibu kandung kah??! HIBU HAYAM kah??! Atau ibu2 yang lain. Dalam banyak2 ibu. Tang kandung ngan HAYAM tuh jer yang leh menipu. Ader pernah dengar ibu jari menipu??! Ibu roti menipu??! Belum ader lagik kan??! so xderlah kes menipu or berbohong untuk set2 itu… kes tidak dibuka. Kuikuikui

bermulanya cerita...

--Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dijadikan renungan anda sekalian.

Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata :

"Makanlah nak, ibu tak lapar." - PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.

** baik kan mak camnih??! Dah pale muka. Cekung bagai nak rak. Xngaku lagi yang awak tuh LAPAR!! Seni pembohongan yang amat jelas. Mengajar anak tuk berbohong.

Positifnya, berkorban untuk anak.tindakan yangg wajar... Ape guna lahir anak kalo kita xmenjaganya. Btul??! Camne pon keadaan ANAK. Kita hendaklah jaga dia. Sekrang nih. camne pon keadaan IBU adakah anak itu perlu diemaskan??!

Aku melihat, kalo dah sampei cekung pucat lesi diri tuh. xyah la menipu kata xlapar la.. ape lah.. makan jer part u. nak di kirai2kan nasi tuh tuk anak wat per??! Sah2lah anak tuh dah masing2 gebu. Gomok bulat terbuntang camtuh. Nak boyie makan apo laie cam tuh??! buang bogheh yo… let say anak tuh sakit. Asyik boghie diyo makan yo. Masuk sepital. Duit layie.. tak ko namo ea caghik susah??! Makanan pon ala2 xcukup. Ader hati nak baya kos medicine.

Tuh anak sakit. Buwek omak lak yang sakit. Sakit bukan waktu sebona ea. Kan susahkan anak tuh. nak sangat berkorban kan??! makan dirilah gayo ea hah… induk sakit. Camno nak boghie anak makan. Mulo2 homak ea sakit. Then mati, peh tu.. ank xdo sapo nk bolai boghie makan. Anak pon mati. Elok sangatlah.. duwo2 mati.. bahagia anak beghanak. Sehidup semati..**

Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata :

"Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." - PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.

** owh nih yang paling2 best nih… keadaan berlatarbelakangkan keadaan yang susah dan daif. It’s fine… coz memang itu yang sebaiknya untuk menyentuh hati kearah keinsafan. Xder sukar, perit sengsara nih. orang memang payah nk TERASA… it’s good.. sayangnye, keadaan pembohongan itu tidak menepati semasa yang ada. Itu yang menjadi persoalan.

Satu cerita yang hampir sama. Aku mendengar sendiri. Dialog seerti dengan

“makanlah nak, ibu xsuka makan ikan”…

dia xtau yang anak dia memang gile ikan.xnyuman2 lah kate oghang n9...hahahha... Ikan siakap 3 rase lak tuh. lagi nak statement ala2 orang ngantuk disorong bantal. Silap besarlah… Ape yang 3 rase pon aku xtau!! Yang penting namanya dalam menu is siakap 3 rase. Wuteva!!!

Anak beranak, ko bagi jer lah ape pon. semua ditala, sebetul2 talaan. Sapa yang xbiasa ngan family rakus(semangat makan lebeh) nih. MAKAN HATI dan jadi bahan bualan 7 keturunan lah gamaknya. Yang kt cnie pon dah jdi bahan post. Memang sampei kesudahlah cerita ini di narrated kan. mieahahaha.

“…Owh ibu, xnak makan ikan kew??! Selama ni, yang bawal masak sambal. Keli sambal tempoyak tuh. aper cerita??...”

respon si anak. Mahu dan2 tuh terkial2 muka xtau nk letak mana. Padan ngan muka. Menipu anak2 lagi. Kalo stakat menipu set2 anak yang makan kepala ikan(ikan sungai) xper lagi.. ini ikan siakap mak cik oi!! Siakap merah 3 rase lak tuh. sekilo 24 hengget(harga semasa). Memang xberbaloi menipu anak2 yang ader diet GRAND cam tuh…”

--mentekedarah kepala ikan sungai dikatakan boleh membebalkan otak. Ape releven nyer.. aku xtau. So mohon petunjuk & pendapat..--

Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih

dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata :

"Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.

**memang lah xngantuk. Nak cari duit ngan pintal2 doh. Uli2 tepung. Kalo ngantuk. Camne nak ‘gali’ rezeki bumi tuhan.. kenyataan bohong amat tepat dan kena pada masanya. Barulah betul cara didik anak. But!! Xboleh gaks dikatakan bohong. Coz, kalo bohong namanya menyusahkan diri. Elok2 deal pagi ngan orang anta kuih. Alih2 terlajak tidow. Kul 11 pagi baru BONGKAR. Camnor tuh??! duit xdapek. Kuih makan sendiri.. huahahah.

Tersongguk2 tuh tando ea berzikir munajat sambeil piat2 topong. Buek apo la siyo2kan maso ngan adaaaaaaaaap yo topong2 tuh... tanpo buek apo2 yang leh mendatangkan pekdah. Bermunajatlah kek tuhan. Ado gak saham tuk diri sendiri yang dilaburkan tuk ‘maso dopan’…umo pon xpanjang.. tggu maso yo layie..tul x??! songguk2 ado makno. Bukan songguk2 siyo2..

Kebetulan lak tym bongkar(terjaga) tuh. omak terlobeh sangek zikir ea. Terhangguk lobeh laaa.

"..Xyah ditanyo… tuh kojo mak.."(balas omak)

"...baik tido yo, xyah susah2 tanyo kek den nih ha. kaw tuh esok skolah. Tidow yo lah!!.." <-tambahan sentapan seorang ibu. Padan!!!

Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata :

"Minumlah nak, ibu tak haus!!" – PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.

**yer2 jer terkomat kamit berdoa tuk anak dia… xtau yang ibu sedang seranah, dah kul bape xkuar2 kelas lagik nih.. kerja banyak kek dapur tuh. baju xlipek layie. Laman xsapu layie. Yang soghang ni lak, terHOMPAP2.. tuh yang terkomat kamit tuh… xyahlah optimis sgt. Kalo nk tau bile ibu tu berdoa. Ko bgi je la sms kat dia. Mintak doakan tuk xm n wuteva, dan2 tuh kang. “..yaaa ALLAH, engkau perkenankanlah kejayaan anak ku…” (sejurus dia dpt sms)

Dia time panas2 berdentum camtuh. Leh lagik kate dia berdoa.. huh.. xcaya kan??! try la tnya kalo korunk dlm situasi ituh… punya lama dia tercegat kek dopan pintu pagar. Yang ekau lak, leh layie layan kawan. Gughau2 bertubeng itu ini. Tgok nanti apo respon homak..

“…alo mama. Dah lama tggu??!...”

“… memang lama tggu nih!! dah puas bertubeng ngan kawan tuh?? xcukup masa, mama sedia tggu nih. ramai lagi kan nk ditubengkan tuh. pergi laa. I’m waiting 4 dat…”

“…Really??... wait ya…”

“… cilak* bertuah nyo anak!!!...”

--any komen on dat??! Huahaha. Hidup nih mmg kena jadi pemerhati yang hebat. Even kalo u as stalker pon, tapi xder deria yang ‘cantik’. Maka sia2 jew laa… kita berkongsi atas pengalaman. Bukan tekanan mahupun keterpaksaan.--

Ada lagi 4 pembohongan yang di ‘ajar’ oleh ibu untuk anak2 nyer. Seperti yang diceritakan.. namun ini akan bersambung. Coz panjang sangat weyh!!. Nk sambung study lak. study SENI mendidik anak2.. hehehe. Adakah perlu berbohong, adakah perlu menipu anak2 yang berdietkan LAY’s bukan ROTA. Tipu anak2 yang layan TORA bukan PIZZA.?? Sambungannye next..kikiki


No comments: