FORTITUDE GOLD

FORTITUDE GOLD

Thursday, October 25, 2007

:: keNyataaN baLaz ::

~Salam sumer~

Direct. Laju atau dlm erti kate lain nyer LASER. Mmg da sinonim ngan aku. Itu la cara aku dlm mympaikan sesuatu. Xreti la kate nk simpan2, or bertapis ala2 pijak semut xmati. Tapi bile da ngan ‘kelompok’ masing2 boley plak *matilaa pecs lob** Aper sumer tuh??! Hipokrit ker? Atau itu sbnarnyer yg nk ditonjolkan.

Mmg mentality aku len dari yg len(dri depa2 kat cni) yerlaa kan, depa nih mentality ala2 maleykat gituhkan. Tuh yg nmpk len jer kalo compare ngan aku nih. well, do I care?? Xyah la nk samekan aku ngan y glen. Sah2 la aku nih xley nk disamakan ngan derang... dat’s quite enuf rite??!

Bile ader sumthin, mmg da secara kebiasaan nyer aku akan letk kt blog nih. xderlaa nmpak bersawang nnt blog nih*kan Bujie kan** hehehe. Dis is all about aper yg ade disekitar aku. Salah ker aku nk bercerita???. Itu dari sudut kacamata aku. So wut??! Kekerasan adalah jawapan bg kekerasan... camtuh???

Ok fine. Stelah 3-4 hari pbincangan djlankan, smua mnde da dipostmortem kan. mka aku ngan rasminyer ingin m’geluarkn bbrpa kenyataan berikut. Mende berkaitan rapat ngan my previous post. Biler post tuh kua jer. Ader la 2-3 org yg mlenting sakan. Malahan kian ramai.. Nope komen!!!

Thanx pada beberapa org yg telah sudi membantu mencapai jln keluar dlm konflik berantai serta dingin ini. Aku xrase aper2 pon sebenarnyer, just want to make it clear . nih bkn la kptusan aku semata. Tapi bbrapa org, tmsuk insan ‘luar’ sana yg byk mberi idea. Biarpon bkn dlm bdang diorang, n xkan msuk pon dlm mnde2 camnih.. nmun sumbngan n lntaran suare tuh yg aku hargai.*waah, matila kelas vocal kan..**

Xtau pon ader yg mkin hari mkin mluap2. Luapn yg mbahang. Xsmpei kt aku pon asal nyer. Tp bile da sorg dua nih involved. Mka baru la aku amik jalan tuk mbuat double check. Double check aper2 yg fatut. B’mle ngan p’gesann till la ke meja perbincangan(forum a.k.a conference) idea2 b’sama adlh tuk k’pntingan b’sama.*gigih sgt nih!!!**

Luperkn isu nyer, just nk bg tau. Inil adalah satu pdapat.ley. kate yg digunakan utk mcari jln kluar. Sbb aper yg tkndung dlm post 20 oct itu adlh bdasar pdpt aku. Aku boley mgeluarkan aper2 jua pendapat, pkataan mhpun komntar. Tuh 1st skali.keras. lembut .hangat atau suam. Bukn la psoalan nyer.!!

dan ikuti beberape persoalan yg diajukan kt aku…. [S] adelah penanya soklan.

S :: Xrase ker perkataan2 dan ayat dlm blog nih boley menyebabkan ramai tersinggung mahupon sakiet hati?

Owh perlu ke nk tersinggung segala. Ade mention secara khas ker. Sape makan cili dia la rase pedas. Kirenyer tahap penceritaan aku nih maseh agik tuk menjaga name baik tau. Sbb aku xder nk trus m’dadak fire m’fire. Skalipon aku boley b’buat demikian. Nk letak nama xder hal.... Tpi adakah tuh satu necessary ? I don’t think so.

S:: camne plak ngan kata/perkataan kesat lucah tuh? Itu langsung xmenggambarkan ko seorg yg terpelajar. Lelagik dlm bidang agama.

Ok, senang citer. Kalo kite tgok babi. Xkan la terang kite nk kate itu LEMBU or KAMBING plak. Tuh satu, yg keduanyer. Sumer org belajar agama nih xleh kuar kate kesat ker? Ramai jer yg lagik a3lim wara’ yg sgt2 gemar carutkan org len. Kenapa tuh xdiamik kire? Tuduh org itu org ini segala macam? Baik sgt ker? Baguz sgt ker. Itu hipokrit name nyer. Sgt pndai bermain talam. Agama mengajar bermuka2 ker? Bialah aku kate secara zahir/terang-terangan dri trus menjadi mereka2 yg suke berpura2. Nk bg cth, adalah tlampau byk. Watper nk cbuk canang2 citer org, dia ngan cara dia. Kite ngan cara kite.

S:: cara ko salah. Ko terus tembak n laser ‘org2’ itu.

Itu la cara aku. Nk wat cara aper agik?? Cuber gtau. Meh cni kalo sesape yg bley mengajar aku cara tuk elok susun madah n kata2. Biar tampak manis dibibir hdpan, tapi busuk bile toleh belakang.

S:: katenyeh ko bengang ngan seseorg kt TB yg xletak nama sbenarnyer?

Erm.. xder la aku bengang atau marah pon. juz geram lite2 jer. Sbb slalu nyer mmg aku tau sape yg dtg tuk drop sumthin. Kenp nk myamar(xletak nma yg aku kenali). Ntah dri celah maner ntah dtg. Aku pon xtau. Wat aku ttnya2. So aku pon crik la identity makhluk kenaan. Tuh pon atas bantuan bbrpa org kawan blog yg sudi mbntu. Dan finally…

S:: knp nk mintk tolong org luar plak, budak cni da xder ker?

Aiyooooooooo!! Is dat stu ksalahan. Itu la namenyer saling bantu membantu. Kalo nk islamik ckit, kite panggey as “ukhwah” boley!! Juz nk tau sape yg suke sgt dtg kt TB tuh. Itu jew.. Yela kan, kot2 ley kenal ker. Waalaupun…*ops!!

S:: ko sentap ngan link yg dberikan oley makhluk bkenaan?

Aloooo dear, knp plak aku n sentap. Dia yg terhegeh2 sentap adelaa. Tolong la aku nk sentap. Lgpon link dia bg kt aku tuh pon sgt bermakne. Siap aku wat book mark agik. So??

S:: komen pasal ayat2(nasihat )yg ditnggalkan kt TB?

Komen??! Satu cdangn naseht yg sgt baik n baguz. Bukn tuk aku sajer, malahan tuk sume yg dtg ke blog aku. Yer! Aku mmg xsopan(as he said) .. sbb ade p’kataan yg disensored kan. itu tpulang pd aku dan terpulang pda dia jua.

Sbb dia kan xpenh nk kesat2 kan org nih… susun kate pon teratur, sopaaaan sgt kan. biar laaah!! Lagik satu, thanx sbb dia(beliau) cube tuk think +ve stuff bout me. Wat susah2 jer. So sbb post tuh, dia da ilang +ve thinking bout me. Nih based on ape yg dia katekan. Aku juz menterjemahkan.kalo xder post tuh, dia smpi skrg akan trus +ve thinking bout me. Rite??

S:: maksudnyer ko kenal la org nyer?

Hohoho. Nope further komen on dat. Juz cukup kalo aku cakap “…aku pon cam ko gak.aw2…” ker ape ntah yg ditggalkan kt TB tuh. Nnt aku check blik. Onemore thing. Perlu ker mende(statement) tuh? Cam aku?? Dia dialah, aku akulah. Aper nk sama2 lak nih??! katenyeh org sopan, manekan same ngan org xsopan/beradab cam aku nih…!!!

S:: setakat tuh jer(pasal TB)?

Ader agik. Aku sgt2 xpuas hati biler ‘mereka ‘ itu m’gata mereka ‘buat’ cerita pasal aku. C..... Aper sumer nih? kate korunk tuh lindungan kaabah segala*matilaa deena** knp ade plak nk buat2 criter pasal org len? Da xder mende len ker nk buat?

“… ko tau x nape org suke wat cerita pasal ko, sbb ko yg mbuatkn org wat citer pasal ko…”

beh kurang la ayat nyer. Nk ker aku copypaste?? Nk boley jer. Nmpk sgt kan... (hope ko pun faham la erk)..nmpak ape tuh xyah ckap laa. Nnt btambah2 lak keruh nyer..

S:: mane dapat tau pasal dingin2 nih, sapa yg sampi kan berita kt ko,supya ko sedar?

Ntah la, tuh pon ader sorg hamba allah nih. dia dtg bgtau aku. Aper sbenar nyer yg tjadi kt ‘lua’ tuh. Kalo x. mmg aku xtau pon. n malaz nk amik tau pon. Da borink da ngan mende2 cam nih. bg aku, kalo da smpi kt TB tu. TB jer laa. Xtau la plak kalo ader bwk sampi lua. Sbb aku bukn la jnis yg suka jaja criter dluar kawasan. Kt situ, situ jer la. Xperlu kot nk bwak smpei satu timur tengah nih.**ops!!!

S:: maksud nyer?

Bangge sgt ker kalo nk publish citer diri sndri bia org len bace. Then wat citer itu ini.**matila ko xfaham kan**. maksudnyer(maksud dlm maksud).. kan mereka kate post tuh menuju kearah org2 yg ttentu. N org yg konon2 nyer terbias ngan serpihan post/entry tuh pergi la sebar kate

“… korunk cube tgok blog nadzeem tuh…”

aiyooo tolong promo my blog kah??! har har har.. Skrg nih dr yg xtau ape2. Trus sebarkan propah n speku. Biarpon kate name aku yg kna teruk(sbb blog aku. Aku yg tulis)... aku bertanggung jawab on dat. Dat’s all~~

S:: sape sbenarnyer nk dikata nih?

umum.. aku xder pon nk mention yg exact.. Sesape sajer yg terlibat, langsung mahupon idak. Bkn serangan peribadi, tpi secara menyeluruh. Xder pon aku kate total truk program bkenaan. Tapi gimana pengrusan program tuh djalanakn yg cube aku psoalkan.

Komentar n kritikan aku kali tuh sgt2 keras n kasar. Yg jadi kasar tuh sbb nyer macam2 xbiasa wat kerja(handle program)... biar pon berlainan bentuk/jenis program, tapi pengisian n maksud nyer tetap sama. Kepintaran n kecekapan dlm m’jadi organizer. Leadership. Nih balik2 kesilapan yg same berlaku, mcm la program2 sbelum nih xpernah b’laku kesalahan. Mane erti “belaja dr kesilapan” .. xborink ke tgok da same probs berlaku. Ke mmg suke mende2 yg same berlaku, trus berlaku n berlaku…

S:: kenapa ko lak yg bersuara, biarlah AJK pelaksana wat keje2 depa?

Ape hak aku? Lyk dat?? Hak aku ialah m’geluarkan p’dapat base on ape yg aku lihat, rase n alami(sekitar p’jalanan majlis. Langsung mahupon xlangsung)kebebasn bsuara … sbelum2 nih, ader plak kan aku kuarkan statement, tapi knp xder yg benar2 nk SENTAP mahu pon DQ. Knp yg skrg nih, br nk melenting sane, melentik cni..?!! Sbb nih konon2 nyer boley m’jatuhkan kredibitily sstengah phak tuk trus ‘bjuang’ merebut KERUSI diarena PERSATUAN, cam tuh??!

AJK? Uhukz, Choiiiiy!! Xder gune muhasabah antara AJK tu. Juz skadar tuk melengkapkn pejalanan program ke titik akhir nyer(mesyuarat muhasabah) ... utk aper sumer tuh?? Blik2.. “…mintk maaf...” “…Kite da cuber yg terbaik…” so on… Then bincang isu lapok zaman berzaman…. Mane idea tuk mantapkan? Maner cretiviti yg crik satu kelainan?!!!! Xde pon dibincangkan dlm slot muhasabah. Sumer nyer b'blik ngan pkataan 'mintk maaf'. Dlm tatacara era ORTODiksi.(sori to say)

Dlm entry tuh, aku mletakan ktidkpuasan hti dlm cara pengrusn majlis n acara, dat’s all. Biar pon ader krew2 yg tlibat SENTAP. Itu sudeh mjadi stu klaziman apbile b’akhir nyer suatu acara. Maka akan kluarlah bbrapa statement yg dkenali sebagai statement puaka(konon2 nyer). Dan kali nih MMG benar puakanya. Sbb aku sndri yg mgeluarkn statement2 awal, sblum sesi muhasabah berlangsung lagik..

S:: sape yg bantu ko selama nih(dlm slot perbincangan utk jernihkan keadaan skrg nih)?

Xya kot kalo nk tau sumer tuh. Ape yg boley aku cakap, mereka2 la byk bantu aku. Tu jer, thanx!!

S:: mane ko dpt tau yg ader kekeruhan berlaku?

Sbb ader yg suh aku refer kt post tuh, statement nih segala. Aku g la kt tmpt(laman) bkenaan. Awal nyer mmg xfaham pon apery g blaku. Tapi bile depa2 tetentu mceritekan situasi sbenar, bru la aku tau. Siyesli, asal nyer aku xtau aper2 pon pasal pergolakan nih. bg aku, yg da lepas tu, lepas laa. Walaupunn kesan nyer mendlm. Sape suh makan byk sgt CABAI kan*ops!!


S:: camner hubungan ko ngan ‘mereka2’ yg text ko kt TB tuh?

Hubungan??! Hubungan ape nih?? cam beser jer, xder ape2 pon. sbb xjmp. Memsing bz yaa ameeek kan. so xder la any CF(faham ker?? hahaha) nk gado2 wat per. Kite bkn nyer ade wat per pon ngan dia. Kite baik je ngan sume org. wwaaaah gitu kan statement!!! so everythings is fine. Yg dok feeling lebey2 tuh wat kan. beser2 sudeh~

S:: adakah ko memaafkan derang ikut apa yg blaku dTB @ komen?

Oit, nih soklan aper nih? maaf? Kalo ikut pe yg ko tny aku dr tadik. Patut nyer aku ler yg kena mntk maaf kan?! soklan twist nmpak. Hahaha. Aku xkesh pon. maaf xmaaf tuh bukn la psoalan nyer. Soal nyer. Xder ape2 yg blaku, kenapa nk ader maaf2 nih. tul x??! xkesah la kalo ko ader nk wat ala2 perli ker in dis question, aper aku kesah. Xluak pon. nk kate 0-0 pon xleh gak, sbb xder reason on dat 0-0. Full stop!!

S:: ko nih xabis2 ngan ego ko. Xrase melampau ker?

well, u know me.. uhukz!!! Nk aku cili kan molut ko??! *matilaa emo kan** hahahaha. Ego? Wut’s dat? Kepingan kaca kah? Atau butiran p’mata? Huhuhu. Sape yg memandai kua kan EGO nih. dlm islam mane ader ego. Inilah yg aku igt dr saat aku m’hadiri satu majliz ilmu*a3lim nih!!** sbb aper yg org tuh(penympai) sampikan msih tngiang2 agik pesanan(tazkirh) yg dia sampi kan

“…cube bg satu cth yg nabi Muhammad tuh EGO dan namakan sahabat yg ader sikap EGO…”

in da same majlz jugak. Dia bkata

“… istilah sbenarnyer EGO diwujudkan oley para cendiakawan barat(cendiakwan ker??!) utk Bla bla bla…”

Melampau? Aper yg melampau? Huhu. Beser2 jer la. If benar aku pelampau, mmg da ISA da*ops!! Dari melampau beh baik aku amik TERLAMPAU. Kui kui kui. Ader gakz glame nyer*matila eijan**

*******tambahan*******

Ape perlu nk baling batu sorok tangan. If u’r right knp nk bselindung? Knp nk cocok sane, tabor cni? Cukup baguz sgt kew? Aku cube tuk xmo jadi lain selain aku. Inilah aku. Tiap ape yg kua dr aku atau dtg dri aku. Mmg satu kekerasan. Sbb aku xpernah kenal erti diplomasi, kelembutan mahupon etika? Ape maksud sume tuh kalo skadar mainan yg dijdikan topeng sahaja? Any komen??

Dlm kes nih, aku amat2 menyesali. Apabila ader 2-3 org yg cube meracuni antara satu sama lain without any PC. Tau2 trus jer racun situ sana sini. Ok fine xkesah pon kan. tapi tolong jgn cube rampas aper yg da aku jage selama nih(hubungan dlm berkawan)… nih ader plak sampi nk rampas itu dr aku. So mmg silap besar r.... btul aper yg ader dlm komenan the Jordan post(pandangan tambahan,ruangan komentar). Xpasal2 yg xtau ape2 terlibat skali. Aiyoooooooooooooooooo. Aper nih??!

6 comments:

madt said said...

motip jordan post? muahaha

fred said...

ala...
sbb ader 'sumthin' kt ctu kan
xsalah kan,
hehehehhe

Ahmad Saifuddin Amran said...

setelah sekian lama jadi silent reader blog kau, meh sini aku komen plak tentang isu panas baru2 ni walaupun terlambat mengomen kesan dari tak bayar tenet.

1) jangan melatah
nasihat khas ditujukan kepada sama ada para pembaca atau blogger sendiri. untuk pembaca, jangan melatah bila blogger membangkitkan isu2 kontroversi. untuk blogger plak, jangan melatah bila ada pembaca yg tak sependapat dengan kita.

lumrah kehidupan, pasti ada kekhilafan. sedang ulama ada yg berselisih pendapat, apatah lagi kita yg bukan ulama. jika tak sependapat, nyatakan secara rasional bukan emosi. anda semua mahasiswa. oversea pulak tuh.

sememangnya aku tak bersetuju dengan penulis dalam beberapa perkara kat entry lepas (spt yg aku kata tadi, dunia penuh kekhilafan). tapi teguran yang bersifatkan hentaman peribadi oleh sesetengah komentator aku rasa kurang sesuai. kritikan penulis adalah berbentuk umum dan tidak adil membalasnya dgn kritikan peribadi dgn menyatakan penulis sekian dan sekian.

kalau nak menghentam peribadi, sila guna wasilah emel. harap maklum.

untuk penulis plak, aku rasa tak perlu sampai buat perbincangan 3-4 hari kot. perlakuan mendefend diri menampakkan seolah2 kita yang bersalah. kalau kita rasa kita betul, buat bodoh sudah...

2) perkataan kesat
nampaknya kau kena banyak belajar dari hafizbar cara "bagaimana mencarut tanpa rasa bersalah".kui2.

apapun bagi aku, sebaik2nya kita janganlah mengundang kebencian org. siapapun kat dunia ni yg suka kalau org tu mencarut kat dia.

FIY, dulu aku pon berpengalaman buat blog yang banyak kata2 kesat khusus utk mat/minah tertentu (ala2 hafizbar). tapi kesannya lebih ramai yg benci dari yg suka. lebih ramai yg makan hati dari yg berlapang dada.

mungkin kata2 tu cuma expresi kemarahan yg amat atau pun utk emphasize statement tertentu. tapi macam kau kata, spekulasi org macam2. spekulasi org pada kita takkan baik kalau ada perbuatan kita yg pada adatnya dianggap tidak baik.

aku quote balik status ym kau dulu, "lahirnya manusia dari perasaan cinta, tapi kenapa masih ada yang saling membenci (lebih kurg camtu kot, aku tak ingat sgt)

elakkan sesuatu yg buat org benci pada kita

wallahua'lam

oklah itu sajor komen hari ni.
bittaufiq wan najah. apapun keep blogging

fred said...

thanx deansama..
luv ur komen..

madt said said...

waaaaahhhhhhhhh~

ustad ariel kembali dgn tazkirahnye.. hak3

keep 'tazkirizing', hehe

fred said...

tazkirah never stopping boley!!!