FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Wednesday, May 21, 2008

:: dedikasi p1 ::

Salam semua..

Post kali ini lebih bersikap defensive. Xtaulah kalo korunk sudi meneruskan pembacaan or wut. No matter it is. Aku kena gak m’perjuangkan ape yang aku buat tika ini. Coz ini adalah antara cara & minat aku untuk mempertingkatkan lagi social life style & ilmu social aku. so, tuk pertama2 nya. Aku nk katekan. Yang aku agak kecewa!! Sgt2 pelik dan heran ngan apa yang berlaku.

1st… mula2 aku iklan kan khidmat tuk menyampaikan dedikasi :-

“…salam semua...menjelang FINAL nih..kami ader mbuat satu khidmat pyampaian dedikasi tuk sesapa sahaja sbgai p'yuntik smangt mhdapi final...dedikasi boleh dihantar kpd saye(nadzeem) bgi SISWA, & siswi kpd saudari khairunnisa IKIP...dedikasi hendaklah sampei b4 @ pd 17hb mei...ade 2 jenis dan bentuk. 0.25jd & 0.50jd.dijamin best & m'narik. ensyallah...maaf pd yg berada diluar liputan... :: mengikat ukhwah itu, suatu yang indah :: [F]A[R]I[D] (5/8/2008 4:02:44 PM)…”

Soalan pertama(RESPON) yang aku terima is

“…mende nih under siapa??!...”<- dan inilah ISU yang nak aku ketengahkan dalam post kali nih. andai ada yang terasa hati. Harapnya ia mampu merubah da way u berfikir out of da box. Aku xkan kata yang aku nk mintak maaf. Jika post ini melukakan hati2 yang membace. Aku peduli ape ngan hati2 itu.

Persoalan.. !! perlu ker buat mende such as ginih nk apply hitam putih??! Dan kenapa isu UNDER siapa itu yang menjadi main point tuk menanyakan persoalan. Ape2 yang aku buat. Satunya is tuk KEPENTINGAN AKU sendiri(terutamanya dlm mende nih. dedikasi). Aku xpikir orang lain dah. Coz inilah dia cara aku mencari kepuasan dan kseronokkan. So, wut da problem??!:: menjalinkan ukhwah itu indah ::

Lain padang lain belalang, lain orang lain ragam. Dan ini adalah effort aku tuk mengenali orang. yang awak tuh dok Tanya banyak2. Then HARAM kenal kawan2 under persatuan sendiri. Aper cerita?!! Alo dear. Common lah, bila lagik nk buat mende seronok2 camnih??! Ader ker unit yang naungi korunk tuh buat mende2 cam ni??! Byk cara tuk capai matlamat UKHWAH tuh. dan inilah antaranya..

Aku nk bayar balik harga majlis korunk yang aku xdapat hadiri sebelum2 nih. terbaru, SOLAT HAJAT dan qiamulail pon aku xdapat datang. Coz ader kerja. Mmg aku nak datang. Tapi dah xder rezeki tuk kita kumpul sama2. Who can says??! Ape2 pun. Soal hati nih. tuhan jew yang maha mengetahui. Aku xleh nk cakap byk. Even aku jdi jujur pon, still ader lagik yang neragui. So, xpelah!!!

Point ke-2… aku heran dan pelik. Mmg kt sini apa2 hal kena melaporkan ker??! every single step yang kita buat. U kena catat dalam buku gerakan. Kemana, ngan siapa. Masa bila… camtuh??! Huh!! bz bodinya. Kalo tuk sumthin yang besar no wonder lah. Nih dalam radius kecik pon nk kena register??! Aiiyoooooooooooooh… anak muda.. tolonglah. Kita mahasiswa. Ko pon mahasiswa. Hebat lagik!! Tapi kenapa ader pemikiran cam tuh dik oi??!<- dik xsemestinya anak2 hingusan. Perkataan DIK adalah umum..

Ntahlah. Aku mmg xpuas hati ngan perkataan UNDER tuh. let’s say aku di bawah MAJLIS MAHASISWA YARMOUK(MMY). Tuh pon kalo depa terima aku apart of them. Kalo x, xkesah jer… skada nama tempat belajar. ‘kebajikan’, HARAM satu pon xder. Tuh aku xleh wat ape. Yer lah, kita sedar. Kita sorang. Depa ramai dan ‘besar’. Mane leh lawan dik non!! Nak xnak. Kenalah mengecilkan diri. Xder niat nk bukak pekung, tapi inilah realitinya. Wutever!!

Kesimpulan statement diatas.. dak2 nih terlampau kuat ngan BIROKRASI yang mengamalkan DISKRIMASI. Walhal, yang dipilih YANG ADO buat kerja. Sekor2. Nk kena push. Bru bergerak. Sekor2, nk kena Tanya. Baru terkial2… LEMBAB dan terHEGEH2.. xproaktif dan produktif. Mane ntah hasil kerja selama nih, aku pon xtau. Camtuhlah mendenya. Sampei kemati pon. sebab per jadi cam tuh??! sebabnya ‘terlampau sempit’. Xde reti nk bukak ruang tuk sumthin yang belum dicuba. Dan takut amik risiko.

Trendnya disini. Kalo u as unit penerbitan(sebagai cth yer…) hnya ngan kertas dan plastic beg kulu kilir wif material edaran jer lah. Xder mende lain dah ko buat. Alasan nyer senang jer

“…aku unit penerbitan. Yang tuh, under AJK lain.. nak, kena Tanya dia. Aku xleh kata apa2…”

See, 1st word yang nk aku highlightkan. UNDER tuh. dia TETAP TAW!! Maksud aku bukan lah kita nk take over mana2 bidang kuasa terlibat. Tapi, dah kata u dalam persatuan even majlis yang sama. Dan AJK lak tuh. aper salahnye, bergerak sesama.. nih nk tggu unit tuh buat, barulah terhegeh2 nk buat. Tuh kalo buat. Kalo xbuat. Berkulat dan berlendirlah persatuan/majlis sampai bila2. Xder kemajuan langsung!!

Dalam pengurusan. Kita xboleh ambil alih bidang kuasa MAJOR tanpa hitam putih. But!! Dalam etika dan cara kerja yang efektif. Kita boleh menggunakan ‘nilai’ kita dalam persatuan, tuk menggerakkan ahli dan aktiviti. Bukan hny tertumpu pada satu aspek/bidang jer. Dah u unit penerbitan. Xkan hny TENUNG, HADAAAAAAP kertas, PC. Printer dan machine photocopy jew??! ‘Bergerak’lah depan ckit. lihat ruang ape yang ader selain mende2 tuh(kertas, PC. Printer dan machine photocopy)..

Owh… terlebeh sudah!! Tuh baru mukaddimah. Hehehe. Cerita sebenarnya adalah seperti berikut.

Bersambung….

3 comments:

Ahmad Saifuddin Amran said...

Cuma beberapa komen. (minta izin guna ayat skema)

1. Infiniti tahniah atas idea dan gerak kerja yang saya kira sangat proaktif di tengah-tengah mahasiswa kita ralit dengan kehidupan bersendiri, individualisti dan ananiah lantaran peperiksaan yang berada di sekitar penjuru (around the corner). Usaha mencari inisiatif menggantikan program PERMAI yang tidak semua orang mampu dan paling penting mahu melaksanakannya ini sangat patut diberikan penghargaan, walaupun tidak setinggi gunung sekurang-kurangnya cukuplah dengan ucapan terima kasih.

Tujuh sikap muslim yang efektif, salah satunya dalah proaktif.

2. Kita di sini hidup dalam suasana komuniti berpersatuan. Dengan kata lain, gerak kerja kita tidak dapat tidak mestilah secara kolektif supaya manfaatnya dapat dioptimakan kepada semua. Saya memuji inisiatif saudara dalam hal ini. Namun begitu, alangkah lebih baik sekiranya idea dan gerak kerja ini walaupun tidak dianjurkan pihak persatuan, sekurang-kurangnya biarlah diketahui pihak atasan. Dikhuatiri nanti akan berlaku pertikaian (sudah pun berlaku) terhadap saudara dan pihak persatuan sendiri. Persatuan akan dituduh tidak proaktif dan lembab dan tidak ketinggalan saudara juga akan dilabel anti-persatuan (atau anti-sazah. hehe just kidding)

Sukar kita nak puaskan hati semua orang. Ambil pengajaran kisah bapa, anak dan keldai. Tapi sekurang-kurangnya kita dah usaha untuk bagi kepuasan kepada semua.

3. Selalunya golongan idealis ini di mana-mana pun akan mendapat tentangan dari golongan tradisionalis. Dua-dua pun tidak bersalah. Tradisionalis teguh mempertahankan pendirian2 yang selalu kita lihat sudah lapuk kerana mengambil langkah berhati-hati dan berwaspada (berdasarkan pengalaman lalu). Idealis pula yang kita lihat mempunyai banyak idea pembaharuan dan sangat proaktif kerana melihatkan sesuatu itu sentiasa perlu mendapat suntikan nafas yang baru. Dalam hal ini, kedua-dua pihak perlu saling bersangka baik dan memakai kasut orang lain supaya tidak berlaku perbalahan yang merugikan.

Walaubagaimanapun, dlm soal mencuba sesuatu yang baru dan mencabar kelaziman yang lapuk ini saya sehaluan dengan saudara. Saya menantikan idea pembaharuan saudara yang seterusnya.


Maaf komen yang agak panjang.

nadzeem said...

thanx saifuddin..
sgt bersetuju dgn kebersamaan yg anda maksudkan.. coz ape yg cube kita(ramai dikalangan kita juga) nak adalah nafaz baru. antara yg tersedia ade, dengan elemen yang mampu memberi kelainan. bukan tipikal...

ap yg diharapkan, idealis2 nih mampu diberi ruang tuk BERSAMA menggerakkan persatuan.majlis mahupon organisasi...

3. Selalunya golongan idealis ini di mana-mana pun akan mendapat tentangan dari golongan tradisionalis. Dua-dua pun tidak bersalah. Tradisionalis teguh mempertahankan pendirian2 yang selalu kita lihat sudah lapuk kerana mengambil langkah berhati-hati dan berwaspada (berdasarkan pengalaman lalu). Idealis pula yang kita lihat mempunyai banyak idea pembaharuan dan sangat proaktif kerana melihatkan sesuatu itu sentiasa perlu mendapat suntikan nafas yang baru. Dalam hal ini, kedua-dua pihak perlu saling bersangka baik dan memakai kasut orang lain supaya tidak berlaku perbalahan yang merugikan.

selama nih, terlalu besar ruang untk tradisionalis. maka, apa salah kiranya, ruang itu diseimbang tarakan saiznya. agar kita akan terus proaktif dan mencapai matlamat dan sasaran MENGANTARABANGAKAN mahasiswa kita...

:: mohon pendapat andai ada tersalah, kurang dan cacatcelanya ::

baez-kun said...

setuju
ape salahnya kalo ada individu yang sudi nak buat konsep dedikasi ni
seme nak berdaftar segala ngan PERMAI tu adalah unacceptable, bukan nye buat keje mudarat, bukan nye nak buat aktiviti besar
ntah2 pasni nak gi amman pon kene tulis kat dalam buku log permai ?
jgn lah menjadi terlalu rigid dan mengikat semua pergerakan dlm satu badan, itu adalah penat, tiada kebebasan, dan rigid